ارسال به دیگران پرینت

فارغ‌التحصیلان بیکار محیط زیست چشم انتظار مصوبه مجلس

مدتی پیش، درحالیکه انتشار خبر تالیف کتاب درسی «انسان و محیط زیست» برای فراگیران رشته‌های علوم‌تجربی، ریاضی، علوم‌انسانی، کار و دانش و فنی و حرفه‌ای پایه یازدهم، با همت سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری وزارت آموزش و پرورش موجبات خوشحالی فعالان حوزه محیط زیست را فراهم می‌کرد، خبر سپردن تدریس این کتاب به فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا، اعتراض و ناخرسندی محیط زیستی‌ها به ویژه دانش‌آموختگان این رشته را در پی داشت.

فارغ‌التحصیلان بیکار محیط زیست چشم انتظار مصوبه مجلس

۵۵آنلاین :

به دنبال این اعتراض، 1400 تن از فارغ‌التحصیلان رشته میحط زیست در مقاطع مختلف "کمپین حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست" را به راه انداختند. حرکتی که در ادامه توانست تعدادی از استادان مطرح کشور در گرایش‌های مختلف محیط زیست را نیز با خود همراه و همصدا کند.

یکی از مهم‌ترین مطالبات این پویش بکارگیری فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست برای تدریس کتاب "انسان و محیط زیست" بود. در شرایطی که سازمان حفاظت محیط زیست تنها ارگان حامی فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست است و همچنین تالیف این کتاب با تلاش‌ها و رایزنی‌های این سازمان بوده است و از سوی دیگر مواد و محتوای این کتاب درسی در حوزه محیط زیست است، چرا نباید مدرسان این درس از بین تحصیلکردگان همین رشته باشند.

اگرچه این درخواست اولین مطالبه و جرقه راه‌اندازی "پویش حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست" بود، ولی فرصتی را فراهم کرد تا خلا حضور کارشناسان و متخصصان رشته محیط زیست در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی کشور و بکارگیری دانش‌آموختگان رشته‌های غیرمرتبط به عنوان کارشناس محیط زیست در صنایع بیش از پیش به چشم بیاید. همه این اتفاقات در شرایطی در کشور ما می‌افتد که کارخانه‌ها و واحدهای مختلف صنعتی سهم بسزایی در تولید و انتشار آلاینده‌ها در هوای کلانشهرها دارند.

"کمپین حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست" در ادامه فعالیت، نامه‌ای را که حاوی اهداف و مطالبات کمپین بود، از طریق اعضای کمپین که در استان‌های مختلف مستقر بودند، به دست نمایندگان مجلس شورای اسلامی رساند. همین موضوع منجر بدان شد تا عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و نماینده چابهار در مجلس پیشنهاد «جذب کارشناس محیط زیست با تحصیلات مرتبط (محیط زیست- همه گرایش‌ها) جهت کنترل آلودگی‌های زیست محیطی واحد صنعتی در تمامی مراکز و واحدهای صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی» را در تاریخ 4 مهرماه، به عنوان تبصره ماده 12 "لایحه هوای پاک" مطرح کند.

قادر رحمان‌زاده، ایده‌پرداز "کمپین حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست" در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کمپین حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست به دنبال جبران خلا های موجود در بخش‌هایی است که با سلامت جسم و روح مردم سرزمینمان سروکار دارد، می‌گوید: طبق آمارهای موجود یکی از مهمترین دلایل آلودگی در شهرهای صنعتی، وارونگی دما و از همه مهمتر بالا رفتن میزان بیماری‌های ناشی از آلاینده های کارخانجاتی است که سود شخصی را بر سلامت مردم ارجح دانسته و قوانینی را که در بیشتر کشور های جهان رعایت می‌شود، به دلایل متعدد نادیده گرفته و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند.

به همین علت کمپین وظیفه خود می‌داند تا با توجه به تخصص دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست در پی کاهش این بحران برآید. قطعا این جوانان دلسوز با علمی که دارند می‌توانند به صاحبان کارخانجات جهت جلوگیری از جریمه‌های احتمالی و نیز بهتر شدن کارایی و بازده کارخانجات با کمترین هزینه، یاری رسانند و تضمین کننده سلامت مردمی باشند که به شدت در معرض آلاینده‌ها قرار دارند.

این فارغ‌التحصیل رشته محیط زیست ضمن ابراز خرسندی از ارائه پیشنهاد "استخدام کارشناس با تخصص محیط زیست در تمامی مراکز و واحدهای صنعتی و تولیدی"، برای لایحه جلوگیری از آلودگی هوا از سوی نماینده چابهار تاکید می‌کند: امیدوارم این پیشنهاد در ماده ۱۲ لایحه مورد حمایت نمایندگان مجلس قرار گیرد و پیشنهاد حذف ماده ۱۲ از دستور کار خارج شود، تا نمایندگان و منتخبان ملت هم گامی مهم برای بهبود وضعیت آلودگی محیط زیست کشورمان برداشته باشند و هم برای دانشجویانی که به امید مثمر ثمر بودن برای وضعیت محیط زیست کشور عزیزمان این رشته را انتخاب کرده‌اند، اشتغال زایی کنند. در صورت رای نیاوردن ماده 12 و تبصره استخدام دانشجویان محیط زیست، نمایندگانی که رای نداده و سلامت جامعه و فرزندان سرزمینمان را نادیده گرفته‌اند باید جوابگوی کار خود به ملت و دانشجویان این رشته باشند.

محمد مجابی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره با اشاره به اینکه طی پیگیری آقای مختار نماینده خوزستان 50 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست فوریت بررسی لایحه هوای پاک را کرده‌اند، به ایسنا می‌گوید: امیدواریم این لایحه در هفته جاری در دستور کار مجلس قرار گیرد. نماینده‌های مجلس پیشنهادات مختلفی در مورد لایحه هوای پاک ارائه داده‌اند که بحث جذب کارشناس محیط زیست در واحدهای صنعتی، تولیدی، معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی از جمله این پیشنهادات است که یک به یک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مجابی ادامه می‌دهد: هر چه بیش‌تر بتوانیم از نیروی متخصص محیط زیست در واحدهای مختلف استفاده کنیم، استقبال می‌کنیم و این کار را به نفع بخش تولید کشور می‌دانیم که بتواند از متخصصان استفاده کند.

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره با تاکید بر اینکه پیشنهاد استخدام کارشناس محیط زیست در واحدهای مختلف صنعتی موثر خواهد بود و اگر مصوبه‌ای هم در این زمینه باشد، سازمان محیط زیست استقبال می‌کند، می‌گوید: این پیشنهاد، فرصت خوبی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست فراهم می‌کند. اما فکر می‌کنم هر چقدر استانداردها و ضوابط محیط زیستی را جدی‌تر بگیریم واحدها مکلف و مجبور می‌شوند از کارشناس متخصص محیط زیست برای اداره کردن واحد خود استفاده کنند.

در حال حاضر لایحه هوای پاک در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، امیدواریم با رای مثبت نمایندگان مجلس به این پیشنهاد، مسیر به‌کارگیری 56 هزار فارغ‌التحصیل بیکار رشته محیط زیست در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی بیش از پیش فراهم شود. سرمایه‌های انسانی که رقم‌های بالایی از بیت‌المال در دانشگاه‌های این کشور، صرف آموزش و آمادگی آنها در این حوزه شده است. علاوه بر این بدیهی است که استخدام کارشناس محیط زیست در واحدهای صنعتی باعث می‌شود ضمن ایجاد بستر مناسب برای رعایت استانداردها و ضوابط محیط زیستی در بخش‌های تولیدکننده دولتی و خصوصی مسیر حفظ محیط زیست و دستیابی به هوای سالم و پاک که چشم‌انداز لایحه هوای پاک نیز هست، هموار شود.

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه