ارسال به دیگران پرینت

معاون وزیر جهاد کشاورزی مژرح کرد؛

اهمیت پدافند غیرعامل در امنیت غذایی کشور

کرج - معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: حوزه پدافند غیر عامل در بحث امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت پدافند غیرعامل در امنیت غذایی کشور

کامبیز بازرگان عصر سه شنبه در حاشیه همایش واکسن و واکسیناسیون کووید _۱۹ که به مناسبت نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در مؤسسه تحقیقات سرم سازی رازی واقع در کرج برگزار شد، اظهار کرد: حوزه پدافند غیر عامل در بحث امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه یک طرفه، محدودیت‌هایی را در تأمین برخی از اقلام مهم کشور و صادرات برخی از محصولات داریم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: با توجه به این شرایط، رسیدن به حداکثر خودکفایی در محصولات غذایی به شکلی که منابع تولید کشور یعنی منابع آب و خاک تهدید نشود حائز اهمیت است. براین اساس پایداری این منابع باید برای پایداری امنیت غذایی کشور تضمین شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: با این رویکرد، مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌ها را به سمت ارتقا بهره بری، ارتقا بهره بری، ارتقا خودکفایی، کسب تجارب و نوآوری‌های جدید در حوزه‌هایی که کشور در آن حوزه‌ها وابستگی دارد، هدایت کرده است.

بازرگان با بیان اینکه سازمان در تخم چشم زده ماهی قزل آلا فعالانه پروژه‌هایی دارد، گفت: در بحث هسته‌های بذری، خوشبختانه در عمده بذرهای گیاهان زراعی یا خودکفا و یا اگر واردات صورت می‌گیرد، به واردات وابستگی نداریم، چرا که واردات برای تنظیم ذخایر ژنتیکی مانند ذرت، گندم، دانه‌های روغنی و… انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در خصوص سبزی و صیفی گلخانه‌ای ۹۵ درصد به واردات وابستگی داریم، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با معاونت علمی ریاست جمهوری طرح کلان ویژه ای به منظور ارتقا خودکفایی در بذور هیبرید سبزی و صیفی جات کلید خورد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال جاری در انواع خیار، گوجه و فلفل ریلیز وارد بازار شده و تکثیر می‌شود، تصریح کرد: این خودکفایی ظرف ۵ سال به ۵۰ درصد می‌رسد اما اکنون نزدیک ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های ماشین آلات، کود و سم پروژه‌هایی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری در دست اقدام داریم، تصریح کرد: عمده سموم مصرفی کشور و آفت کش‌ها وارداتی هستند و در این حوزه عقب تر هستیم.

بازرگان ادامه داد: برای اینکه بحث‌های جنبی سموم از منظر استانداردهای زیست محیطی و استانداردهای سلامت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اما با متخصصین شیمی و بیولوژی کارهای خوبی در کشور کلید و راه اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه در معرفی ارقام مقاوم به خشکی و پر محصول تلاش‌های خوبی شده است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ سالانه ۲۰ رقم جدید گیاهی به جامعه کشاورزی معرفی می‌شد اما در حال حاضر این تعداد به ۵۰ رقم کشاورزی رسیده است و رکورد خوبی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ارقام جدید به عنوان هسته اولیه تضمین کننده سلامت و پایداری تولید هستند و می‌توانند بهره وری را در بخش کشاورزی ارتقا دهند.

وی اظهار کرد: بخش کشاورزی کشور با توجه به محدودیت‌های اقلیمی و محدودیت‌های تحریم در خصوص واردات فن آوری های نوین که با آن مواجه است، بیش از هر زمان دیگری متکی به دانش و کشاورزی دانش محور است.

بازرگان متذکر شد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به کمک دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تلاش می‌کند، بیش از پیش تر در عرصه نوآوری در بخش کشاورزی و ارتقا کشاورزی دانش بنیان فعالیت کند.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه