ارسال به دیگران پرینت

العربی الجدید:

بایدن در اندیشه تقویت الکاظمی برای مقابله با نفوذ ایران؟

بایدن قصد ندارد با بمباران خاک عراق، موضع مصطفی الکاظمی را از وضعیت فعلی ضعیف تر و متزلزل تر کند، بنابراین سوریه را انتخاب کرد که تقریبا هر روز شاهد حملات هوایی اسرائیل علیه نیروهای نظامی سوریه است.

  بایدن در اندیشه تقویت الکاظمی برای مقابله با نفوذ ایران؟

إیاد الدلیمی در العربی الجدید نوشت: به نظر می رسد ضربه اول آمریکا در دوره بایدن در خاورمیانه، که شبه نظامیان عراقی داخل سوریه را هدف گرفت، نیاز به تحلیل های بیشتری دارد، نه به این دلیل که اولین حمله در دوره بایدن بود، بلکه از این رو که هدف و مکان آن، باعث طرح سوالات متعددی می شود که باید پاسخ هایی به آنها داده شود. این ضربه که شبه نظامیان عراقی را هدف گرفت، چند روز پس از حمله موشکی به پایگاه آمریکایی نزدیک فرودگاه اربیل عراق اتفاق افتاد. اما انتخاب سوریه بعنوان مکان این پاسخ، نشان دهنده استراتژی متفاوت آمریکا در تعامل با بحرانهای منطقه به طور کلی و عراق، به طور خاص است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: هدف گرفتن پایگاه حریر در اربیل و حوزه سفارت آمریکا در بغداد، اولین چالش دولت جدید آمریکا محسوب می شود. دولت بایدن با وجود تلاش برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران، نمی خواهد در برابر این کشور ضعیف به نظر برسد. چه بسا هدف آمریکا از حمله اخیر نیز رساندن این پیام به تهران باشد نکه قرار نیست آمریکا طبق میل ایران رفتار کند.

حمله به شبه نظامیان حزب الله عراق، با واکنش ایران، روسیه و سوریه مواجه شد. آنها این اقدام را محکوم  و آن را غیر عادی توصیف کردند. اکنون سوال آن است که چرا بایدن سوریه را برای رساندن پیام به ایران و شبه نظامیان نزدیک به آن در عراق انتخاب کرد؟

به نظر می رسد دولت جدید در کاخ سفید، با درایت و زیرکی بیشتری پیچیدگی های پرونده عراق را در نظر دارد، چرا که بایدن فرزند سیاست آمریکاست و برخلاف ترامپ خارج از چارچوب سیاست نبوده است. بایدن پیش از این در منصب معاون اوباما از سال 2009 تا 2017 بوده و با سیاستمداران عراقی روابط گسترده ای دارد و بیش از هر کسی می داند که شرایط عراق پیچیده است.

انتخاب سوریه برای رساندن پیام آمریکا برای ایران و شبه نظامیان در عراق، را باید در موضوع «حق حاکمیت» جستجو کرد. بایدن قصد ندارد با بمباران خاک عراق، موضع مصطفی الکاظمی را از وضعیت فعلی ضعیف تر و متزلزل تر کند، بنابراین سوریه را انتخاب کرد که تقریبا هر روز شاهد حملات هوایی اسرائیل علیه نیروهای نظامی سوریه است.

علاوه بر این، بایدن قصد داشت به شبه نظامیان نزدیک به ایران در عراق فرصتی برای عقب نشینی فراهم کند.

به نظر می رسد ایران می خواهد موضع دولت بایدن درمورد برجام هرچه زودتر مشخص شود و بداند که آنها به دنبال تنش زایی هستند و یا به دنبال آتش بس و بازگشت به توافق هسته ای. در این میان، ساکن کاخ سفید نظر دیگری دارد و معتقد است که باید از نهایت درجات دیپلماسی علیه تهران استفاده کند، تا به توافق هسته ای قدیمی بازگردد.

عجله نکردن آمریکا در تعامل با ایران، یکی از دلایلی است که واشنگتن را به سمت انتخاب سوریه برای پاسخ دادن به شبه نظامیان سوق داد. درست است که ایران در سوریه منافعی دارد، اما سوریه تحت حاکمیت روسیه است، روسیه ای هم پیمان تل آویو است.

این در حالی است که شرایط در عراق متفاوت است، ایران عراق را بخشی از مرزهای خود می داند.

بایدن از دروازه سوریه وارد شد تا از حکومت مصطفی الکاظمی حمایت کند، بویژه آنکه این دولت عراق بود که به واشنگتن اطلاعات لازم برای اجرای عملیات را داد،

اکنون باید پرسید آیا بایدن از دولت بغداد حمایت بیشتری می کند تا بتواند از آن بعنوان دیواری برای مقابله با نفوذ روز افزون ایران استفاده کند؟ آیا دولت الکاظمی را تقویت می کند تا قادر به ایفای این نقش باشد؟ این امکان وجود دارد، بویژه اگر در نظر داشته باشیم دولت عراق مایل است نفوذ ایران در این کشور محدود شود.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه