ارسال به دیگران پرینت

الجزیره:

نارضایتی دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس از حذف نام حوثی ها از فهرست گروه های تروریستی: چراغ سبز بایدن به تهران بود

عبدالله الشایجی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت، از تصمیم دولت بایدن برای خط زدن نام حوثی ها از فهرست گروه های تروریستی انتقاد کرده و آن را در راستای تلاش برای نزدیکی به ایران و راضی کردن آن، و همچنین علیه دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس دانست.

نارضایتی دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس از حذف نام حوثی ها از فهرست گروه های تروریستی: چراغ سبز بایدن به تهران بود

الجزیره نوشت: عبدالله الشایجی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت، از تصمیم دولت بایدن برای خط زدن نام حوثی ها از فهرست گروه های تروریستی انتقاد کرده و آن را در راستای تلاش برای نزدیکی به ایران و راضی کردن آن، و همچنین علیه دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس دانست.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: الشایجی در گفتگو با الجزیره گفت دولت بایدن برای جلب دوستی و اعتماد تهران در پرونده هسته ای از پرونده یمن مایه می گذارد. از نظر این تحلیلگر کویتی، حذف حوثی ها از لیست تروریسم، اقدام خطرناکی است.

الشایجی از تمایل شدید دولت آمریکا برای دادن اولویت به پرونده یمن، در شرایطی که ایالات متحده با بحرانهای داخلی شدیدی مواجه بوده و پرونده عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل از اهمیت بیشتری برخوردار است، اظهار تعجب کرد.

الشایجی دلایل دیگری هم برای برای حذف حوثی ها از لیست تروریسم برمی شمرد که از جمله آنها، تعدیل در سیاست ترامپ و بازگشت به سیاست اوباماست که همان خاموش کردن جنگ های کوچک، برای آمادگی مقابله با روسیه و چین است.

تمایل بایدن برای راضی کردن افراط گرایان در حزب دموکرات، که برای پایان دادن به جنگ یمن تلاش می کنند نیز از عواملی است که رئیس جمهور آمریکا را به سمت حذف حوثی ها از لیست تروریسم سوق داده است.

از سوی دیگر، محمد الشرقاوی، استاد دانشگاه جرج میسون، بعید نمی داند که واشنگتن با تصمیم اخیرش در مورد حوثی های یمن، به دنبال راضی کردن تهران باشد، اما وی عوامل دیگری را نیز ذکر میکند، از جمله آنکه دولت آمریکا تلاش می کند یک زمینه صلح آمیز برای پایان دادن به جنگ یمن ایجاد کند، تا طرفها قبل از شروع مذاکره و صحبت در مورد راه حل، با یکدیگر دشمنی نداشته باشند، درست برخلاف دولت ترامپ که در آخرین ساعات کاری خود، حوثی ها را در لیست تروریسم قرار داد.

الشرقاوی گفت دولت بایدن تصمیم به توقف معاملات سلاح برای امارات و عربستان گرفت، همانطور که حمایت نظامی از جنگ یمن را متوقف کرد تا ایالات متحده شریک این جنگ نباشد. گذشته از این، دولت آمریکا به دنبال حمایت از تلاشهای انسان دوستانه سازمان ملل در یمن و کمک رسانی به آسیب دیدگان از جنگ است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه