ارسال به دیگران پرینت

طواف مکه انجام می شود

مکه بعد از ۷ ماه بازگشایی می‌شود و زائران از امروز، یکشنبه می‌توانند طواف کعبه را در مسیرهایی با فاصله اجتماعی انجام دهند.

طواف مکه انجام می شود

این بازگشایی در سه مرحله انجام خواهد شد؛ مرحله اول فقط ۶۰۰۰ شهروند و ساکن در داخل عربستان مجاز به شرکت در مراسم روزانه هستند.

محمد صالح بن طاهر بنتن، وزیر حج عربستان سعودی هفته گذشته گفت: "در مرحله اول، عمره با دقت و در مدت‌زمان مشخص انجام می‌شود. "

بنتن اظهار کرد: ورود زائران به مسجدالحرام برای اطمینان از رعایت فاصله اجتماعی بر اساس گروه‌بندی انجام خواهد شد.

در ۱۸ اکتبر تعداد زائران به ۱۵ هزار نفر در روز افزایش می‌یابد که حداکثر ۴۰ هزار نفر مجاز به اقامه نماز در مسجد هستند.

زائران خارج از کشور از اول نوامبر زمانی که ظرفیت زائران به ۲۰ هزار زائر افزایش یابد مجاز به حضور در مراسم عمره خواهند بود و ۶۰ هزار نفر اجازه ورود به مسجد را دارند.

وزارت کشور عربستان ماه گذشته گفته بود که تصمیم برای ازسرگیری زیارت در پاسخ به آرزوی مسلمانان داخل و خارج از کشور برای انجام این مراسم و بازدید از اماکن مقدس را دارد.

این وزارتخانه افزود: به‌محض اینکه تهدید بیماری همه‌گیر ویروس کرونا کاهش یابد، اجازه داده می‌شود که عمره به ظرفیت کامل خود بازگردد.

تا آن زمان، وزارت بهداشت به دلیل خطرات بهداشتی، زائران کشورهای مجاز را بررسی می‌کند.

زائرانی که مایل به انجام عمره مفرده هستند باید از طریق دو برنامه تلفن همراه درخواست ارائه کنند؛ یکی برای اعلام عدم ابتلا به بیماری ویروس کرونا (کووید-۱۹) و دیگری برای اینکه مجوز ورود دریافت کنند.

لازم به ذکر است، بیماری کووید-۱۹ از طریق کروناویروس ایجاد می‌شود و بیماری همه‌گیر جهانی نامیده شده است. شیوع ویروس کرونا اولین بار در ووهان چین در اوایل دسامبر سال ۲۰۱۹ رخ داد. در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰، بیماری کووید-۱۹ توسط سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان یک نگرانی بهداشتی بین‌المللی اعلام و در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ به‌عنوان یک بیماری همه‌گیر معرفی شد.

انتقال  کروناویروس کووید-۱۹به‌طور عمده از طریق تماس شخصی با ناقل ویروس کرونا رخ می‌دهد و باعث می‌شود در فضاهای کوچک که تماس انسانی اجتناب‌ناپذیر است، بسیار مسری باشد. این ویروس از طریق اشیاء آلوده‌ای که توسط فرد آلوده لمس شده و یا از طریق سرفه آلوده‌شده، قابل‌انتقال است. عربستان سعودی برای جلوگیری از انتشار ویروس، مرزهای دو مکان مقدس مکه و مدینه را بست و اقدامات دیگری ازجمله منع رفت‌وآمد را در مکه و مدینه نیز اجرا کرد. به همین دلیل حج ۲۰۲۰ با تعداد کمی زائر یعنی فقط کسانی که در عربستان سعودی زندگی می‌کردند و بین ۲۰ تا ۵۰ سال سن داشتند و علائمی از کووید-۱۹ نداشتند، برگزار شد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه