ارسال به دیگران پرینت

ناامیدی چپ‌گرایان از کابینه بایدن | چپ‌گرایان دموکرات از ادامه کار با رئیس‌جمهور منتخب ناامید شده‌اند

چپ‌گرایان دموکرات به رهبری برنی سندرز از ترکیب کابینه بایدن به‌شدت ناراضی‌اند و حتی از ادامه همکاری با این دولت ناامید شده‌اند. تیم سیاست خارجی و امنیت ملی بایدن کاملا متمایل به میانه است. در حوزه اقتصاد و مبارزه با نابرابری نیز اگرچه بایدن به چپ شیفت کرده، ولی انتظارات چپ‌گرایان را برآورده نکرده است.

ناامیدی چپ‌گرایان از کابینه بایدن | چپ‌گرایان دموکرات از ادامه کار با رئیس‌جمهور منتخب ناامید شده‌اند
دنیای اقتصاد : چپ‌گرایان دموکرات به رهبری برنی سندرز از ترکیب کابینه بایدن به‌شدت ناراضی‌اند و حتی از ادامه همکاری با این دولت ناامید شده‌اند. تیم سیاست خارجی و امنیت ملی بایدن کاملا متمایل به میانه است. در حوزه اقتصاد و مبارزه با نابرابری نیز اگرچه بایدن به چپ شیفت کرده، ولی انتظارات چپ‌گرایان را برآورده نکرده است.
 

کابینه بایدن تمایل به مرکز و میانه‌روها دارد و این ممکن است باعث سرخوردگی و ناامیدی پیشروها یا همان چپ‌ها شود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در حالی‌که هنوز رئیس‌جمهور منتخب کار انتخاب‌هایش در جریان است اما انتخاب‌های وی نشان می‌دهد که او بیشتر دنبال افراد عملگرا و آشنا بوده تا افراد ایدئولوژیک. درست است که کارزار انتخاباتی بایدن بر این مبنا استوار بود اما چپ‌ها انتظاری بیش از این داشته و دارند. در تیم اقتصادی و محیط‌زیستی بایدن، افراد منتخب کمی از مرکز به دور و به چپ‌ها تمایل دارند. تیم سیاست خارجی وی جزو جریان اصلی حزب دموکرات است و دستیارانش در کاخ‌سفید نیز از کهنه‌کاران عالم سیاست به‌حساب می‌آیند. روی هم رفته، نخستین تصویری که از قاب تیم بایدن قابل‌استنباط است، تصویری از افراد آشنا، عملگرا و تا حدی زیادی افراد متمایل به میانه دیده می‌شود. این دقیقا همان چیزی است که جو بایدن، معاون سابق ریاست‌جمهوری و سناتور طولانی‌مدت آمریکا در کارزار انتخاباتی‌اش به صراحت وعده داده بود: او نه پیشرویی همچون برنی سندرز، سناتور ورمونتی یا الیزابت وارن ماساچوستی است، نه همچون مایکل بلومبرگ، فردی ساخته و پرداخته شده از وال‌‌استریت است که در این انتخابات از جمهوری‌خواهان روی برگردانده و از جبهه دموکرات‌ها نامزد انتخابات شده بود؛ فردی که نتوانست در لحظات آخر دموکرات‌ها را متقاعد کند که می‌تواند یک میانه‌روی جایگزین برای بایدن باشد.

کابینه جو بایدن که هنوز در حال تکمیل است، برخاسته از ایدئولوژی وی است و ریشه در اصول دیرینه حزب دموکرات دارد با این تفاوت که در این دوره تاکید بیشتری روی طبقه کارگر آمریکایی شده است و افزون بر این تیم بایدن از مسائل تغییرات آب و هوایی نیز غافل نشده و قرار است به عکس دوران ترامپ احساس همذات‌پنداری بیشتری نیز با مسائل برابری نژادی و عدالت اجتماعی داشته باشد. نامزدی وی بازتابی از تصویری است که وی در دوران کارزار انتخاباتی‌اش از خود نشان داد و در نهایت نیز به شکست دونالد ترامپ منجر شد. آنها به لحاظ استفاده از شیوه‌ها متنوع هستند و از همین منظور مورد توجه لیبرال‌ها، رای‌دهندگان جوان و رنگین‌پوستان قرار دارند. آنها همچون رای‌دهندگان ایالت‌های چرخشی که پیروزی بایدن در ایالاتی از این دست همچون ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان رقم خورد، میانه‌رو هستند.

بیل دیلی که به‌عنوان رئیس کارکنان کاخ‌سفید در دوران باراک اوباما خدمت می‌کرد، می‌گوید: «او خود خودش است.» باراک اوباما برای کابینه خود افرادی همچون هیلاری کلینتون را برای وزارت‌خارجه و رابرت گیتس را به‌عنوان وزیر دفاع که از اعضای دولت جورج بوش بود، مورد‌استفاده قرار داد. این در حالی است که کابینه جو بایدن تاکنون کسی را که تا این حد متفاوت و مورد توجه باشد، انتخاب نکرده است. انتخاب‌های او حاصل چندین دهه تجربه سیاست‌گذاری‌های ملایم است که تطابق بیشتری با تعهدهای بایدن برای بازگرداندن آرامش از دوران پر هرج و مرج دونالد ترامپ دارد. با این حال افراد مورد‌نظر بایدن و کسانی را که او به‌عنوان دستیار انتخاب کرده، موجب شده است تا پیشروها سر خود را به نشانه نارضایتی تکان دهند. این در حالی است که پیشروها در انتخاب بایدن کمک شایانی به وی کردند؛ به همین منظور برخی لیبرال‌ها از اینکه مجددا تفکرات قدیمی در این حزب غالب شده است، از ادامه کار ناامید شده‌اند و می‌گویند که دولت بایدن آمادگی لازم را برای مقابله با نابرابری‌های اقتصادی و نژادی در دوران پساترامپ ندارد.  

هنوز در دولت بایدن کسی دیده نشده است که روشنگر مشعلی باشد که او در دوران انتخابات مقدماتی وعده داده بود: کالج رایگان، قرارداد با ارزش در حوزه انرژی پاک، برنامه کاری ضد وال‌استریت، یک برنامه خدمات درمانی جامع و افزایش دستمزدها. فیض شاکر، مدیر کارزار انتخاباتی برنی سندرز برای انتخابات سال ۲۰۲۰ می‌گوید: «خطر این است که جو بایدن توجه کافی به مبارزات طبقه کارگر که در دوران ریاست‌جمهوری هر دو حزب رنج دیده‌اند، نداشته باشد.» به باور وی بازگشت به وضعیت پیش از ترامپ دیگر کافی به‌نظر نمی‌رسد و باید حزب از این نقطه به جلو حرکت کند. شاکر تصریح می‌کند: «یکی از اهداف اصلی این است که شما بتوانید در اندیشه اصلی دموکرات‌ها در حوزه خط‌مشی‌گذاری‌ها و سیاست‌های حزبی یک منفذ ایجاد کنید و به آنها هشدار دهید که باید جسورتر باشند.»

وارنیش پارکاش، مدیر اجرایی و بنیانگذار جنبش طلوع آفتاب که یک گروه لیبرال با تمرکز بر تغییرات آب و هوایی و محیط‌زیست هستند، می‌گوید: «انتخاب‌های بایدن نشان از خروج وی از تفکرات قدیمی دارد که حول و حوش دهه اول ۲۰۰۰ حاکم شده بود.» با این حال وی اعتقاد دارد که بایدن باید از افراد جوان و متخصص بیشتری برای این تغییرات استفاده کند. او تصریح می‌کند: «هنوز اعضای تیم او پیرتر، سفیدتر و عمدتا مردتر هستند.» پارکاش تاکید می‌کند: ‌« اگر قرار باشد که همچنان از افرادی با میانگین سنی ۶۰ یا ۷۰ سال استفاده کنیم، در حالی‌که پیشتر خدمات خود را انجام داده‌اند، چگونه می‌شود رهبری لازم را برای تغییرات در دهه‌های آینده ایجاد کنیم؟»

با این حال به گفته برخی تعیین و تخمین سیاست‌های یک دولت پس از انتخاب ۱۰ تا ۱۲ نفر مشکل است. به‌رغم اینکه این افراد در دولت‌های گذشته نیز کار کرده‌اند، فارغ از اینکه دیدگاه‌هایشان چه بوده و هست، آنها حالا باید بر اساس سیاست‌ها و وعده وعیدهای رئیس‌جمهور جدید فعالیت کنند. برای مثال خاویر بسرا، کسی که برای وزارت بهداشت و خدمات انسانی انتخاب شده است، از پیش پیشنهاد خدمات درمانی برای همه را پذیرفته بود. حالا قرار است که او اوباماکر را توسعه دهد. بایدن از پیش نیز نشان داد در رویکردهای پوپولیستی از رئیس سابق خود، یعنی باراک اوباما جلوتر است. او مدام در مورد تقویت اتحادیه‌های کارگری و ایجاد شغل بیشتر برای طبقه کارگر صحبت می‌کند. او از توسعه زیرساخت‌ها، ایجاد جاده‌ها و پل‌های جدید صحبت و تاکید می‌کند که بزرگراه‌های قدیمی باید مرمت شوند.

او روز شنبه در سخنانش گفت که توجه به قانون تغییرات آب و هوایی را با رویکرد بهبودی‌های اقتصادی در دروان پساکرونا مورد توجه قرار داده است. او در این سخنرانی خواستار احداث یک و نیم میلیون خانه با بهینه‌سازی‌های انرژی‌های پاک و ساخت ۵۰۰ هزار ایستگاه برقی برای شارژ وسایل نقیله برقی شد. او قول داد که گروه‌های متفاوتی از افراد را برای پیش بردن برنامه‌های تغییرات آب و هوایی به‌کار گیرد. افزون بر این مشاوران اقتصادی‌اش وعده داده‌اند که توجه بیشتری به طبقه کارگر خواهند داشت و توجه بیشتری به حقوق کارگری خواهند داشت. بایدن قول داده است افرادی در کاخ سفید مشغول به کار شوند که بتوانند وعده‌های وی را پیش ببرند. در این راستا ردپای رون‌کلین، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید بایدن و دستیار دیرینه وی که هم‌اکنون در انتخاب مشاوران کاخ‌سفید و اعضای کابینه کمک حال رئیس‌جمهور منتخب است، دیده می‌شود. مثلا سوزان رایس که مشاور امنیت ملی دوران اوباما بود، به‌رغم اینکه در سیاست خارجی تبحر بالایی دارد از سوی بایدن برای نظارت بر تعیین سیاست‌های داخلی انتخاب شده است؛ چراکه وی توانایی بالایی برای پیش بردن امور بوروکراتیک و جدال بر سر منافع حزبی دارد.

به گفته رای لاهود، جمهوری‌خواهی که در وزارت حمل و نقل اوباما خدمت می‌کرد؛ تصمیم بایدن در جهت انتخاب جان کری در حوزه مسائل تغییرات آب و هوایی و جینا مک کارتی که زمانی در حوزه حفاظت از محیط‌زیست فعالیت می‌کرد، بسیار جالب‌توجه است و نشان از پویایی تیم انتقالی است. با این حال به گفته ناظران بایدن هنوز دادستان کل خود را انتخاب نکرده است و انتخاب وزیر دادگستری نشان می‌دهد وی تا چه حد پایبند به وعده‌های خود درخصوص حقوق رای‌دهندگان و اصلاح سیستم قضایی و برابری نژادی است. همچنین بایدن هنوز نام نامزدهای وزرای آموزش و پرورش، کار و بازرگانی را اعلام نکرده است و انتخاب این افراد می‌تواند نشان دهد بایدن به کدامین سو، تمایل بیشتری دارد.

در ارتباط با سیاست خارجی نیز بایدن گروهی را انتخاب کرده که پیش از این با آنها آشنا است و با او همکاری داشتند. گروهی عمدتا فاقد ایدئولوژی که تمایل دارند چشم اندازهای ترسیم شده توسط بایدن را اجرایی کنند. بلینکن، نامزد بایدن برای تصدی وزارت خارجه برای نخستین بار در دهه ۱۹۹۰ در قامت عضو کمیته سنا فعالیت داشت و بیش از هر کس دیگر می‌تواند به بایدن در عرصه سیاست خارجی کمک کند. بلینکن در اظهارات خود در حقیقت خواسته‌های بایدن را منعکس می‌کند که از مهم ترین آنها اعتقادش به با ارزش بودن رهبری جهانی آمریکا است و اتحاد و قدرت نظامی‌گری. گزینه‌های بایدن برای بخش‌های اطلاعاتی، مشاوره امنیت ملی و وزیر دفاع نشان از آن دارد که همه این نهادها قرار است توسط مدیرانی ماهر اداره شوند که البته هیچ‌کدام نه دیدگاه سیاسی قدرتمندی دارند و نه برنامه‌ای منسجم.بایدن گفته است که مسائل اقلیمی، مقابله با کرونا، بهبود وضعیت اقتصادی و تحقق عدالت نژادی اولویت‌های چهارگانه‌اش است. با این همه انجام همه این تغییرات گسترده که وعده داده شده در صورت عدم موفقیت دموکرات‌ها در جورجیا و در جریان دور دوم رقابت‌های سنا در این ایالت، می‌تواند چالش‌های بسیاری را برای بایدن و همراهانش ایجاد کند. جمهوری‌خواهان برای حراست از سنگرشان در سنا به شدت فعالیت دارند و این مساله مانعی بزرگ در برابر بایدن قلمداد می‌شود.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه