ارسال به دیگران پرینت

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه ایران» رونمایی شد

همزمان با آیین رونمایی پایتخت نهج البلاغه ایران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه می‌تواند نقطه عطفی برای گسترش معارف نهج‌البلاغه باشد، گفت: امیدواریم با این طرح در قالب‌های علمی، آموزشی، رسانه‌ای، فرهنگی و هنری بسترهای مناسبی برای استفاده از نهج‌البلاغه شکل بگیرد تا بتوانیم گسترش‌بخش اندیشه علوی در جهان باشیم

طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه ایران» رونمایی شد

سید عباس صالحی ظهر امروز در آئین رونمایی طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه ایران» بیان کرد: نهج‌البلاغه به عنوان یک میراث گرانسنگ آسمانی در اختیار بشر است و باید از چند زاویه مورد بررسی قرار بگیرد. ابتدا باید دید خالق این اثر کیست، وقتی به امام علی(ع) و افق وجودی ایشان نزدیک‌تر می‌شویم اهمیت این اثر بیشتر آشکار می‌شود.

وی ادامه داد: امیرالمومنین از زاویه‌های مختلف شخصیتی است که از نظر بازشناختی فهم ایشان بسیار سخت و دشوار است، هرگاه سخن از دانش و حکمت به میان می‌آید ایشان می‌فرمایند: «چشمه‌های حکمت و دانش از من جوشش می‌کند و پرنده‌های تیز پرواز به این قله نمی‌رسند»، بنابراین از این دید اثر ایشان ارزش دیگری پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنرانی امام موسی صدر در سال 1354 در شهر کاشان خاطرنشان کرد: این عالم وارسته در منقبت امام علی(ع) می‌گوید: «امام علی(ع) را وقتی می‌خواهیم تصویر کنیم با کثرتی از فضایل روبرو هستیم، این فضائل عمق زیادی در وجود ایشان دارد، گاهی برخی فضائل مقطعی و زودگذر است اما در امام علی(ع) تمام فضائل گسترده و عمق دارد».

صالحی یادآور شد: در طول تاریخ برخی در راستای یک فضیلت شاخص هستند اما نوع فضیلت امام علی(ع) متفاوت است، فرض کنیم بخواهیم سخاوت را به عنوان یکی از فضایل امام مطرح کنیم، در این زمینه معاویه به عنوان دشمن امیرالمومنین می‌گوید اگر دو انبار کاه و طلا در دست علی بن ابی طالب باشد انبار طلای او زودتر تمام می‌شود، حال این جمله را در نظر داشته باشید و رفتار امام را با عقیل برادر خود تجسم کنید.

وی افزود: عقیل با تمام شرایط سخت خود که نابینا بود و فقر بر خانواده ایشان فشار آورده بود در چندین بار مراجعه به امام با کلام عاطفی درخواست خود را بیان کرد اما امام پرداخت هرگونه مبلغی از بیت‌المال را رد کرد. همه فضائل کثیر و عمیق امام هرکدام ترکیب خاص خود را دارد که ریشه‌های آن یک ایمان بزرگ را ایجاد کرده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این نگاه می‌توان با نهج‌البلاغه به شکل دیگری ارتباط برقرار کرد، این کتاب مسیر خود را در جهان اسلام و بشریت باز کرده است و باید میراث‌دار این کتاب که امام از خود به جای گذاشته است بود، در مورد نهج‌البلاغه باید از یک سو به دنبال انس با آن و از سوی دیگر به دنبال احیای این کتاب بود.

صالحی با اشاره به طرح ملی پایتخت نهج البلاغه ایران ابراز کرد: این طرح به احیای کتاب نهج‌البلاغه کمک خواهد کرد و پیچیدگی این کتاب نیازمند احیای دوباره است، کاشان در سابقه تاریخی خود در حوزه علم، فرهنگ، دین و ... اتفاقات خوبی رقم زده است، فضل الله راوندی در اوایل قرن ششم در مورد نهج‎البلاغه کارهای بزرگی انجام داده است، اولین شارح نهج البلاغه علامه سید ابوالرضا راوندی و نویسنده اولین معجم نهج البلاغه آیت‌الله شیخ احمد کاشانی جزو اولین افرادی هستند که از شهر کاشان به این کتاب ارزشمند پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره صفویه  که علما فارسی‌نویسی می‌کردند بر روی مردم تاثیر بیشتری می‌گذاشت، یکی از این اقدامات ترجمه نهج‌البلاغه توسط ملا فتح الله کاشانی به عنوان اولین مترجم از نهج‌البلاغه است که در گسترش مفاهیم فارسی نقش داشت، انتظار می‌رود مشابه سایر خدمات مردم کاشان، در نهج‌البلاغه نیز پایه‌گذار اتفاقات خوبی از منظر انس لفظی و مفاهیم و همچنین سبک زندگی علوی باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امیدواریم در قالب‌های علمی، آموزشی، رسانه‌ای، فرهنگی و هنری بسترهای مناسبی برای استفاده از نهج‌البلاغه شکل بگیرد تا بتوانیم گسترش‌بخش اندیشه علوی در جهان باشیم. انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه می‌تواند نقطه عطفی برای گسترش معارف نهج‌البلاغه باشد.

نهچ البلاغه پایتخت

در ادامه این مراسم عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت با بیان اینکه نهج‌البلاغه شاهراه اندیشه‌های کلامی و در‌وازه مقاصدی شریعت و سبیل روشن تربیت و اندیشه‌‌ورزی‌های مومنانه است، گفت: نهج‌البلاغه با شیوایی و رسایی خلق شده است و براین اساس ظرفیت‌های فرهنگی، فکری و اندیشه‌ای در حوزه‌های مختلف را دارد و هرکس به اندازه توان خود از این کتاب می‌تواند بهره ببرد.

وی ادامه داد: معاونت قرآن و عترت طرح ملی پایتخت نهج‌البلاغه ایران را تدوین کرده است، شوراهای خاصی با کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان تعریف شده و با همکاری استانداری اصفهان اعتبارات لازم در نظر گرفته شده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امیدواریم با آغاز این طرح کارهای بزرگ علمی، فرهنگی و هنری از این میراث دینی به نسل جوان منتقل شود، همه باید از نردبان این کتاب به آسمان الهی برویم و از این کلام بهره ببریم.

 

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز خاطرنشان کرد: در طول تاریخ استان اصفهان در عرصه فرهنگی، هنری، علمی و دینی سرآمد بوده است و در این حوزه‌ها فعالیت‌های ارزشمندی داشته و ظرفیت‌های این استان زبانزد است.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه برجسته‌ای در کاشان وجود دارد و روحانیونی  در این شهر که همیشه نقش هدایت‌گری داشتند بسیار زیاد است، انتخاب پایتخت نهج‌البلاغه برای شهر کاشان به نوعی تجدید عهد با بزرگانی است که نام امام علی(ع) را در این سرزمین حفظ کرده‌اند.

معتمدی بیان کرد: کاشان با همه ظرفیت‌ها می‌تواند نقش‌آفرینی زیادی در امر نهج‌البلاغه را با محوریت این شهر داشته باشد. ریل‌گذاری که در طول این دو سال صورت می‌گیرد باید راه را برای شهرهای دیگر باز کند.

نهچ البلاغه پایتخت

عباس رضایی استاندار اصفهان نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه در بین شیعیان غریب و مظلوم است، تصریح کرد: ما به عنوان نماینده استان اصفهان وظیفه شرعی خود می‌دانیم که در این مسیر تمام همکاری لازم را داشته و از هرآنچه نیاز است دریغ نمی‌کنیم.

وی افزود: امید است انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه سرآغاز یک اتفاق خوب برای اهتمام به این کتاب بزرگ باشد، ضرورت تسری این فرهنگ در سطوح مختلف به عنوان یک اصل مهم است و شاید بتوان در کاشان با روش‌های مختلف و بنیادین اتفاقات خوبی رقم زد.

نهچ البلاغه پایتخت

همچنین در ادامه این مراسم آیت‌الله سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در کاشان گفت: شهر کاشان سهم بالایی را در عرصه نهج‌البلاغه داشته است، شخصیت‌هایی چون جمال الدین محمد بن حسین غریب کاشانی، اولین شارح نهج البلاغه علامه سید ابوالرضا راوندی و نویسنده اولین معجم نهج البلاغه آیت‌الله شیخ احمد کاشانی جزو اولین افرادی هستند که به این کتاب ارزشمند پرداختند.

وی ادامه داد: کاشان ‌پایتخت تفکر وحدت اسلامی است و توقع از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که اگر هر دوسال یک شهر برای پایتختی نهج‌البلاغه انتخاب می‌کنند دبیرخانه دائمی این طرح را در کاشان قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در کاشان تصریح کرد: انتخاب دبیرخانه دائمی برای کاشان می‌تواند هدیه‌ای به زحمات بی‌شائبه جمال الدین محمد بن حسین غریب کاشانی، علامه سید ابوالرضا راوندی و آیت الله شیخ احمد کاشانی در پرداختن به نهج‌البلاغه باشد.

نهچ البلاغه پایتخت

در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی‌فقیه در کاشان و استاندار اصفهان از پوستر اولین پایتخت نهج‌البلاغه ایران رونمایی شد.

 

طرح ملی پایتخت نهج البلاغه ایران به منظور زمینه سازی برای توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های ناب علوی در میان آحاد جامعه طراحی شده است. در این مراسم، تفاهم نامه همکاری مشترک میان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری اصفهان با موضوع حمایت از اجرای این طرح ملی نیز امضا شد.

نهچ البلاغه پایتخت

 

منبع : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه