ارسال به دیگران پرینت

پروتکل‌های بهداشتی | بازگشایی مراکز فرهنگی با پروتکل‌های بهداشتی

پس از ماه‌ها تعطیلی سینماها، سالن‌های نمایش و موسیقی به‌دلیل کرونا و خسارت‌های اقتصادی ناشی از آن، با روشن شدن چراغ این مکان‌ها از فردا یکم تیرماه، دل صاحبان این صنوف به روزهای پیش‌رو کمی گرم می‌شود. هرچند مشکل محدودیت ۵۰ درصدی ظرفیت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین مشکلات جلب اعتماد مخاطبان به جای خود باقی است.

پروتکل‌های بهداشتی | بازگشایی مراکز فرهنگی با پروتکل‌های بهداشتی
 پس از ماه‌ها تعطیلی سینماها، سالن‌های نمایش و موسیقی به‌دلیل کرونا و خسارت‌های اقتصادی ناشی از آن، با روشن شدن چراغ این مکان‌ها از فردا یکم تیرماه، دل صاحبان این صنوف به روزهای پیش‌رو کمی گرم می‌شود. هرچند مشکل محدودیت ۵۰ درصدی ظرفیت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین مشکلات جلب اعتماد مخاطبان به جای خود باقی است.
 

پیش از این نیز گالری‌ها با رعایت مقررات اجازه بازگشایی پیدا کرده بودند اما تاکنون آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌اند به روزهای پررونق خود بازگردند، تکرار این تجربه برای دیگر صنوف مرتبط با هنر باعث شده برخی از تهیه‌کنندگان و برگزار‌کنندگان آثار و رویدادهای هنری با تردید و نگرانی به پیش روی بنگرند. با اینکه تاکنون ۶ فیلم برای اکران و پنج نمایش برای اجرا معرفی شده و پیش‌فروش آنها نیز آغاز شده است اما هنوز برای قضاوت درباره نتیجه اقتصادی عرضه این آثار زود به نظر می‌رسد. از این‌رو می‌توان گفت روزهای آینده و میزان استقبال از فیلم‌ها و موفقیت نمایش‌ها نه تنها می‌تواند بخشی از زیان‌های ماه‌های گذشته را جبران کند که بر سرنوشت آثاری که پس از این عرضه خواهند شد نیز نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کنند زیرا از نگرانی تهیه‌کنندگان و دست‌اندرکاران محصولات هنری خواهد کاست؛ به‌ویژه این نگرانی برای اجرای کنسرت‌ها بیش از دیگر هنرهاست، زیرا با اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا از چندی قبل موافقت خود را برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی اعلام کرده و دفتر موسیقی نیز از آمادگی همه‌جانبه خود برای برگزاری کنسرت‌ها و نظارت بر افزایش قیمت بلیت‌ها و رایزنی با سالن‌ها برای در نظر گرفتن تخفیف برای اجراها سخن گفته است، اما هنوز از برگزاری کنسرت‌ها خبری نیست و سامانه‌های رسمی فروش بلیت اجراهای زنده موسیقی عملا مرحله فروش بلیت را آغاز نکرده‌اند.

 سینما

بسیاری از اهالی صنعت سینما امیدوارند بتوانند با بازگشت قدم به قدم به روزهای عادی، خاطره فروش روزهای گرم تابستان‌های گذشته را بار دیگر تکرار کنند. برای این منظور سازمان سینمایی اعلام کرده برای اطمینان مردم به‌منظور حفظ سلامتشان مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده برای همه سینماها در نظر گرفته شده است. علاوه بر پایتخت استان‌هایی چون اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی از فردا با اتخاذ تدابیر بهداشتی سالن‌های خود را به روی تماشاچیان خواهند گشود. دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی ضوابطی را برای شروع به‌کار مجدد سینماهای کشور تهیه و در سایت رسمی این سازمان منتشر کرده که علاوه بر کاهش ظرفیت سالن‌ها و استفاده از ماسک، مهم‌ترین آنها رعایت فاصله تماشاچیان و نحوه چینش تماشاچیان بر صندلی‌هاست به نحوی که حداکثر فاصله را با هم داشته باشند. از این گذشته باید زمان اکران و فاصله سانس‌ها به نحوی باشد که سینماداران بتوانند سالن را ضدعفونی کنند.

همچنین به تازگی مطابق توافق پخش‌کنندگان و سینماداران، سینماها در روزهای اول، دوم و سوم تیر برای برخی فیلم‌ها به ارائه بلیت‌های نیم‌بها می‌پردازند تا بابی برای آشتی دوباره مردم با سینماها شود.

در چهار ماه گذشته بیشترین بار نمایش‌ فیلم‌ها بر دوش اکران‌های آنلاین بود. از این رو برای شروع دوباره در سالن‌های سینما نیاز به فیلم‌های پرقدرتی است که بتوانند دوباره تماشاگران را پس از روزهای قرنطینه به بیرون از خانه بکشانند. پس از هفته‌ها گمانه‌زنی سرانجام قرار شد فیلم «خوب، بد، جلف: ارتش سری» به‌کارگردانی پیمان قاسم‌خانی به همراه چند فیلم اکران اسفند ۹۸ نیز به فهرست اضافه شوند. فیلم‌های «خوب، بد، جلف۲» ساخته پیمان قاسم‌خانی، «چهل و هفت» به‌کارگردانی احمد اطراقچی و عطاالله تبریزی، «یادم تورا فراموش» ساخته علی‌عطشانی، «عطر داغ» به‌کارگردانی علی ابراهیمی، «بی‌وزنی» به‌کارگردانی مهدی فرد قادری و «یلدا» ساخته مسعود بخشی، آثاری هستند که از فردا در سینماها به نمایش درخواهند آمد.

 تئاتر

با اعلام از سرگیری فعالیت‌های سینمایی و هنری از اول تیرماه، تماشاخانه‌های تئاتری نیز با وجود نگرانی‌هایی که از چگونگی فعالیتشان در این دوران، رفع نشدن خطر ابتلا به کرونا و میزان اعتماد و استقبال مخاطبان وجود دارد کم‌کم در حال بازگشایی هستند.  در همین راستا پنج اثر نمایشی قرار است از اوایل تیرماه اجرای عمومی خود را در تماشاخانه‌هایی که اکثرا خصوصی هستند، آغاز کنند بر همین اساس نمایش‌های «یازده جریحه روح» به‌کارگردانی فرزاد امینی و «است» به‌کارگردانی پرنیا شمس در تئاتر مستقل تهران، «آگوست در اوسیج کانتی» به‌کارگردانی میکائیل شهرستانی در تماشاخانه مهرگان، «ابر شلوارپوش» به‌کارگردانی علیرضا اخوان در سالن کوچک تالار مولوی و «پسر» به‌کارگردانی محسن مظاهری در تماشاخانه سیمرغ جزو اولین نمایش‌هایی هستند که با آغاز بازگشایی تماشاخانه‌ها جرات به صحنه بردن آثارشان را پیدا کرده‌اند و آغاز فروش بلیت، رسما در این مسیر پیشگام شده‌اند.

همچنین در روزهای گذشته دور جدیدی از ضدعفونی و انجام پروتکل‌های بهداشتی برای سالن‌های دولتی و خصوصی آغاز شده است. به‌عنوان مثال تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر روز پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ماه با همکاری ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۱ تهران و یک ایستگاه آتش‌نشانی برای دومین بار پیاپی ضدعفونی و گندزدایی شدند. این عملیات ضدعفونی و گندزدایی غیر از مجموعه تئاتر شهر در برخی تماشاخانه‌های خصوصی نیز به اجرا درآمد. همچنین طبق پروتکل‌های تصویب شده مقرر شده است: تمامی راهنمایان تالارها که در ارتباط مستقیم با تماشاگران قرار دارند، از آغاز تا پایان ماموریت کاری خود، از ماسک استاندارد، محافظ صورت (شیلد) و دستکش استفاده خواهند کرد. در مبادی ورودی مجموعه و لابی هر سالن تجهیزات و ماده ضد عفونی‌کننده برای استفاده تماشاگران قرار خواهد گرفت. تمامی تماشاگران موکدا باید با ماسک (و ترجیحا دستکش) وارد مجموعه شوند و در حین تماشای نمایش و تمام زمانی که در هر نقطه‌ای از مجموعه نیز حضور دارند، باید ماسک را روی صورت خود نگاه دارند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه