ارسال به دیگران پرینت

داده‌های ماهواره‌ای بیانگر انتشار ویروس کرونا در ووهان پیش از اعلام رسمی باشد.

افزایش عبور و مرور خودروها در بیرون بیمارستان‌های ووهان از اوت ۲۰۱۹ ممکن است بیانگر انتشار ویروس کرونا در این شهر پیش از اعلام رسمی باشد.

 داده‌های ماهواره‌ای بیانگر انتشار ویروس کرونا در  ووهان پیش از اعلام رسمی باشد.

پژوهشگران هاروارد می‌گویند تصاویر ماهواره‌ای، افزایش ترافیک را در بیرون ۵ بیمارستان ووهان از اواخر اوت تا دسامبر نشان می‌دهد. این افزایش عبور و مرور با رشد جستجوهای اینترنتی برای کسب اطلاعات درباره‌ی علائمی نظیر «سرفه» و «اسهال» هم‌زمان است. چین در واکنش، این مطالعه را «مضحک» و برپایه‌ی اطلاعات «سطحی» دانست.

طبق آنچه تاکنون دریافته‌ایم، ویروس کرونا نخستین‌بار در زمانی نامعلوم در ماه نوامبر در چین ظاهر شد. مقام‌های چین در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹، خوشه‌ای از موارد ذات‌الریه با علت ناشناخته را به سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش دادند. دکتر جان براونشتاین، سرپرست پژوهش اخیر به ای‌بی‌سی نیوز گفت «به‌وضوح پیش از آنچه به‌عنوان آغاز دنیاگیری ویروس کرونای جدید شناخته شد، سطحی از اختلال اجتماعی اتفاق افتاد.» مطالعه‌ی پژوهشگران هاروارد هنوز تحت داوری همتا قرار نگرفته است.

پژوهشگران، داده‌های ماهواره‌های تجاری از بیرون ۵ بیمارستان ووهان را بررسی و اطلاعات به‌دست‌آمده از اواخر تابستان و پاییز ۲۰۱۸ را با بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ مقایسه کردند. در یک مورد، پژوهشگران ۱۷۱ خودرو پارک‌شده را در بیمارستان تیانیو، یکی از بزرگ‌ترین مراکز درمانی ووهان شمردند. داده‌های ماهواره‌ای از دوره‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹، ۲۸۵ وسیله‌ی نقلیه را در همان مکان نشان داد که افزایشی ۶۷ درصدی به‌حساب می‌آید.

رشد جستجوهای اینترنتی برای واژگان مرتبط با علائم ویروس کرونا در بایدو، موتور جستجوی چینی نیز ظاهرا در همان زمان اتفاق افتاد. به‌گفته‌ی براونشتاین، «این مطالعه به‌کلی درباره‌ی مجموعه‌ای از اطلاعاتی است که به وقوع اتفاقی در ووهان در آن زمان اشاره می‌کنند. برای آشکارسازی کامل آنچه به‌وقوع پیوست و اینکه مردم واقعا بفهمند طغیان‌های بیماری چگونه در جمعیت ظهور می‌کنند، هنوز مطالعات زیادی باید انجام شود. از این‌رو پژوهش اخیر صرفا اشاره‌ای دیگر به شواهد است.»

هوآ چانینگ، سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین در جلسه‌ای پرسش و پاسخ در روز سه‌شنبه، یافته‌های پژوهشگران هاروارد را رد کرد. او گفت «تصور می‌کنم رسیدن به این نتیجه‌گیری برپایه‌ی مشاهدات سطحی نظیر حجم ترافیک به‌طور باورنکردنی مضحک است.»

منبع : زومیت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      چين نا مرد

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه