ارسال به دیگران پرینت

پس‌لرزه‌های اعتراضات آمریکا

انتشار یادداشتی از سناتور تام کاتن در روزنامه نیویورک‌تایمز که در آن از استقرار ارتش برای مقابله با اعتراضات مردمی حمایت کرده بود، باعث شد تا یکی از سردبیران این روزنامه مجبور به استعفا شود.

پس‌لرزه‌های اعتراضات آمریکا

انتشار یادداشتی از سناتور تام کاتن در روزنامه نیویورک‌تایمز که در آن از استقرار ارتش برای مقابله با اعتراضات مردمی حمایت کرده بود، باعث شد تا یکی از سردبیران این روزنامه مجبور به استعفا شود.

یادداشت تام کاتن، نماینده آرکانزاس در سنای آمریکا، سوم ژوئن با تیتر ارتش را اعزام کنید، در بخش نظرات روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد. کاتن در این یادداشت، از اعتراضات با عنوان آشوب و از معترضان با عنوان آشوبگران یاد کرده است. او در ادامه این یادداشت از سیاست‌مدارانی که واکنش این «غارتگران و آشوبگران» را به مرگ جورج فلوید قابل درک می‌دانند، به‌شدت انتقاد و البته تأکید کرده است که «اکثریتی را که دست به اعتراضات صلح‌آمیز می‌زنند، نباید با این بی‌وجدان‌ها یکی کرد».

انتشار چنین یادداشتی که حالا پس از حدود یک هفته از آن به عنوان مانیفست فاشیست‌های معاصر یاد شده است آن هم در یکی از معتبرترین و پرمخاطب‌ترین روزنامه‌های آمریکایی، از دو نظر قابل بررسی است؛ اول آنکه نومحافظه‌کاران توانسته‌اند خودشان را به تحریریه روزنامه‌ای به تقابل تئوری با آنها شهره است، برسانند. دوم آنکه خود روزنامه پرطرفداری همچون نیویورک‌تایمز تا چه اندازه هم از سوی کارکنانش و هم از سوی مخاطبانش همچنان تحت نظارت است.

دو روز بعد از انتشار این یادداشت، نوشته‌ای به ابتدای آن اضافه شد؛ سردبیر در این نوشته توضیح داده است که «به دنبال انتقاد شدید خوانندگان و بسیاری از همکاران روزنامه، دبیران بار دیگر این یادداشت را مورد بازنگری قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که آن هم‌تراز با استانداردهای روزنامه نیست و نباید چاپ می‌شد». با این حال، سردبیر در این نوشته تلاش کرده نظرات کاتن را بخشی از جریان موجود در فضای فعلی بداند که شناخت آن به هر روی برای تبیین شرایط، ضروری است.

اما سؤالی که شاید در اینجا مطرح شود این است که یادداشت کاتن که به نومحافظه‌کاری در سیاست آمریکا شهرت دارد و در آن با بدترین الفاظ به معترضان حمله کرده چطور فرصت انتشار در نیویورک‌تایمز را پیدا کرده است؟ با گوگل‌کردن نام دبیران بخش نظرات این روزنامه، پاسخ سؤال را پیدا می‌کنید. یکی از این دبیران آدام روبنشتاین جوان است که سال گذشته به عنوان دبیر به این بخش از روزنامه اضافه شده است. روبنشتاین کارش را سال 2017 و از روزنامه وال‌استریت ژورنال، مهم‌ترین روزنامه نومحافظه‌کاران آمریکایی آغاز کرده است. 

او سپس به هفته‌نامه ویکلی استاندارد رفت؛ نشریه‌‌ای که بیل کریستول، یکی از نومحافظه‌کاران کلیدی پشت پرده تجاوز آمریکا به عراق در سال 2003، مدیرمسئول آن است. شخص کاتن هم بخشی از گروهی بود که از تجاوز آمریکا به عراق حمایت می‌کردند و بعد از حملاتش به رسانه‌های مختلف از جمله نیویورک‌تایمز به دلیل افشاگری علیه اقدامات دولت وقت در عراق، زیر بال و پر کریستول قرار گرفت. حمایت رسانه‌‌ای از کاتن باعث شد او راهش ابتدا به مجلس نمایندگان و بعدتر به مجلس سنا ختم شود. روبنشتاین نومحافظه‌کار (همان روزنامه‌نگار جوان) جولای 2019، به نیویورک‌تایمز پیوست که استخدام او با توجه به پیشینه نومحافظه‌کاری‌اش البته موضوع جدید و ویژه‌‌ای نیست. غیر از روبنشتاین حداقل دو نفر از دبیران دیگر بخش نظرات روزنامه نیویورک‌تایمز هستند که با او هم‌فکرند. با اعلام برخی از دبیران این روزنامه که یادداشت کاتن، روند عادی بررسی‌ها را طی نکرده است، می‌توان این‌چنین حدس زد که احتمالا نومحافظه‌کاران بیشتری در نیویورک‌تایمز مشغول هستند.

بخش دیگر این ماجرا که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، فشاری است که مخاطبان و کارکنان این روزنامه توانسته‌اند به آن وارد کنند. یادداشت سناتور کاتن در تأیید سخنان آقای ترامپ چهارشنبه در نسخه دیجیتال نیویورک‌تایمز منتشر شد و گروهی از کارکنان این روزنامه برای نشان‌دادن اعتراض خود پنجشنبه به سر کار نرفتند. 800نفر از کارکنان نیویورک‌تایمز هم با امضای یک نامه اعلام کردند «یادداشت تام کاتن حاوی اطلاعات گمراه‌کننده بوده است». پس از انتقاداتی که صحبتش رفت و اضافه‌شدن نوشته‌‌ای که توضیح داده شد، روز یکشنبه این روزنامه اعلام کرد جیمز بنت، سردبیر بخش نظرات استعفا داده و استعفای او هم بلافاصله پذیرفته شده است. بنت از سال 2016  سردبیر این بخش از روزنامه نیویورک‌تایمز بود. معاون او جیم داو هم به بخش دیگری از روزنامه منتقل شد اما نامی از روبنشتاین که ویراستار اصلی این یادداشت بوده میان اسامی‌ای که تبعات انتشار آن را متحمل می‌شوند، نیست.

در اعلامیه استعفای بنت و انتقال داو هیچ توضیحی داده نشده است اما بسیاری توییت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را برای توضیح این تصمیم پذیرفته‌اند. ترامپ در توییتی با اشاره به یادداشت کاتن نوشته است: «دبیر بخش نظرات روزنامه نیویورک‌تایمز به دلیل انتخاب عالی‌اش و انتشار یادداشت سناتور فوق‌العاده ما تام کاتن، کنار گذاشته شده است». او البته در توییت دیگری، نظر همیشگی‌اش را هم یادآور شده است: «نیویورک‌تایمز، رسانه‌ای جعلی است». کاتن هم به این استعفا واکنش نشان داده و این روزنامه را به دروغ‌گویی و تخریب شخصیت خودش متهم کرده است. جیمز بنت که در چهار سال گذشته سردبیر بخش نظرات نیویورک‌تایمز بوده، پس از بالاگرفتن اعتراض‌ها اعلام کرد یادداشت کاتن را پیش از انتشار نخوانده بود. او روز جمعه با انتشار نوشته‌‌ای از یادداشت کاتن انتقاد کرد؛ کاتن در یادداشتش بر نقش گروه‌های چپ‌گرا مانند گروه آنتی‌فا در ناآرامی‌ها تأکید کرده در حالی که این اتهام‌ها تأیید نشده است. او همچنین پلیس را قربانی اصلی خشونت‌ها عنوان کرده بود که بنت این حرف را اغراق‌آمیز توصیف کرده است. کاتن با رد انتقادها اما این سخنان اعضای تحریریه نیویورک‌تایمز را توهین‌آمیز خوانده است. او با انتشار یک توییت نوشت که «خواهان استقرار ارتش به عنوان نیروی کمکی پلیس بوده تا در صورت نیاز به کمک برای مقابله با شورش به کار گرفته شود» و از سرکوب تظاهرکنندگان به دست ارتش حمایت نکرده است.

بنت دومین عضو از مراتب بالای روزنامه‌نگاری است که به دلیل ارتکاب اشتباه در پوشش اعتراضات سراسری به بدرفتاری مجریان قانون با شهروندان سیاه‌پوست در آمریکا، شغل خود را از دست می‌دهد. استن ویسکنوسکی سردبیر روزنامه فیلادلفیا اینکوایرر هم روز شنبه به دنبال انتشار تیتر «ساختمان‌ها هم اهمیت دارند» (Buildings Matter, Too) که مشابه شعار این روزهای «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» بود، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه