ارسال به دیگران پرینت

آیا بروس لی می توانست در یک مبارزه واقعی برنده باشد؟

زندگی و حرفه برخی افراد خیلی زودتر از آنچه که باید به پایا می رسد و همین موضوع باعث می شود جنبه ای افسانه ای پیدا کنند، نمونه اش ژاندارک، جیمز دین و البته بروس لی. وقتی بروس لی در آستانه انتشار اولین فیلم بزرگ و پرفروش بین المللی‌اش، اژدها وارد می شود (Enter the Dragon)، در سن تنها ۳۲ سالگی درگذشت، هر آنچه که می توانست به آن دست یابد به گمانه زنی و آه و افسوس تبدیل شده و وارد حوزه شایعه و حدس و گمان شد.

آیا بروس لی می توانست در یک مبارزه واقعی برنده باشد؟

 

مبارزه واقعی بروس لی

شاید اصلی ترین و کلیشه‌ای‌ترین سوالی که هنوز در مورد این رزمی کار و بازیگر افسانه ای وجود دارد این باشد: آیا بروس لی می توانست در یک مبارزه واقعی برنده باشد؟ کمتر کسی توانسته به اندازه بروس لی روی پرده سینما به کاریزمای فیزیکی او نزدیک شود. او کسی بود که دنیای فیلم های رزمی را از نو تعریف کرده و استانداردهای جدیدی در این زمینه ایجاد کرد که هنوز هم پابرجا هستند. در فیلم هایش، بروس لی رزمی کاری بسیار توانمند و خطرناک بود اما در دنیای واقعی لی چندان خطرناک نبود و علت و شیوه مرگش بسیاری را از قدرت او ناامید ساخت. از زمان مرگش، همواره از قدرت بدنی و کارآمدی فنون و حرکات رزمی او گفته می شود که نمونه آن را می توان در ده ها فایل ویدیویی در شبکه های اجتماعی دید.

 

 

 

سال گذشته کوئنتین تارانتینو با فیلم Once Upon a Time in Hollywood خود تصویری جنجالی و بحث برانگیز از این رزمی کار افسانه ای ارائه داد و وی را شخصیتی لاف زن و گزافه گو به تصویر کشید که حتی در مبارزه با یک بدلکار نیز شکست می خورد (دستکم یک بار). این تصویرسازی بسیاری را خشمگین کرد از جمله دخترش شانون. این صحنه از نبرد لی و کلیف بوث (برد پیت) از اولین دیدار لی و جین لبل، قهرمان دو بار مسابقات ملی جودو و بدلکار افسانه ای هالیوود الهام گرفته است که در سر صحنه فیلم برداری The Green Hornet در سال ۱۹۶۶ با هم آشنا شدند. در این رویارویی، لبل خیلی زود بروس لی را که هنوز بازیگری گمنام بود از زمین بلند کرده روی شانه هایش انداخته و دور صحنه گرداند.

مبارزه واقعی بروس لی

لی و لبل خیلی زود با هم دوست شده و به مدت یک سال در اواخر دهه ۱۹۶۰ با هم تمرین کردند. در طی این تمرینات بود که لی حرکات گلاویز شدن را وارد فنون خود کرد که نمونه آن ها را در سکانس های سابمیشن حریفان در فیلم های لی می توان دید، از جمله مبارزه او و چاک نوریس در The Way of the Dragon. لبل دهه ها بعد ادعا کرد که شاگردش، روندا روزی، می توانسته به راحتی بروس لی را در مبارزه ای واقعی شکست دهد. علاوه بر لبل، لی سال ها با افرادی مانند چاک نوریس و جو لوییس کار کرد که هر دو از بهترین رزمی کاران زمان خود بوده و سابقه قهرمانی در مسابقات ملی و بین المللی کاراته و هنرهای رزمی ترکیبی را داشتند. به گفته یکی از دوستان لوییس، وی گفته بود که یکی از سخت ترین و شدیدترین ضربات طول عمرش را از بروس لی دریافت کرده است.

 

 

 

این اعتراف در حالی بود که لوییس یک کیک بوکسر سنگین وزن و بروس لی رزمی کاری لاغراندام و سبک بود. لوییس که در سال ۲۰۱۲ درگذشته گفته بود که تحت هدایت لی بوده که وی یک بار برای همیشه سبک مبارزه کاراته ای را کنار گذاشته و به مبارزه فول کنتاکت روی آورد. این واقعیت که مبارزان افسانه ای مانند لویس توسط بروس لی قبل از مشهور شدنش آموزش دیده اند موید این مطلب است که بروس لی از قدرت و مهارت بالایی برخوردار بوده است. امروزه نیز بزرگ ترین قهرمانان دنیای هنرهای رزمی با احترام و ستایش از بروس لی یاد می کنند.

مبارزه واقعی بروس لی

در سال ۲۰۱۴ کانر مک گرگور ادعا کرد که بروس لی می توانسته قهرمان جهان در یو اف سی باشد و فلسفه او را الهام بخش خود برای ورود به دنیای بوکس دانست: «این کاری است که یک رزمی کار واقعی می تواند انجام دهد، آن ها می توانند تحت هر شرایطی خود را وفق دهند. بروس لی گفت، مانند آب باش، وقتی که آب وارد فنجان می شود خود به شکل فنجان در می آید [خود فنجان می شود]». در سال ۱۹۸۲، شوگر ری لئونارد، بوکسور افسانه ای اعلام کرد که ضربات مشت خود را با تماشای حرکات بروس لی بهبود بخشیده است. وقتی از منی پاکیائو در مورد سبک مبارزه اش پرسیده شد پاسخ او چنین بود: «مانند بروس لی».

مبارزه واقعی بروس لی

لی در سال ۱۹۵۸ با ترکیب فنون وینگ چون و سبک مبارزه بوکس غربی برنده یک تورنمنت بین مدرسه ای در هنگ کنگ شد. او در سه راند توانست به سادگی قهرمان سه ساله شهر را هر راند یک بار به زمین بزند. این اولین تجربه بروس لی در دنیای مبارزه های قانونمند بود و بر اساس گفته های زندگینامه نویس لی از این تجربه خوشش نیامده و گفته بود که دستکش ها قدرت او را می گرفته اند. همین مبارزه بود که باعث تردید لی در مورد فنون ثابت وینگ چون شده و او را به تغییر آن ها و ابداع فنونی جدید کرد. انتقادهای او نسبت به سبک وینگ چون بعد از نقل مکان به سیاتل نیز خبرساز شد. بر سر همین سبک مبارزه ای بود که دومین مبارزه واقعی قابل توجه بروس لی رقم خورد.

 

 

 

بروس لی و یویچی ناکاچی، یک کاراته کای ژاپنی دارای کمربند مشکی بعد از روزها مجادله در نهایت روبروی هم قرار گرفتند اما مبارزه آن ها تنها ۱۱ ثانیه طول کشید. ضربات مشت بی محابای بروس لی، قهرمان ژاپنی را به کف زمین دوخت و سپس با یک ضربه تمام کنی به سر، او را ناک اوت کرد. اتفاقی مشابه به مهم ترین مبارزه دوران حرفه ای بروس لی تبدیل کرد. در سال ۱۹۶۴ در اوکلند، اد پارکر موسس سبک کنپو در آمریکا و اولین کارآفرین کشور در حوزه کاراته، بروس لی را به مسابقات بین المللی کاراته دعوت کرد. در آنجا بود که بروس عملکردی خارق العاده نشان داده و ضربه مشت یک اینچی معروف خود، شنا رفتن با یک انگشت و تکنیک های کونگ فو را به نمایش گذاشت.

مبارزه واقعی بروس لی

علاوه بر این او در مورد برتری سبک های شخصی بر سبک ها ثابت و بدون تغییر سخنرانی کرده و استادان رزمی را به خاطر تحمیل کاتاهای سخت به شاگردانشان تقبیح کرد، سخنانی که خشم همه را برانگیخت. هفته ها بعد لی در مسابقاتی دیگر این بار کونگ فو سنتی را به تمسخر گرفت. وونگ جک مان که اون نیز در آن زمان مانند بروس لی ۲۳ ساله بود و می خواست مدرسه رزمی خودش را تاسیس کند لی را به مبارزه فرا خواند. ظاهراً در این نبرد که واقعیت اتفاقات آن در هاله ای از ابهام و تحت تاثیر شهرت پس از مرگ بروس لی قرار گرفت، مبارزه ای بسیار سخت و پایاپای بود اما در نهایت زمانی که لی حریف خود را به زمین کوبیده و مشغول زدن ضربات مشت به او بوده، حاضرین این دو را از هم جدا کرده اند.

 

مبارزه واقعی بروس لی

لی برنده شد اما هیچکدام از دو طرف شرایط خوبی نداشتند. این مبارزه سه دقیقه ای به شدت لی را آشفته کرد و دریافت که محدودیت های وینگ چون آشکار شده است. او نمی دانست با حریفی که می خواهد از او فاصله بگیرد چه کند. آن شب بروس لی از تمام محدودیت های وینگ چون یا هر سبک خاص دیگری دور شد. بدین ترتیب بود که لی سبکی جدید از هنرهای رزمی به نام جیت کون دو را خلق کرد. یکی از دوستان و شاگردان بروس لی می گوید که او بسیار جلوتر از زمانه خود بوده است.

مبارزه واقعی بروس لی

دن اینوسانتو بعدها تجارب خود را در اختیار اندرسون سیلوا قرار داد که از چهره های شناخته شده دنیای هنرهای رزمی ترکیبی است. وی در مورد تجربه خود در کنار بروس لی چنین گفته است: «من بیش از هر انسان دیگری توسط او زمین خورده و درد کشیده ام». شاگران و حریف های تمرینی بروس لی او را بسیار سریع و باهوش دانسته و «نابغه حرکتی» توصیف کرده اند. او مانند یک مبارز فکر می کرد نه یک رزمی کار و نمونه آن را به خوبی می توان در صحنه های مبارزه فیلم هایش دید. او به سبک اژدها مبارزه می کرد، در ابتدا ضربات را به دست جلوی حریف وارد کرده و آنقدر ادامه می داد که حریف را گیجه کرده و سپس با یک چرخش به سر او ضربه می زد، امروزه این ضربات و سبک مبارزه تنها در میان قوی ترین و فنی ترین مبارزان دیده می شود.

مبارزه واقعی بروس لی

سبک مبارزه جانشینان بروس لی (سیگال، ون دام و جکی چان) همواره با سوالاتی از جانب مخاطبان همراه بوده است، حرکاتی که به وضوح بزرگنمایی در آن ها دیده شده و گاه مخاطب را به خنده وا می دارند اما در مورد بروس لی قضیه کاملاً متفاوت است. بروس لی باعث شد هزاران نفر به ورزش های رزمی روی بیاورند، او نه تنها یک سلبریتی بلکه یک قدیس حامی بود. از آنجایی که هنرهای رزمی حالتی عرفانی و دینی دارد، بی احترامی به بروس لی شبیه بی احترامی به یک قدیس نمادین و یک شخصیت بزرگ مذهبی است.

 

 

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • یک ایرانی ارسالی در

      بروس لی رزمی کاری توانمندبودکه درزمان حیات خودبردلهانشست وهنوزهم همسن وسالهای من ازاوبعنوان یک رزمی کارنمونه ، چابک وبافیزیک بدنی توانمندوبه نیکی یادمیکننداوبه افسانهای تبدیل شد

      • عمر ارسالی در

        خودتان رابسازید

    • ناشناس ارسالی در

      حسادت باعث بی احترامی به یک نابغه هنرهای رزمیست.

    • ناشناس ارسالی در

      بابا جان اینها همش در فیلم است

    • ناشناس ارسالی در

      سلام ویروس شکوفهی بود چیزی نیست..

    • ناشناس ارسالی در

      بمب اتم..این اقبط هویشیما..

    • سید ابولفضل ارسالی در

      بروس لی رزمی کار فوق‌العاده و وصف نشدنی بود، او یک همه فن حریف بود، کار او با نانچينکو غیر قابل تصور بود، انعطاف بدنی او مثل یک ژیمناستیک کار درجه یک بود، اصلا مشخص نبود، او چه ورزشی کار می کنه، چون به تمام فنون هنرهای رزمی مسلط بود، روحش شاد، او مرد بزرگی بود، او مستحق آمرزش از درگاه خداوند متعال است.

    • ناشناس ارسالی در

      درباره بروس لی من این طور حرف نزن. اگه به خودتون زحمت بديد و برید زندگینامه اش رو خوب مطالعه کنید میبیند اون قهرمان جهانی رزمی و از طرفی بروس نازنينم دارای قدرت بالای مديتيشن بوده در ثانی چند تا مستند ازش دیدم که چطور حرفهاشو نقش به زمین میکنه. ديگه نبینم از بروس عزیز من این جوري بنویسید

    • ناشناس ارسالی در

      روحش شاد

    • علی ارسالی در

      اگه انقدقوی بود ازیه حساسیت به قرص نمیمرد.

    • علیرضاحسینی ارسالی در

      اگه انقدقوی بودازیه حساسیت به قرص نمی مرد.

      • ابولفضل ارسالی در

        بروسلی را گروه ایلومیناتی ها مسموم کردند چون ب آن گروه نرفت و پیشنهاد آنها را رد کرد بعد توسط زن آمریکایی با سم مسموم و در عرض چند ماه تمام کرد

    • ایمان ارسالی در

      بروسلی واقعا یه اعجوبه و شخصیت خیلی بزرگ بود و مثل اون هرگز تا حالاشم نیومده حیف که جوون مرد

    • حسین ارسالی در

      بروسلی یه هنرمند رزمی بود ودیگر همتای نداره

    • ابراهیم ازرشت ارسالی در

      با سلام بروس لی یک قهرمان و یک مبارز واقعی بود هنوز هم بسیاری ازهنرجویان کتابهای بروس لی را مطالعه میکنندهنوزتکنیکهای اوجدیداست سرعت اودرزدن تکنیکها عالی بودبخصوص مشت دواینچی بروسلی اوباچشم بسته نیزمیتوانست موقعیت حریفان خودراتشخیص داده وبه آنها ضربه بزنداوسرعت عجیبی داشت .روحش شاد

    • علیرضا نیازی ارسالی در

      سلام و درود
      البته فلسفه رزمی این نیست که در دنیای واقعی آدم خطرناک باشه فلسفه رزمی طریقت دانایی افتادگی و خودسازی و یافتن خود واقعی است . مبارزه با نفس سرکش، ادب کردن ظالم و نوازش مظلومه . بساط خودنمایی راه ننداخته ، فلسفه رزمی ضعیف کشی نیست .و این که علت مرگ ایشون چیزی از ارزشهای والای این سوپر ابر قهرمان کم نمیکنه و برای چندین نسل آینده نیز معروف میشود و مجبوبیت ش پس از مرگ پا زیادتر هم میشه
      در ثانی آدم رزمی کار نمیکنه جلوی مرگ رو بگیره کار میکنه با خفت زندگی نکنه تن به هر خفتی نده

    • پیمان ارسالی در

      سلام واقعا بروسلی ورزشکار خوبی بود روح ش شاد اما یک بروسلی دیگه هم به دنیا امد بیشتر ایرانی ها نمیدونن توی گوگل بزنید بروسلی اففانستان ببینید فعلا امریکا هست و میخواد بقیه فیلم های نا تمام بروسلی را تمام کنه موفق باشید

    • Atlas ارسالی در

      لی افسانه نبود کسی بود که افسانه ای رو خلق کرد

      • ناشناس ارسالی در

        بروسلی عشق من عشق تو

    • محمد ارسالی در

      بروسلی یک مردافسانه ای با ذهنی اندیشمند وعضلاتی پولادین بود

    • ناشناس ارسالی در

      بروسلی قرص اسفرین قوی خورد و درگذشت اگر هرکسی هم این قرص را می خورد وضعیتش بهتر از خود بروسلی نمیشد . اگر فکر می کنید نوع مرگ او تمسخر آمیز بوده اشتباه فکر می کنید اگر خودتون اون قرص رو بخورید می فهمید تمسخر آمیز یا نه.

    • ناشناس ارسالی در

      راستی یادت رفت بنویسی تو یکی از مبارزاتش با یک کاراته کا ضربه ای خورد که ۹ماه تو بیمارستان بستری شد

      • رامین ارسالی در

        آخه چرا انقدر حسود و بد ذات هستید يه ضربه کوچک به بعضی نقاط بدن میتونه تا چند وقت زمین گیرت کنه اون قرصی که ازش میگید خب شاید مثل ماها عادت نداشته دو ورق انواع مختلف دارو رو با هم بخوره در ثانی استادان کونگ فو که خیلی مسائل و مشکلات باهاش داشتن‌ بوسیله زهر گیاهی سری خلاصش کردن يه کم به اون کله هاتون فشار بیارید بد نیست

      • سید هاشم ارسالی در

        نه

    • siavash ارسالی در

      این مطلب رو برای نگارنده این مطلب مینویسم :
      هنرپیشه مشهور رزمی هست به نام مایکل جای وایت که قهرمان کاراته و عنوان دار چندین مقام بین المللیه این اقا تو یه برنامه رادیویی که ویدیوش هم اتفاقا تو یوتیوب هست در جواب سوال اگر شما با بروس لی مبارزه میکردید کی برنده میشد گفته بود شاید میتونستم پیروز بشم..!
      تو روی خودش هم مجری و مهمون خانوم برنامه و همه عوامل قش قش زدن زیر خنده بطوری که این اقا خیلی بهش برخورد و.... بعد از چند هفته پستی از ایشون منتشر شد که اتفاقا اونم تو یوتیوب هست که از حرفش عذرخواهی کرد واحمقانه دونسته بود نظر خودشو..
      برام سواله چی باعث میشه ما با نداشتن مهارت در سطح این اسطوره نداشتن اگاهی کامل ..نظرات سایر رزمی کاران برای خودمون ایده بدیم؟
      کسی که چند ماه باهاش سروکله میزنن تا نانچیکو رو بقدری اروم استفاده کنه که ت فیلم قابل رویت باشه یا چاک نوریس که متنفر بود از بروس لی اونم بخاطر اینکه قبل فیلم یبار صابون بروسلی به تنش خورده بود اینها تو زمانی که اینترنت و اینستاگرامی نبود که از ساعت به ساعت زندگی یه نابغه ثبتی داشته باشه به ذهن ناسالمتون خطور نمیکنه احیانا؟؟

    • ناشناس ارسالی در

      بروصلی مرد مرد بود

    • اصغرجبرایلی ارسالی در

      هیچ رزمکاری حریف بروسلی نمیشود روحش شاد

    • احمدی ارسالی در

      اویاما مبتکر کاراته کیوکو شین بزرگترین و قوی ترین و فروتن ترین رزمی کار تاریخ است که مبارزه با گاو وحشی و همزمان 100 مبارزه به نام خود به ثبت رسانده و برعکس شخصیت مدعی بروسلی فروتن بود.

    • ج ارسالی در

      من خودم برسلی رو میزنم بابا

    • brucelee ارسالی در

      مرگ بروسلی اولا باید کاملا روشن بشه که چه اتقافی افتاده هرچند گفتن ولی بازم میشه شک کرد و ربطی به قوی بودن نداره 😤 قوی ترین ادمو میشه با یه چاقو کوچیک یا یه قرص کشت.بعدشم هرکی تو مبارزه شکست بخوره یعنی دیگه قهرمان نیست .مهم تعداد برد هاشه👏😻نبینم کسی به بروسلی حرف بدی 😤 بزنه مگرنه گوششو میبرم.گوش کو 👂😤 بروسلی تا ابد زندس😊😘😍😉😻

    • brucelee ارسالی در

      مرگ بروسلی اولا باید صد درصد مشخص بشه که چه اتفاقی براش افتاده😤.هرچند که گفته شده ولی بازم میشه شک کرد که چیزی پنهان شده باشه 😤 مرگ.ربطی به قوی بودن نداره 😤 قوی ترین ادمو میشه با یه چاقو کوچیک یا یه قرص کشت😤.بعدشم هرکی تو مبارزه شکست بخوره یعنی دیگه قهرمان نیست😤.مهم تعداد بردهاشه😉👏😻نبینم دیگه کسی به بروسلی حرف بدی بزنه مگرنه گوششو میبرم😤.گوش👂کوئنتین تارانتینو هم میبرم اویزونش میکنم رو تپه های هالیوود😊👂تا عبرتی برای سایرین بشه😤بروسلی تا ابد زندس😊😘😍😉😻

      • سلطان ارسالی در

        تارانتینو هیچ گهی نیست.

      • ناشناس ارسالی در

        حق

    • رضا ارسالی در

      افراد زیادی هستند که می خواهند بروسلی را تحقیر کنند مثلا بگویند که او حتی از یک بدلکار شکست خورده است اولا بدلکار بروسلی قهرمان جودو بوده است دوما انها با همدیگر تمرین می کردند مبارزه نمی کردند سوما بروسلی می خواست در فیلمایش از فنون درگیری استفاده کند پس از بدلکارش خواست که این فنون را به صورت عملی اجرا کند و بروسلی از خودش هیچ دفاعی نکرد چهارما بروسلی می خواست با یک جودوکار سنگین وزن کشتی بگیرد و در کشتی وزن کشی می شود یک فرد سبک وزن نمی تواند حریف یک فرد سنگین وزن شود این مبارزه به خاطر ساخت فیلم بوده است نه پیروز شدن

    • Reza ارسالی در

      در مسابقات هنرهای رزمی اگر فردی از فنون خطرناک ممنوعه استفاده کند و به فرد مقابل اسیب بزند از مسابقه اخراج می شود و حریفش برنده مسابقه می شود در مبارزه بروسلی با ادی پارکر برنده مبارزه بروسلی بود چون قوانین مبارزه را رعایت کرد و از فنون ممنوعه و خطرناک استفاده نکرد اما ادی پارکر قوانین را زیر پا گذاشت و به نقطه حساس بدن بروسلی با یک فن خطرناک ممنوعه ضربه وارد کرد

    • ر ارسالی در

      نظرات متفاوتی در مورد علت مرگ بروسلی ارائه شده است که افتادن جسمی سنگین به سرش و ضربه مغزی شدن او در هنگام ضبط فیلم یکی از علل ارائه شده است پزشکش نیز علت مرگش را وجود تومور مغزی در سرش و بزرگ شدن این تومور در اثر زیاده روی در مصرف اسپرین قوی که باعث فعال شدن تومور مغزی بروسلی شده است اعلام کرده است اما هنوز دقیقا علت مرگ بروسلی مشخص نیست .

    • جواد نظری ارسالی در

      اگر بروس لی زنده بود چالش های زیادی در دنیای هنرهای رزمی ایجاد می کرد و مبارزات شخص به شخص زیادی انجام می داد تا برای هیچکس ابهامی نسبت به قدرت مبارزه وی باقی نمونه و اینکه بروس لی از یک رزمی کار کاراته ضربه ای خورد که نه ماه تو بیمارستان بود اصلا با عقل جور در نمیاد چون روش مبارزه بروس لی طوری بود که ضربه حریف رو قبل از برخورد دفع میکرد و همزمان ضربه میزد. بروس لی در همون زمان مبارزات شخص به شخص انجام می داد اون هم با رزمی کاران برجسته جهان.

    • ناشناس ارسالی در

      پیت از چشمم افتاد بطور خفنی! مرتیکه ی نژاد پرست....

    • ایرانی ارسالی در

      مهم انسانیت است.

    • ایرانی ارسالی در

      29 تیر ماه سالگرد درگذشت بزرگ مرد هنرهای رزمی بروس لی فقید تسلیت باد.

    • حسین ارسالی در

      تو کتک کاری خیابانی هر رزمی کاری باشه کتک میخوره چون هیچ قانون و مقرراتی نیست تا میخوری کتک میزنند

    • سعید ارسالی در

      بروس لی استاد ننه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه