ارسال به دیگران پرینت

عبور از روزهای کرونایی با کتاب و ادبیات

شاعری از بیدل و دیگری از حافظ می‌گوید، طنزنویسی داستان کوتاه می‌نویسد و کتاب‌دوستان به یک‌دیگر کتاب معرفی می‌کنند تا دست در دست ادبیات با یک‌دیگر از روزهای کرونایی عبور کنند.

عبور از روزهای کرونایی با کتاب و ادبیات

شاعری از بیدل و دیگری از حافظ می‌گوید، طنزنویسی داستان کوتاه می‌نویسد و کتاب‌دوستان به یک‌دیگر کتاب معرفی می‌کنند تا دست در دست ادبیات با یک‌دیگر از روزهای کرونایی عبور کنند.

به گزارش ایسنا، کرونا که آمد، در کنار دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها، سینماها، اجراهای تئاتر، کتابخانه‌ها، گالری‌ها و برنامه‌های فرهنگی تعطیل شدند و با رسیدن نوروز مردم هم بیشتر از قبل خانه‌نشین. حالا در این روزهای خانه‌نشینی که نه کارگاه شعری برگزار می‌شود و نه جلسه داستانی، نه گردهمایی برگزار می‌شود و نه کتابخوانی‌، برخی از اهالی فرهنگ خصوصا شاعران و نویسندگان، ادبیات را از خانه خود به خانه دیگران می‌آورند. 

سعید بیابانکی، شاعر ادبیات را با «حبسیات» به میان علاقه‌مندان می‌آورد. «حبسیات» نام فیلم‌های کوتاهی است که او در آن‌ها هر شب بخش کوتاهی از یک کتاب شعر، طنز، داستان کوتاه و ...را می‌خواند. این شاعر که «حبسیات» خود را با هشتگ‌های «شب‌نشانی»، «واکسینه با کتاب»، «مثبت کرونا» و ... در صفحه اینستاگرامی‌اش منتشر می‌کند همچنین از مخاطبان خواسته است که اگر در دوران قرنطینه خانگی فعالیت‌های مشابه دارند، ابتکارات خود را با هشتگ «#شب‌_نشانی» به اشتراک بگذارند. 

سعید بیابانکی پیش‌تر شعری را هم به مدفعان سلامت تقدیم و منتشر کرده بود که در بیتی از آن آمده است: 

«ما خانه‌ مانده‌ایم و تو شمشیر می‌زنی/ یعنی شهید زنده‌ی خط مقدمی»

 

محمدکاظم کاظمی، شاعر نیز در این روزها برای علاقه‌مندان «بیدل‌خوانی» برگزار می‌کند. او هر شب از صفحه خود به‌طور زنده با خوانش و بیان شرح شعری از عبدالقادر بیدل ادبیات را از خانه خود به خانه‌های دوست‌داران شعر و ادبیات می‌آورد.

 

اسماعیل امینی، شاعر و طنزپرداز نیز شعرها و داستان‌هایی را که در روزهای خانه‌نشینی می‌نویسد با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارد. شعرها و داستانک‌های امینی اغلب در قالب طنز هستند که این شاعر در آن‌ها به بیان مضامین مرتبط با شیوع ویروس کرونا، قرنطینه خانگی و... می‌پردازد. 

یکی از داستانک‌های اسماعیل امینی را که اخیرا نوشته و منتشر کرده است، می‌خوانیم: 

«صف طولانی بود، همه ماسک زده بودند و برخی سرفه می‌کردند. اما او که از کله‌گنده‌ها بود و همیشه بدون صف و خارج از نوبت کارش راه می‌افتاد، نتوانست صبر کند. رفت جلو و کارت ویژه‌اش را نشان داد. 

مرگ لبخندی زد و گفت: البته امثال حضرت عالی همه جا سهمیه خاص دارید، بفرمایید بنده در خدمتم.»

 

بهادر باقری، دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی و شاعر نیز با «هفت شب با حافظ» ادبیات را در روزهای خانه‌نشینی به علاقه‌مندان عرضه می‌کند. او در این اجرای زنده صفحه شخصی خود به صحبت درباره «مقدمات حافظ‌شناسی»، «مهم‌ترین شرح‌های اشعار حافظ» و ... می‌پردازد. 

برخی نشست‌های ادبی هم این روزها هنوز برگزار می‌شوند البته به طور آنلاین و از صفحه مجازی شاعران و نویسندگان. 

کتاب هم از همان روزهای ابتدایی خانه‌نشینی تا کنون ابزار سرگرم‌کننده‌ای برای مخاطبانش بوده است، کاربران فضای مجازی و دوست‌داران کتاب، چالش «هایکو کتاب» را به راه انداختند تا با چینشی فکرشده از کنار هم قرار گرفتن نام کتاب‌ها، جملات معناداری را بیان کنند که البته گاه بیان‌گر احساسات این روزها و خواسته‌های آن‌ها است.

موسسه فرهنگی شهر کتاب نیز از همان آغازین روزهای خانه‌نشینی ویروس کرونا اهالی قلم و مخاطبان خود را به نوشتن درباره «بهترین کتابی که خوانده‌ام» دعوت کرد تا دوست‌داران کتاب و ادبیات تجربیات خود از بهترین کتاب‌ها را برای اشتراک در کانال این موسسه بنویسند. 

معرفی کتاب‌ هم اقدام دیگری است که علاوه‌بر کابران فضای مجازی توسط برخی مراکز ادبی هم انجام می‌شود تا علاقه‌مندان به کتاب بتوانند از فرصت این روزها برای مطالعه کتاب‌های برگزیده استفاده کنند. 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه