ارسال به دیگران پرینت

شکل‌گیری بلوک جدید اقتصادی در قالب اتحادیه اوراسیا

سوسن یحیی‌پور: همایش بزرگ تجارت با اوراسیا با حضور رضا اردکانیان، وزیر نیرو، برونیکا نیکیشینا، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حسین مدرس‌خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی و مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک، روز یکشنبه (دهم آذرماه) برگزار شد. طبق اطلاعات منتشرشده، ایران به دلیل دارا بودن مزایایی از قبیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و برخورداری از ذخایر فسیلی، می‌تواند شریکی مطمئن برای تجارت با اوراسیا باشد. توافق‌نامه تجاری ایران و اوراسیا در اردیبهشت‌ سال جاری به امضا ی طرفین رسیده و قرار است بعد از سه سال اجرای آزمایشی، به قرارداد تجارت آزاد تبدیل شود. آنطور که وزیر نیرو ایران نیز اعلام کرده است مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا از سال آتی کلید خواهد خورد.

شکل‌گیری بلوک جدید اقتصادی در قالب اتحادیه اوراسیا

۵۵آنلاین :

آغاز مذاکرات تجارت آزاد

وزير نيرو در همايش ديروز از آغاز مذاکرات تجارت آزاد با اوراسيا از سال آينده خبر داد و گفت: موانع اجراي موافقت‌نامه تجارت ترجيحي ايران و اوراسيا بايد برطرف شود. اردکانيان خاطرنشان کرد: همگرايي اقتصادي به‌ويژه با کشورهاي همسايه جزو اولويت‌هاي سياست خارجي ايران است و مي‌توان شکل‌گيري بلوک جديد اقتصادي را در قالب اتحاديه اوراسيا به فال نيک گرفت. او ادامه داد: منطقه‌گرايي اقتصادي جايگزين مناسب و مکمل تجارت با دنياست و سياست اصولي ايران نيز بر توسعه روابط و همکاري با کشورهاي همسايه استوار بوده است که در همين چارچوب از امضاي موافقت‌نامه موقت تجارت با اتحاديه اروپا و در ادامه اجراي تجارت آزاد به خوبي استقبال مي‌کنيم.

افزايش 27درصدي واردات

وزير تجارت اتحاديه اقتصادي اوراسيا نيز از افزايش 27درصدي واردات کشورهاي عضو اين اتحاديه از ايران خبر داد و گفت: تعرفه‌هاي ترجيحي در گمرکات کشورهاي عضو عملياتي شده است. برونيکا نيکيشينا، با تاکيد بر اينکه فشارهاي سياسي و مداخلات ساير کشورها منجر به توقف اجراي توافقنامه تجاري ايران و اورآسيا نخواهد شد، افزود: از زماني که هنوز توافقنامه تجارت ترجيحي ميان ايران و اوراسيا اجرا نشده بود، تجار اين کشورها علاقه‌مند به تجارت با ايران بودند و خوشبختانه پس از امضاي اين توافقنامه صادرات محصولات ايراني به اتحاديه اوراسيا با 27 درصد رشد مواجه شده است.

به‌کارگيري ارزهاي رسمي

همچنين، قائم‌مقام وزير صمت در امور بازرگاني در اين همايش گفت: ظرفيت تجاري اوراسيا با ايران بيش از 30 ميليارد دلار است که در حال حاضر ميزان آن تنها 6/2 ميليارد دلار برآورده مي‌شود که معادل 3/0 درصد کل ظرفيت موجود است. حسين مدرس‌خياباني با بيان اينکه اين اتحاديه قصد دارد دلار را از مبادلات خود حذف کند، اظهار کرد: براي تسهيل در مبادلات تجاري طرفين از ارزهاي رسمي براي مبادلات به‌کار گرفته خواهد شد. او افزود: همچنين براي افزايش تسهيل در مبادلات، مکانيسم تهاتر کالا به کالا در نظر گرفته خواهد شد.

کاهش ايستايي کالا

رئيس‌کل گمرک هم با تاکيد بر اينکه به‌ازاي هر يک روز توقف کالا در گمرک يک درصد به قيمت نهايي آن اضافه مي‌شود، گفت: با همکاري وزارت گمرک اوراسيا تصميماتي اتخاذ مي‌کنيم که ايستايي کالا را به حداقل برسانيم. مهدي ميراشرفي با بيان اينکه در حال حاضر کل توليد ناخالص دنيا 85 هزار ميليارد دلار است، اظهار کرد: از اين ميزان بيش از 20 هزار ميليارد دلار حجم تجارت دنياست که 25 درصد کل توليد دنيا در قالب تجارت را تشکيل مي‌دهد.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه