ارسال به دیگران پرینت

یأس عامل افزایش آسیب‌های اجتماعی

طی سال‌های اخیر بعضا شاهد افزایش یاس در جامعه هستیم؛ اتفاقی که می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری به‌دنبال داشته باشد، به‌گونه‌ای که بنا به اظهارنظر کارشناسان یاس اجتماعی خود می‌تواند باعث کاهش کارکرد نقش خانواده و همچنین افزایش طلاق‌های عاطفی و مواردی از این دست شود که زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی و یا افزایش خشونت و جرم و جنایت در جامعه نیز خواهد شد.

یأس عامل افزایش آسیب‌های اجتماعی

۵۵آنلاین :

گفتني است طبق تحقيقات به‌عمل‌آمده ياس اجتماعي بيشتر به‌دليل وجود مشکلات اقتصادي متعدد مانند بيکاري، ازدست‌دادن شغل، تورم و غيره شکل مي‌گيرد هرچند در کنار موارد مذکور بايد به مشکلات اجتماعي نيز اشاره کرد.

پيامد نبود اميد به زندگي

مشاور عالي فرهنگستان علوم پزشکي گروه سلامت اجتماعي در ارتباط با ياس اجتماعي مي‌گويد: منظور از ياس اجتماعي نااميدي از شرايط آينده است؛ بدين معنا که فردي اميدي به آينده ندارد. حسين باهر در گفت‌و‌گو با «آرمان ملي» با اشاره به مطالب فوق اظهار داشت: ياس اجتماعي مي‌تواند بنا به دلايل مختلفي که ريشه در حال و گذشته دارد رخ دهد، به‌عنوان مثال شکست در گذشته و حال خود مي‌تواند منجر به يک اشتباه مي‌شود همچنين افرادي که بنا به دلايل مختلف نسبت به آينده خود چندان اميدوار نيستند بيشتر از سايرين مبتلا به ياس خواهند شد.

معضل تنش‌هاي روحي و رواني

وي در ادامه افزود: وجود استرس در زندگي خود مي‌تواند نقش بسزايي در ابتلا به ياس اجتماعي داشته باشد. از اين‌رو طبق بررسي‌هاي به‌عمل‌آمده يکي از مهمترين دلايل افزايش ياس اجتماعي را مي‌توان وجود فشارهاي روحي و رواني زياد بر افراد جامعه دانست.

گراني عامل افزايش ياس اجتماعي

باهر در ارتباط با ديگر دلايل افزايش ياس اجتماعي مي‌گويد: گراني و تورم را مي‌توان يکي ديگر از دلايل بروز ياس اجتماعي نام برد. هرچند در اينجا بايد يادآور شد که تحولات فرهنگي نيز در ايجاد ياس اجتماعي بسيار تاثيرگذار است، به‌عنوان مثال ايجاد تغييرات فرهنگي در جامعه خود عامل موثري در بروز اين پديده به حساب مي‌آيد.

چالش‌هاي نبود برنامه‌ريزي

وي در ادامه افزود: عبور از سنت‌ها و مدرنيته‌شدن بدون برنامه‌ريزي خود در بروز ياس اجتماعي بسيار موثر مي‌باشد؛ بدين معنا که استفاده بدون فرهنگ‌سازي در شبکه‌هاي اجتماعي در ايجاد اين ناهنجاري بسيار موثر است، چراکه در حال حاضر بسياري از موارد زماني وارد کشور و مورد استفاده واقع مي‌شوند که فرهنگ‌سازي‌هاي لازم و برنامه‌ريزي‌هاي کارشناسي‌شده درباره آن صورت نمي‌گيرد که اين خود مي‌تواند بسيار آسيب‌زا باشد، چراکه بايد به خاطر داشت شبکه‌هاي اجتماعي به خودي خود آسيب‌زا نيست اما زماني که برنامه‌ريزي صحيح در خصوص افزايش آگاهي و سواد رسانه‌اي مردم صورت نگرفته باشد و به يکباره اين ارتباط جمعي در دسترس عموم مردم قرار بگيرد، به‌يقين آثار منفي آن بيشتر از ابعاد مثبت شبکه‌هاي اجتماعي خواهد بود. اين جامعه‌شناس وجود مشکلات اجتماعي را در ايجاد ياس اجتماعي موثر دانست و ادامه داد: در گذشته خانواده به‌مثابه مثلث متساوي‌الاضلاع بود اما اين در حالي است که امروزه خانواده به‌مثابه مثلث متواري‌الاضلاع تبديل شده است؛ بدين معنا که يا خانواده تشکيل نمي‌شود و يا اينکه از دوام و استحکام چنداني برخوردار نيست که اين خود مي‌تواند در ايجاد ياس و يا افزايش آن بسيار موثر باشد. وي در ادامه تصريح کرد: اغتشاشات موجود در خانواده‌ها که امروزه باعث عدم تشکيل خانواده و يا از هم پاشيدن خانواده شده است مي‌تواند تبعات منفي گسترده‌اي را بر اعضاي خانواده برجاي بگذارد، به‌گونه‌اي که امروز اعضاي خانواده در سايه وجود اين معضل با مشکلات عديده‌اي مواجه هستند و افسردگي در بسياري از افراد خانواده به چشم مي‌خورد.

معضل افزايش طلاق عاطفي

باهر مي‌گويد: افزايش طلاق عاطفي يکي ديگر از نشانه‌هاي وجود مشکلات عديده در کانون خانواده امروزي است که اين خود نقش بسزايي در ابتلا به ياس اجتماعي دارد، چراکه فردي که در خانه با مشکلات روحي و رواني متعددي مواجه است، به‌يقين نمي‌تواند چشم‌انداز روشني براي آينده خود ترسيم کند که اين عامل موثري در ابتلا و يا افزايش ياس اجتماعي است.

شايسته‌محوري عامل کاهش ياس

وي ادامه داد: امروزه اين نياز احساس مي‌شود که بايد به سمت شايسته‌محوري حرکت کنيم که اين خود نقش بسزايي در کاهش ياس اجتماعي دارد، چراکه استفاده از افراد شايسته در پست‌ها و يا مشاغل مختلف خود مي‌تواند انگيزه و اميد زندگي در افراد را به‌طرز معناداري افزايش دهد. به عبارت بهتر بايد هر فردي را که در هر پستي انتخاب مي‌کنيم خيرالموجودين باشد. باهر در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر اينکه آيا کاهش نقش خانواده منجر به افزايش ياس اجتماعي شده است، مي‌گويد: خانواده و جامعه دو روي يک سکه هستند. خانواده سنگ زير بناي جامعه است و جامعه هم بناي ساخته شده بر اساس خانواده مي‌باشد. بنابراين هر يک از اين دو نهاد بر ديگري تاثيرگذار است و نمي‌توان اين دو را از يکديگر تفکيک کرد. وي در ادامه تصريح کرد: بدين معنا که خانواده سالم نيز نمي‌تواند در جامعه داراي مشکل دوام چنداني داشته باشد که اين خود مي‌تواند عاملي براي افزايش مهاجرت باشد، چراکه بايد به‌خاطر داشت يکي از اصلي‌ترين انگيزه‌هاي مهاجرت دورماندن از مشکلات اجتماعي است. زندگي در جامعه بدون استرس و با مشکلات کمتر مي‌تواند امنيت رواني بيشتري را به افراد جامعه هديه دهد.

ياس اجتماعي محصول جامعه در حال گذار

باهر در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ما که آيا ياس اجتماعي را مي‌توان يکي از مولفه‌هاي جامعه در حال گذار دانست مي‌گويد: شايد ياس اجتماعي را بتوان محصول جامعه در حال گذار دانست که غيرهدفمند حرکت مي‌کند. وي افزايش توليد برنامه‌هاي شاد را راهکار موثري براي کاهش ياس اجتماعي عنوان کرد و ادامه داد: شادکردن افراد باعث شادي خداوند مي‌شود اما اين شادماني بايد حلال باشد، مانند خدمت به خلق، حل مشکلات مردم، ارائه آموزش‌هاي رايگان در صورت امکان و مواردي از اين دست را مي‌توان نوعي شادماني حلال دانست.

منبع : آرمان ملی
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه