ارسال به دیگران پرینت

رونق بازار سیاه نزول و لیزینگ‌های غیر مجاز

سوسن یحیی‌پور: فعالان اقتصادی می‌گویند تراژدی ارزش افزوده مدت‌هاست که در اقتصاد ایران شکل گرفته و وبال تولید و صادرات شده است. پیش از این نیز، فعالان صنعت بیمه بر لزوم معافیت این صنعت از مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرده و هشدار داده بودند که وضع این مالیات، صنعت بیمه را زمین‌گیر خواهد کرد. حال، اخذ مالیات مضاعف از دریافت‌کنندگان تسهیلات لیزینگ سبب شده تا عده‌ای نسبت به آن واکنش نشان داده و نگران رونق بازار سیاه نزول و لیزینگ‌های غیرمجاز باشند. تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که صنعت لیزینگ به‌عنوان حامی طبقه متوسط و فقیر تلقی می‌شود که در ضمن کمک بسیاری به چرخه تولید و ایجاد تقاضای خرید کالا می‌کند. بر اساس اطلاعات منتشرشده، در کشورهایی مثل چین و ترکیه سهم لیزینگ در اقتصاد بسیار بیشتر از ایران است و شرکت‌های لیزینگ، خانواده‌ها و دارندگان مشاغل را در خرید دارایی و کالا حمایت می‌کنند. با این حال، روند فعلی در ایران، این طبقات از جامعه را با چالش‌هایی مواجه کرده است. به همین دلیل، به نظر می‌رسد مالیات بر ارزش افزوده از هدف اصلی خود دور مانده و در واقعیت باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.

رونق بازار سیاه نزول و لیزینگ‌های غیر مجاز

۵۵آنلاین :

کارشناسان مي‌گويند از نظر قانون ماليات بر ارزش افزوده، شرکت‌هاي ليزينگ به نوعي موسسه اعتباري با فعاليت اعتباردهندگي محسوب مي‌شوند، بنابراين اعتباراتي که در بخش‌هاي مجاز و قانوني واگذار مي‌شوند، بايد از معافيت برخوردار باشند. مساله اين است که از ديدگاه سازمان امور مالياتي، براي معافيت هر کالا يا خدمات از ماليات بر ارزش افزوده، بايد نام آن کالا يا خدمات در متن قانون درج شود. اين در حالي است که از نظر کارشناسان، در متن قانون ماليات بر ارزش افزوده، معافيت مربوط به کالا و خدمات است و شرکت‌ها، نهادها و واحدهاي اقتصادي به خودي خود معاف نشده‌اند، به عنوان مثال، بانک‌ها از ماليات ارزش افزوده معاف نشده‌اند، بلکه خدمات بانکي و اعتباري آنها معاف شده است. بنابراين هر بنگاه اقتصادي و نهادي که خدمات مربوط به اعتبارات را ارائه مي‌کنند، مشمول اين معافيت خواهند بود. اما سازمان امور مالياتي از خدمات ليزينگ‌ها، ماليات بر ارزش افزوده مطالبه مي‌کند که باعث تحميل آن به مصرف‌کننده نهايي يعني مردم مي‌شود.

بالا رفتن هزينه‌ها براي مردم

دبيرکل انجمن ملي ليزينگ با بيان اينکه بر اساس گزارش‌ها به حدود 380هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش براي بنگاه‌هاي اقتصادي نياز است که حدود نيمي از آن توسط شبکه بانکي تامين مي‌شود، سهم بورس نيز حدود 10 درصد و ليزينگ نيز حدود دو درصد است، گفت: بخشي از اين نقدينگي اين واحدهاي اقتصادي بايد از طريق خريد مستقيم کالا توسط مردم و طبقه متوسط باشد که البته با مشکل کمبود منابع مالي مواجه هستند، بنابراين بايد از طريق پرداخت تسهيلات و اعتبارات، بودجه لازم براي خريد کالا و خدمات را در اختيار مردم قرار داد. محمدهادي موقعي افزود: بانک‌ها از يکسو با چالش‌هاي بسيار مواجه بوده و توان وام‌دهي کامل ندارند و از سوي ديگر، چنان شرايط سختي را پيش روي مردم قرار مي‌دهند که امکان برخورداري از وام‌هاي بانکي براي همه مردم وجود ندارد. او اظهار کرد: پرداخت ماليات بر ارزش افزوده باعث بالارفتن هزينه تمام‌شده دريافت تسهيلات براي مردم مي‌شود به طوري که مردم بايد چند درصد پول اضافي پرداخت کنند. براي مثال،‌ اگر از شرکت ليزينگ مبلغ 900 ميليون تومان وام براي يک دستگاه کشنده کاميون اخذ کنيد بايد حدود 40 ميليون تومان ماليات ارزش افزوده مازاد بر بهاي خودرو پرداخت کنيد.

رونق بازار سياه

اين کارشناس مالي هشدار دارد که عدم رسيدگي به اين مشکل،کاهش سرمايه‌گذاري در اين بخش، کاهش مشتريان و در نتيجه ورشکستگي را به دنبال خواهد داشت. موقعي افزود: در صورت تضعيف صنعت ليزينگ، مردم به سراغ بازارهاي سياه دريافت وام و ليزينگ‌هاي غيرمجاز خواهند رفت. در ليزينگ‌هاي غير مجاز به دليل عدم نظارت، مشکلاتي مانند کلاهبرداري، تقلب و دلالي وام وجود دارد. همچنين در غياب بانک‌ها و ليزينگ‌هاي قانوني، بازار وام‌هاي ربوي و نزول با نرخ‌هاي 60درصدي در بازار سياه رونق مي‌گيرد.

منبع : آرمان ملی
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه