ارسال به دیگران پرینت

پیام‌های ارزی رئیس کل بانک مرکزی

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سه فشار تقاضا برای ارز ناشی از متقاضیان ارز عمره مستحبی، متقاضیان ارز سفر به عراق و واردات کالاهای اساسی و ضروری (۱۶میلیارد یورو برایشش ماه) گفته است: علیرغم تداوم فشار حداکثری، بازار ارز به روند باثبات خود ادامه می‌دهد.

پیام‌های ارزی رئیس کل بانک مرکزی

۵۵آنلاین :

او در پست اینستاگرامی خود هرچند ابتدا نوشته است «علیرغم تداوم فشار حداکثری، بازار ارز به روند باثبات خود ادامه می‌دهد و شرایط تحت کنترل و رصد است.» اما در ادامه به سه عاملی که تقاضا برای ارز را تحت فشار قرار می‌دهد اشاره کرده است.

به گفته او، «طی کمتر از شش ماه نخست سال جاری بیش از ۱۶ میلیارد یورو برای کالاها و خدمات اساسی و ضروری کشور از طریق بانک مرکزی و سامانه نیما و سایر روش‌ها تعیین شده است. این روند به حول و مدد الهی ادامه خواهد داشت.»

سپس وی اشاره کرده که جدای از نیاز ارزی برای واردات کالاهای اساسی عاملی دیگر برای افزایش تقاضا در بازار ارز وجود دارد. طبق نوشته او، «بانک مرکزی تلاش خود را برای تامین نیاز ارزی حج واجب انجام داد، اما با توجه به شرایط پیچیده ارزی کشور، اولویت بانک تامین نیازهای اساسی و دارو است. لذا، در مقطع کنونی، تامین ارز عمره مستحبی نمی‌تواند در اولویت کاری بانک باشد.»

سومین عاملی هم که بازار ارز را می‌تواند تحت فشار قرار دهد مربوط به متقاضیان سفر زیارتی به عراق است. همتی در این مورد اظهار کرده است: «متاسفانه تلاش و مذاکره با مسئولین عراقی برای تامین دینار برای زوار بزرگداشت حماسه عظیم اربعین به نتیجه نرسید. لذا با عنایت به تجربه تلخ سال گذشته در جریان توزیع ارز در داخل عراق، زائران عزیزی که نیاز به ارز دارند می‌توانند از هم اکنون از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.»

با این اظهارات او، به نظر می‌رسد سه ارز دلار، یورو و دینار بیشتر از ارزهای دیگر تحت فشار تقاضاهای مورد اشاره او باشند، اما با وجود این، همتی تصریح کرده است: علیرغم تداوم فشار حداکثری، بازار ارز به روند با ثبات خود ادامه می‌دهد.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه