ارسال به دیگران پرینت

ورزشگاه های خاک خورده، هدر رفت منابع

ساخت استادیوم های ورزشی در آینده باید با توجه به نکات گفته شده باشد و اگر نیز این چنین نشد (بنا به هر دلیل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ...) از خاک خوردگی ورزشگاه ها و هدر رفت منابع در راستای اهداف دیگر و به اسم ورزشگاه جلوگیری کرد.

ورزشگاه های خاک خورده، هدر رفت منابع

۵۵آنلاین :

نویسنده : حجت اله شمس مورکانی 

ساخت استادیوم های ورزشی یکی از اولیه ترین راه ها برای اقدام به توسعه ورزشی در هر منطقه و در هر کشوری هستند. وجود استادیوم های ورزشی در نقاط گوناگون جهان و در هر کشوری میتواند تاثیرات مثبت و مفیدی بر جامعه و مردم اطراف آن استادیوم فراهم کند. به طور مثال افزایش شور و نشاط در هنگام برگزاری مسابقات، امید به کشف استعداد با توجه به حضور کادر تربیتی ورزشی در استادیوم ها، گذران اوقات فراغت و.... از جمله تاثیرات فضای ورزشی هستند. همچنین ورزشگاه های خاص و با هویت در دنیا برای بسیاری از شهرهای جهان که از توسعه سایر پارامترها محروم بوده اند، به عنوان نماد و سمبل یک شهر یا کشور مطرح شده اند که از تاثیرات ثانویه و البته مهم فضاهای ورزشی است.

در ایران در یک دوره ۸ ساله از دولت استادیوم ها و فضاهای ورزشی بسیاری در اقصی نقاط کشور در راستای توسعه ورزشی ساخته شد اما به دلایل متعدد این ورزشگاه ها باعث هدر رفت منابع شد از جمله:

۱. نبود زیر ساخت ورزشی مناسب: در بسیاری از شهر ها که استادیوم های ورزشی ساخته شد، شهر فاقد زیر ساخت لازم برای آن ورزش بود تا ورزشگاه بتواند کارایی لازم خودرا نشان بدهد. به طور مثال در شهر اردبیل استادیوم فوتبال ساخته شد که پس از دورانی بسیار طولانی عملا عدم کاربرد آن مشخص گشت به جز مواردی محدود که برای این موارد محدود نیازی به ساخت استادیوم با آن همه مخارج نبود.

۲. عدم سنجش صحیح نیازهای ورزشی: در هر منطقه ای از کشور با توجه به وضع طبیعی، جغرافیایی، محیطی و اجتماعی میتوان گفت ورزشی خاص به عنوان زیر ساخت مناسب برای توسعه ورزشی بر سایر رشته ها غلبه دارد. شناخت این امر به راحتی و با شناخت خلق و خو و وضعیت فرهنگی آن جامعه به راحتی توان سنجش نیاز ها و همچنین استعداد های نهفته را فراهم میکند. همین امر باعث میشود در هر شهر استادیوم و ورزشگاه مناسب به عنوان زیر ساخت اصلی ورزش و همچنین امکانات لازم برای کشف استعداد ها فراهم گردد. قطعا توجه به این موضوع و سنجش آن از هدر رفت منابع و بهینه سازی آن در امر ورزشی کمک میکند.

حال با ساخت این ورزشگاه ها هرچند به اشتباه اکنون دیگر چاره ای جز تغییر رویه وجود ندارد. هرچند ساخت این ورزشگاه ها به درستی و در محل مناسب صورت نگرفته است اما اکنون دولت باید توان تبدیل این ظرفیت ها به بهره برداری پیدا کند. به طور مثال با برگزاری بازی های ملی در سایر ورزشگاه های کشور یکی از راههای بسیار خوبی برای نشان دادن اهمیت ورزشگاه های شهرستان ها میباشد. همچنین این امر هرچند دم دستی نشان میدهد اما تاثیر کوتاه مدتی بسیاری بر جنبه های مختلف اهالی یک کشور میگذارد. علاوه بر این تیم های مطرح و صاحب امکانات ورزشی در محل تشکیل خودشان برای کمک به توسعه ورزشی میتوانند اردوهای خود را در ورزشگاه هایی خارج از شهر های شکل گرفته آن باشگاه برگزار نمایند و با این کار توان پخش توسعه ورزشی در تمامی کشور را فراهم نمایند.

به زعم نگارنده ساخت استادیوم های ورزشی در آینده باید با توجه به نکات گفته شده باشد و اگر نیز این چنین نشد (بنا به هر دلیل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ...) از خاک خوردگی ورزشگاه ها و هدر رفت منابع در راستای اهداف دیگر و به اسم ورزشگاه جلوگیری کرد.

منبع : 55 آنلاین

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه