ارسال به دیگران پرینت

رکوردقیمت طلای سیاه شکست

فریبا نهاوندی: با یکه‌تازی ویروس مرگبار کرونا در جهان و گرفتاری اقتصادهای برتر در رکودی عمیق، معادله بازار نفت بهم‌ ریخت و کارشناسان نفتی به این نتیجه رسیدند که تا زمانی‌که این بیماری مهار نشود، نمی‌توان به بازگشت به شرایط عادی امید داشت. البته با وجود اینکه هنوز راه رهایی از این دشمن نامرئی از سوی کشورها یافت نشده است، اما اقتصادهای آسیب‌دیده دیگر تاب تحمل تعطیلی‌های بیشتر را ندارند و به تدریج محدودیت‌های قرنطینه‌ای در حال برداشته شدن است. همین موضوع به افزایش تقاضا برای سوخت انجامیده و در کنار سایر عوامل از‌جمله کاهش ذخایر نفت آمریکا و کاهش تولید کشورهای عضو اوپک‌پلاس، منجر به گرانی بهای نفت شده است. اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که طی روزهای گذشته قیمت طلای سیاه موفق به شکست رکورد دو ماهه و تثبیت در کانال ۳۰ دلاری شده است. کاهش بهای نفت به زیر ۲۰ دلار و در اتفاقی ‌بی‌سابقه منفی‌شدن بهای نفت آمریکا طی ماه‌های گذشته، اقتصادهای وابسته به این ماده ارزشمند را با کسری بودجه مواجه کرد و حتی حالا خبرهایی مبنی بر ورشکستگی فقیرترین کشورهای تولیدکننده نفت به گوش می‌رسد که در بازپرداخت میلیاردها دلار وام‌های دریافتی خود، دچار مشکل شده‌اند. سایه سنگین کرونا و از آن مهم‌تر تحریم‌ها بر بازار نفت ایران نیز مشاهده می‌شود و وزیر نفت ایران در آخرین اظهارات خود عنوان کرده است که از تمام امکانات‌ برای صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی استفاده می‌شود و در این زمینه کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

رکوردقیمت طلای سیاه  شکست

بهای معاملات آتی نفت برنت روز پنج‌شنبه، 33 سنت معادل 9/0  درصد افزایش یافت و به 36 دلار و هشت سنت در هر بشکه رسید، هرچند که دیروز قیمت نفت عقبگرد کرد و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات بازار جهانی انرژی 4/34 دلار قیمت‌گذاری شد. بالا گرفتن اختلافات تجاری بین چین و آمریکا و نگرانی از طولانی‌شدن ریسک کرونا دلایل اصلی کاهش قیمت نفت در بازار عنوان شده است. بهای معاملات آتی وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا 20 سنت معادل 6/0 درصد افزایش یافت و به 33 دلار و 69 سنت در هر بشکه رسید. طبق آمار اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته پنج میلیون بشکه کاهش پیدا کرد، در حالی‌که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان 2/1 میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات وست تگزاس اینترمدیت است، 6/5 میلیون بشکه کاهش داشت. تحلیلگران موسسه کپیتال اکونومیکس در یادداشتی نوشتند: در حالی‌که نشانه‌های کاهش فشار بر ظرفیت مخازن نفت، برای قیمت وست تگزاس اینترمدیت مثبت بوده است، اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که کاهش ذخایر به دلیل تولید کمتر بوده و تحت تاثیر بهبود تقاضا صورت نگرفته است. قیمت‌ها همچنین از آمار کشتیرانی که نشان داد اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان در گروه اوپک پلاس به تعهداتشان تحت توافق کاهش تولید 7/9 میلیون بشکه در روز عمل می‌کنند، پشتیبانی شده‌اند. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، اظهار کرده که خود اوپک از رشد قیمت‌ها و پایبندی قوی به توافق کاهش تولید تشویق شده اما منابع آگاه اظهار کرده‌اند که این گروه اقدامات بیشتر برای حمایت از بازار را منتفی نکرده است.

ارزیابی وضعیت بازار نفت

یک کارشناس حوزه انرژی معتقد است که با توجه به اینکه توافق کاهش تولید آغاز شده، شاهد افزایش ملایم قیمت‌ها هستیم؛ به گونه‌ای که روند نزولی قیمت‌ها متوقف شده و یک روند ملایم صعودی آغاز شده است. محمد خطیبی به ایسنا افزود: پیش‌بینی می‌شود که با ادامه این روند می‌توان به قیمت حدود 40 دلار امیدوار بود و اگر چنانچه تعهدات به خوبی اجرا شود، حتی قیمت‌های بالاتر هم می‌توانیم شاهد باشیم البته این موضوع بستگی زیادی به عملکرد کشورها دارد. این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه در پایان این ماه می‌توان عملکرد شرکت‌ها و نتیجه حاصل را بازبینی کرد، تصریح کرد: اگر حدود 80 درصد تعهدات اجرایی شده باشد، بازار نفت به این مساله واکنش مثبت نشان خواهد داد اما اگر تعهدات در حد 50 تا 60 درصد یا کمتر عملی شود، خیلی واکنش بازار مثبت نخواهد بود. خطیبی با بیان اینکه شیب ملایم افزایش قیمت که آغاز شده نشان‌دهنده واکنش مثبت بازار است، اما اینکه انتظار داشته باشیم در فاصله کم به قیمت‌های 60 تا 70 دلار برسیم، انتظار غیر واقع‌بینانه است، گفت: با توجه به اینکه هنوز دنیا بحران کرونا را پشت سر نگذاشته است، نمی‌توان انتظار تحول بزرگ در این صنعت را داشت. او با بیان اینکه علت اصلی کاهش تقاضا نفت در دنیا ویروس کرونا بوده و تا زمانی که این ویروس ریشه‌کن نشود، شرایط به حالت گذشته بازنمی‌گردد، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها درگیر این ویروس هستند و شرایط عادی نیست. از سوی دیگر، نجیب ساویرس، میلیاردر و تاجر مشهور مصری، تاکید کرده است که نفت طی 18 ماه آینده به بشکه‌ای 100 دلار می‌رسد و این را به عرضه و تقاضا در بازار نفت مرتبط دانست. به گزارش جماران، او در پاسخ به پرسشی درباره دلایلی که باعث شد او تاکید کند که نفت طی 18 ماه آینده به 100 دلار در هر بشکه برسد، پیش‌بینی کرد که با بازگشایی اقتصادهای جهان کمبود عرضه ایجاد شود. ساویرس در گفت‌وگو با روسیا الیوم تاکید کرد که دو راه برای استخراج نفت وجود دارد یکی صخره‌ای که هزینه هر بشکه آن 40 دلار است و فعالیت‌های آن در سایه سقوط قیمت نفت به طور کامل متوقف شد و دیگری استخراج به شکل سنتی است که هزینه استخراج هر بشکه 30 دلار است.

ایران جلوتر از قطر

در ایران اما وزیر نفت ایران می‌گوید کرونا تاثیری بر تولید نفت ایران نداشته و ما همانند گذشته تولید می‌کنیم. بیژن نامدار زنگنه، به‌تازگی نیز گفته است: ایران در برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر جلوتر است. به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه درباره این موضوع که پایان بخش دریایی پارس جنوبی به چه معناست، اظهار کرد: بدان معناست که تمام سکوهای این میدان مشترک گازی نصب و تمام خطوطی که گاز را از دریا و سکوها به خشکی می‌آورند، عملیاتی شده‌ است. او با بیان اینکه با تکمیل 27 فاز متعارف پارس جنوبی نزدیک 800 میلیون مترمکعب گاز ترش از این میدان قابل برداشت است، افزود: این گاز پس از ارسال به پالایشگاه و شیرین‌سازی به شبکه سراسری تزریق می‌شود و همچنین بخشی از آن به‌عنوان خوراک پتروشیمی استفاده می‌شود. وزیر نفت درباره مقدار برداشت ایران و قطر از این میدان مشترک هم اظهار کرد: ایران هم‌اکنون روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می‌کند که تا پایان سال 50 میلیون مترمکعب به این مقدار افزوده می‌شود. زنگنه به این پرسش که وزارت نفت با توجه به افت قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی چه برنامه‌ای برای گذشتن از سد تحریم دارد، اظهار کرد: همیشه گفتم ما خیلی برنامه‌های تحریم‌‌شکنی را نمی‌گوییم. تلاشمان این است کارهایمان را انجام دهیم و با تمام قدرت و احساس مسئولیت در مقابل دشمنی که ظالمانه و غیرقانونی به حقوق ما تجاوز کرده، ایستاده‌ایم.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه