ارسال به دیگران پرینت

باید پلی برای رهایی از دره مرگ تجاری‌سازی بسازیم

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گفت: یکی از دره‌های بزرگ در مراحل پژوهش، تجاری‌سازی است و ما در جهاددانشگاهی با توجه به کمبود منابعی که داریم، به جای پرکردن آن باید با هوشمندی و دانایی به دنبال ایجاد پلی برای رهایی از دره مرگ تجاری‌سازی باشیم.

باید پلی برای رهایی از دره مرگ تجاری‌سازی بسازیم

۵۵آنلاین :

دکتر محمدرضا پورعابدی امروز 23 دی ماه در نشست سالانه پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی که در محل سالن شورای این سازمان برگزار شد، ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حق بزرگی را برگردن دانشگاهیان، پژوهشگران و جامعه علمی کشور داشته است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد واسطه میان دانشگاه و جامعه باید به تجاری‌سازی توجه ویژه‌ای داشته باشد، عنوان کرد: یکی از دره‌های بزرگ در مراحل پژوهش، تجاری‌سازی است و ما در جهاددانشگاهی با توجه به کمبود منابعی که داریم، به جای پرکردن این دره، باید با هوشمندی و دانایی به دنبال ایجاد پلی برای رهایی از دره مرگ تجاری‌سازی باشیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه 301 میلیارد تومان سال 2004 در آمریکا صرف تحقیق و توسعه شد، افزود: طی سال‌های گذشته سهم تحقیق و توسعه ما از GDP به یک درصد نرسید؛ در حالی‌که در برنامه توسعه‌ای ما حداقل سهم سه درصد پیش‌بینی شده است؛ بنابراین انتظارات ما از بخش پژوهش و و فناوری باید با توجه به هزینه‌هایی که در این زمینه انجام داده‌ایم، باشد.

پورعابدی بیان کرد: ما برای ورود به فعالیت‌ها و ماموریت‌های بزرگ ناچار هستیم، تغییراتی را در ساختار و منابع خود ایجاد کنیم و فعالیت‌ها و همکاری خود را با تمام سازمان‌های پژوهشی داخلی و خارجی توسعه دهیم که این یکی از سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که قصد داریم طی دوره جدید انجام دهیم.

وی با اعلام این که بزرگترین کارفرمای جهادانشگاهی، بخش دولتی است، ادامه داد: باید سعی کنیم که رویکرد جدیدی به بخش خصوصی و توانمندسازی آن داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با بیان اینکه طی سال‌هایی که تولید علم و دانش در کشور به صورت ویژه‌ای رصد می‌شود، بر تاثیر پژوهش‌ها در زندگی مردم تاکید شده است، ادامه داد: باید بپذیریم اقداماتی که ما در حوزه پژوهشی صورت گرفته است، نسبت به تکنولوژی‌های و فناوری‌هایی که در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد، کافی نیست.

پور عابدی خاطرنشان کرد: فناوری‌هایی که در جهاددانشگاهی به بلوغ رسیده، باید در قالب شرکت‌های دانش‎بنیان توسعه یابد و جهاددانشگاهی باید به اندازه ارزش خود در این شرکت‌ها سهیم باشد.

وی افزود: برای راه‌اندازی یک شرکت دانش‌بنیان، پژوهشگران، موسسان و سرمایه‌گذاران باید هر یک صاحب سهام باشند

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با تاکید بر مشارکت اعضای هیات علمی در شرکت‌های دانش بنیانی که راه‌اندازی می‌شود، گفت: اعضای هیات علمی می‌توانند نقش تحقیق و توسعه و تولید ایده‌های جدید را برای نسل آینده تولید خدمات شرکت‌های دانش بنیان ایفا کنند.

لزوم پیوست مالکیت معنوی در طرح‌های پژوهشی جهاددانشگاهی

پورعابدی با اعلام اینکه سند جامع مالکیت معنوی در جهاددانشگاهی تصویب و ابلاغ شده است، بیان کرد: متاسفانه اکثر فعالیت‌های پژوهشی که انجام می‌شود، مالکیت معنوی آن‌ها مشخص نیست؛ بنابراین باید تمامی طرح‌های ما پیوست مالکیت معنوی داشته باشد تا زمانی‌که به مرحله اجرایی می‌رسد، منافع آن بین جهاد دانشگاهی و کارفرما مشخص شود.

وی منابع انسانی در حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهیرا یکی از باکیفیت‌ترین منابع انسانی دانست و یادآور شد: 558 عضو هیات علمی در حوزه پژوهش و فناوری و 280 عضو هیات علمی در موسسات آموزشی و دانشگاه‌های جهاددانشگاهی کشور فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه