ارسال به دیگران پرینت

عیسی کلانتری

حمایت عجیب عیسی کلانتری از تخریب محیط زیست توسط پتروشیمی میانکاله

اظهارات عجیب عیسی کلانتری در حمایت از پتروشیمی میانکاله: سالی یک میلیارد دلار ارزش دارد یا تولید دو تن علوفه با ۶۰ هزار دلار؟

حمایت عجیب عیسی کلانتری از تخریب محیط زیست توسط پتروشیمی میانکاله

محیط زیست و توسعه از هم جدا نیستند، شما نه می‌توانی جلوی توسعه را به بهانه حفظ محیط زیست بگیری و نه می‌توانی اجازه دهی توسعه، محیط زیست را فدا کند. پتروشیمی که سالانه درآمد یک‌میلیارد دلاری دارد مهم‌تر است یا اینکه در ۹۰ هکتار زمین دو تن علوفه در هکتار تولید شود و ۱۵ تن گوشت دام بدهد که ۶۰ هزار دلار ارزش دارد؟ منطق اقتصادی و توسعه چه می‌گوید؟

روزنامه شرق با عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در دولت قبل در باره پتروشیمی میانکاله گفت وگو کرده است.

پروژه میانکاله برخلاف اسمش در تالاب میانکاله نیست و حدود پنج کیلومتر با تالاب فاصله دارد. اگر پروژه در تالاب میانکاله بود، سازمان محیط زیست می‌توانست جلوی آن را بگیرد. سازمان محیط زیست مسئول ۱۹ میلیون هکتار منطقه حفاظت‌شده است و هیچ پروژه‌ای نباید در مناطق حفاظت‌شده اجرا شود. درباره منابع آبی هم وزارت نیرو مجوزهای لازم را می‌دهد و در سال ۹۸ سازمان محیط زیست با هماهنگی این وزارتخانه اعلام کرد که هیچ پالایشگاه و پتروشیمی و کارخانه فولادی نباید در درون سرزمین یعنی نواحی مرکزی فلات ایران ساخته شود و این صنایع باید کنار سواحل دریا یا آب‌های مرزی مستقر شوند؛ بنابراین استقرار پتروشیمی میانکاله کنار دریای مازندران از نظر قانون مشکلی نداشته است و می‌تواند آب مورد نیاز خود را طبق ضوابط ابلاغی از دریا برداشته و شیرین کند و مورد استفاده قرار دهد.

پتروشیمی میانکاله مجوز محیط زیست را گرفته بود یا نه؟

آنها مجوز وزارت نفت را داشتند و محیط زیست نمی‌توانست جلوی این کار را بگیرد. چرا که قرار نیست توسعه کشور متوقف شود. شمالی‌ها که نمی‌توانند همیشه نقش خدماتی را برای مسافران شمال بازی کنند؛ باید صنایع و کارخانجات بزرگ داشته باشند.‌ معتقد به توسعه پایدار هستم. محیط زیست و توسعه از هم جدا نیستند، شما نه می‌توانی جلوی توسعه را به بهانه حفظ محیط زیست بگیری و نه می‌توانی اجازه دهی توسعه، محیط زیست را فدا کند. پتروشیمی که سالانه درآمد یک‌میلیارد دلاری دارد مهم‌تر است یا اینکه در ۹۰ هکتار زمین دو تن علوفه در هکتار تولید شود و ۱۵ تن گوشت دام بدهد که ۶۰ هزار دلار ارزش دارد؟ منطق اقتصادی و توسعه چه می‌گوید؟

بیشتر بخوانید:

 

شمال ایران با کمبود گاز مواجه است و بازار محصولات پتروشیمی منطقه قفقاز در مشت روسیه است. توجیه اقتصادی آن کجای داستان است؟

این موضوع را وزارت نفت باید توضیح دهد که طرح توجیهی پتروشیمی میانکاله چه بوده که به آن مجوز داده است؟ بالاخره سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله هم دیوانه نیست که صدها میلیون دلار خرج کاری کند که توجیه اقتصادی ندارد.

منبع : مشرق
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      زمانی که سر کار بود گند زد به محیط زیست، کمتر بی کفایتی و نادانی خود را به رخ بکشد.
      موافقان پتروشیمی میانکاله دائم دم از ایجاد شغل می‌زنند،
      پتروشیمی در شمال احتیاج به گاز و مواد اولیه و حمل و نقل پر هزینه دارد و آلودگی آن برای محیط زیست جبران ناپذیر، در حالی که میتوان همین پتروشیمی را در جنوب و لب آب و گاز ساخت و در بسیا ری از هزینه های اولیه و ثانویه و دائمی صرفه جویی کرد و حتی بزرگتر و بهتر و کارایی بهتر، و تعداد بیشتری را از سرتا سر ایران مشغول بکار کرد و حتی اقدام به بهینه سازی محیط زیست جنوب با درختکاری کرد..
      در شمال و استان‌های کشور باید بر اساس توانایی آن استان‌ها ایجاد شغل کرد، توانایی ها شامل منابع طبیعی و معدنی، حمل و نقل، نیروی انسانی و تراکم جمعیتی و سوادان، زمین‌های کشاورزی و محصولاتشان، کارخانه ها و البته هنرهای دستی آن استان‌ها، صنایع دستی و کنسانتره و کنسرو سازی و بسته بندی و فرآوری محصولات شمال کشور بهترین گزینه برای شهرهای شمالیست، و می‌توان به کشورهای اطراف ایران صادر کرد، حتی اگر زرنگ باشیم می‌توانیم مولد خاموشان را وارد و با تغییرات و فرآوری و بسته بندی دوباره با چند برابر قیمت صادر و به مردم خودمان ارزان‌تر بفروشیم، البته باید روی محصولاتمان برچسب داخلی و صادراتی بزنیم، و اجازه صادرات محصولات با کلی کیفیت برای مصرف داخلی را ندهیم. در کشور ژاپن با کیفیت ترین محصولات غذایی و کشاورزی و صنعتی و خانگی برای مصرف داخلیست.
      شهرهای جنوبی هم را بید اولویت بندی و تقسیم کرد، توریستی و گردشگری، پالایشگاهی و پتروشیمی و اسکله و لنگرگاه وارداتی و صادراتی. شهرهای مرکزی هم را می‌توان برای کارهایی با مصرف کم گاز و آب و.... به کار برد، همچون مونتاژ کاری سایر محصولات داخلی، و بسته بندی، خودرو سازی، صنایع و لوازم خانگی و محصولات های تک و الکترونیکی و کامپیوتری و..... بالاخره باید نقشه راهی ریخت، و البته مهمترین کار دولت و نظام اکنون حل مشکل مایحتاج روزانه و مسکن و خودرو هست
      بهترین کار هم شروع پروژه های عظیم شهر سازی بیمارستان و مدرسه و دانشگاه و راهسازی شوسه و ریلی با توان داخلیست. تا کارگران و مهندسان داخلی و درس خوانده ها مشغول شوند و کشور انرژی و حرکت به خود ببیند در غیر این صورت همچون آب راکد میگندد.

    • مهدی ارسالی در

      همین حرفها هست که ثابت می کند ایشون وقت بازنستگیش هست و به نفعش هست که کمتر نظر پراکنی کند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه