ارسال به دیگران پرینت

فرصت‌های ایران برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین

یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین با اشاره به سفر اخیر ظریف به تعدادی از کشورهای این منطقه گفت: ظرفیت خوبی برای گسترش روابط بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین وجود دارد، گرچه بعضا دوری مسافت و همچنین مداخلات دیگر کشورها مانع از آن می‌شود که پتانسیل گسترش این روابط نا محدود باشد.

فرصت‌های ایران برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین

مهدی فاخری با بیان اینکه سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه به آمریکای لاتین در چارچوب گسترش روابط با این کشورها انجام شده است ، گفت: حضور ظریف در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی نشان دهنده تلاش و عزم دو کشور  برای گسترش روابط است. 

وی با بیان اینکه کشور ونزوئلا نیز شریک اقتصادی ایران است، افزود: دو کشور ایران و ونزوئلا مورد تحریم‌های شدید آمریکا قرار گرفته اند و از این تحریم ها صدمه دیده اند و در همین چارچوب شاهد همکاری های اقتصادی دو کشور برای رفع نیازهای یکدیگر هستیم ،چنانکه در مدت اخیر شاهد انتقال چندین محموله نفتی از سوی ایران به این کشور آمریکای لاتین بوده ایم. 

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین همچنین به سابقه همکاری های تهران – هاوانا در زمینه های سیاسی، تجاری و بهداشتی اشاره کرد و افزود: اکنون زمان خوبی است که دو کشور همکاری های خود را در زمینه بهداشتی و نانو تکنولوژی نیز  گسترش دهند. 

فاخری با بیان اینکه روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین شامل دو بعد روابط دو جانبه و چند جانبه است، گفت: در بعد دو جانبه زمینه برای گسترش همکاری های اقتصادی وجود دارد و ما از ابتدای قرن 21 که احزاب چپ در آمریکای لاتین به قدرت رسیدند شاهد این بودیم که زمینه برای تعمیق روابط سیاسی نیز بین این کشورها و ایران بیش از گذشته فراهم شد و در همین چارچوب دو طرف سعی کردند که از این پتانسیل استفاده کنند. 

وی همچنین با بیان اینکه آمریکا طی سال های گذشته آمریکای لاتین را حیات خلوت خود دانسته و تلاش داشته در امور سیاسی و اقتصادی این کشورها دخالت کند، گفت: آمریکایی‌ها از گسترش روابط ایران با کشورهای این منطقه خشنود نیستند و با دخالت تلاش کرده‌اند که اجازه ندهند که ایران در این منطقه حضور جدی داشته باشد. این مسائل همچنین بعد مسافت، مسائل ساختاری  و تفاوت هایی که بین شرکای اقتصادی و سیاسی ایران و کشورهای این منطقه وجود دارد باعث شده که پتانسیل گسترش روابط بعضا با موانعی برخورد کند. 

این کارشناس مسایل آمریکای لاتین به سطح روابط ایران با کشورهایی همچون آرژانتین، برزیل، نیکاراگوئه، کوبا، ونزوئلا، اکوادور و بولیوی در پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: عمده روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین مبتنی بر رابطه اقتصادی بوده، البته در طی سال ها سعی شده که این روابط با برخی از کشورها در این حوزه در سطح سیاسی نیز ارتقا پیدا کند. 

فاخری خاطرنشان کرد: کشورهای آمریکای لاتین علی‌رغم پیشرفت هایی که در حوزه کشاورزی و یا صادرات نفت و گاز دارند از این پتانسیل  برخوردارند که از پیشرفت های ایران در حوزه نانوتکنولوژی و همچنین صنایع غذایی استفاده کنند و اینها فرصت هایی است که ما باید به آنها  توجه داشته باشیم. 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه