ارسال به دیگران پرینت

محاکمه 12 ساعتـه رئیس‌جمهـور بـرزیل

جلسه استیضاح رئیس‌جمهوری برزیل در سنای این کشور با نا‌آرامی در خارج از ساختمان سنا همراه بود. رئیس‌جمهوری معلق شده برزیل در سخنرانی احساسی‌اش خطاب به سناتورها گفت که رای مثبت به استیضاح او همان «کودتا» است. دیلما روسف که سعی داشت در این جلسه از عملکرد و سابقه خود دفاع کند، بار دیگر اظهار بی‌گناهی کرد و هشدار داد که بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین با خطر از دست دادن دموکراسی روبه‌رو است.

محاکمه 12 ساعتـه رئیس‌جمهـور بـرزیل

۵۵آنلاین :

55آنلاین: جلسه استیضاح رئیس‌جمهوری برزیل در سنای این کشور با نا‌آرامی در خارج از ساختمان سنا همراه بود. رئیس‌جمهوری معلق شده برزیل در سخنرانی احساسی‌اش خطاب به سناتورها گفت که رای مثبت به استیضاح او همان «کودتا» است. دیلما روسف که سعی داشت در این جلسه از عملکرد و سابقه خود دفاع کند، بار دیگر اظهار بی‌گناهی کرد و هشدار داد که بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین با خطر از دست دادن دموکراسی روبه‌رو است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، روسف در جلسه استیضاح خود گفت که از من انتظار سکوت از روی ترس نداشته باشید. بانوی چریک برزیل که در پی اتهامات مربوط به نقض قوانین بودجه از سمت ریاست جمهوری معلق شده و جای او را موقتا میشل‌تامر گرفته است، دوشنبه در سنای برزیل یادآوری کرد که در دهه 70 میلادی چگونه در دوران دیکتاتوری نظامی کشورش مورد شکنجه قرار گرفته است. روسف که به احتمال قوی تا چهارشنبه از سوی سناتورها از قدرت عزل می‌شود، به دفاع از خودش پرداخت و گفت: رای علیه استیضاح، رای مثبت به دموکراسی است. کودتا را نپذیرید. ما تنها یک قدم با کودتای واقعی فاصله داریم. در زمان سخنرانی رهبر 68 ساله چپگرای برزیل، حدود 2000 تن از حامیانش در نزدیکی ساختمان سنا در برازیلیا، پایتخت برزیل از روسف اعلام حمایت کردند. اولین رئیس‌جمهوری زن برزیل به دریافت وام‌های دولتی غیرقانونی برای پر کردن خلأ بودجه در سال 2014 برای پوشاندن مشکلات عدیده این کشور متهم است؛ همین امر یکی از علت‌هایی است که برزیل به سمت عمیق‌ترین رکود خود طی چند دهه گذشته حرکت کرده است. معترضان برزیلی در شهرهای مهم از جمله در ریودوژانیرو و سائو پائولو به خیابان‌ها آمدند و آتش‌ روشن کردند و پلیس ضدشورش هم برای متفرق کردن آنها اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد. درگیری‌ها خصوصا در سائو پائولو زمانی آغاز شد که معترضان از جنبش «مردم بدون ترس» به راهپیمایی خود در مسیر تایید نشده ادامه دادند و نیروهای امنیتی وارد عمل شدند. برخی از تظاهرکنندگان هم پس از پایان تجمع اعتراضی همچنان در یکی از خیابان‌های سائو پائولو در نزدیکی موزه هنر ماندند و پلیس هم دور آنها حلقه‌ای تشکیل داد. زمانی که آنها قصد داشتند به صفوف پلیس نفوذ کنند، افسران پلیس گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی به سمت آنها شلیک کردند. رای‌گیری سناتورها برای عزل روسف یا ماندن او در قدرت از روز گذشته آغاز شده و ممکن است امروز به حکومت 13 ساله حزب چپگرای کارگران خاتمه داده شود. دفاع روسف در جلسه سنا روز دوشنبه 9 صبح آغاز شد و ده‌ها تن از سناتورها آماده پرسش از او بودند. این روند حدود 12 ساعت ادامه داشت. پس از سخنرانی ابتدایی روسف، یکی از سناتورهای حامی استیضاح گفت که رئیس‌جمهوری معلق شده برزیل به‌صورت مجرمانه حساب‌های دولتی برزیل را با دریافت وام‌های غیرقانونی مورد سوءاستفاده قرار داده است. با این حال روسف تاکید کرد که دریافت وام برای پر کردن خلأ بودجه امری معمول است و اتهاماتش را «نابحق و خودسرانه» توصیف کرد. روسف گفت:‌ «آمده‌ام تا رو در رو به شما بگویم که مرتکب جرمی نشده‌ام.» انتظار می‌رود رای‌گیری در مورد عزل روسف به چهارشنبه کشیده شود. سناتورهای حامی استیضاح گفته‌اند که به سادگی می‌توانند دو سوم اکثریت یا به عبارتی 54رای از 81 رای را برای عزل روسف به‌دست آورند. در آن صورت، میشل تامر که سابق بر این معاون روسف بود، به‌عنوان رئیس‌جمهور برزیل تعیین می‌شود و تا سال 2018 که پایان دوره قانونی ریاست جمهوری روسف بوده است،‌ در قدرت باقی خواهد ماند. روسف اما زمانی که دوران دیکتاتوری نظامی کشورش و شکنجه‌هایش را یادآوری می‌کرد، صدایش لرزید و گفت: «دو بار چهره مرگ را از نزدیک دیده‌ام؛ زمانی که روزها شکنجه می‌شدم و هدف سوءرفتارها قرار گرفته و به انسانیت و معنای اصلی زندگی شک کرده بودم و یکبار هم زمانی که با درد وحشتناک سرطان دست و پنجه نرم می‌کردم که ممکن بود زندگی‌ام را کوتاه کند. امروز تنها برای مرگ دموکراسی می‌ترسم که بسیاری از ما در این مجلس برای آن جنگیده‌ایم.»

منبع: دنیای اقتصاد
منبع : ۵۵آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه