ارسال به دیگران پرینت

نرخ دلار را به ۲۰ هزار تومان رساندیم، اما امیدواریم باز کاهش یابد

گفتگوی عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری آغاز شد.

نرخ دلار را به ۲۰ هزار تومان رساندیم، اما امیدواریم باز کاهش یابد

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص تقویت پول ملی در کنار تورم بالای ۴۰ درصدی، گفت: تورم موضوعی ساختاری در کشور است که در مقاطعی بنا به دلایلی از جمله تحریم یا کرونا، شوک‌هایی به آن وارد می‌شود که بر این اساس باید به این نکته توجه کرد که چند دهه است که ریشه تورم در کشور، به نقدینگی برمی‌گردد و اکنون کف تورمی به ۲۰ درصد رسیده است.

وی افزود: مشکلی که داریم ناترازی چند دهه گذشته است که بر این اساس اگر دو ناترازی بودجه و صادرات و واردات از بین نرود، تورم از بین نخواهد رفت؛ چراکه اگر این گونه نباشد، دولت باید با منابع ارزی بانک مرکزی واردات را صورت دهد که پول آن ناشی از تورم می‌شود؛ ضمن اینکه ناترازی بودجه نیز به این تورم دامن زده است.

به گفته همتی، سیاست مالی نباید بر سیاست پولی سوار شود؛ چراکه باعث رشد نقدینگی در کشور می‌شود و بنابراین این موضوعات را باید حل کرد.

وی با بیان اینکه حکمرانی اقتصادی ایران غلط است، گفت: با این روش سالهای متعدد می‌شد با تثبیت نرخ ارز، تورم را کنترل کنیم؛ در حالیکه اگر این لنگر از دست ما خارج شده است، تورم هم از کنترل خارج گردیده است؛ ضمن اینکه در یکسال گذشته شوک تحریم و کرونا را هم باید به این ناترازی بودجه ای اضافه کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اردیهبشت سال ۹۹ هدفگذاری تورم را ۲۲ درصد اعلام کردیم؛ اما متاسفانه آثار کرونا درآمدهای ارزی و درآمدهای دولتی را دچار شوک کرد و در عین حال، فشار حداکثری امریکا بر علیه اقتصاد ایران نیز به آن اضافه شد؛ در حالیکه ما تصورمان بر این بود که نرخ ارز از ۱۷ هزار تومان بالاتر نرود، ما اکنون نرخ ارز را کنترل کرده ایم و به ۲۰ هزار تومان رسانده ایم، اما امیدواریم از این رقم هم پایین تر بیاید.

وی افزود: در اواخر سال گذشته فعل و انفعالاتی باعث جهشی شدن قیمت کالاها شد؛ پس تورم هم بالا رفت؛ اما باید در نظر داشت که سالهایی بوده است که ما ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم اما تورم هم ۳۰ درصد بود؛ در حالیکه امسال درآمد ناشی از فروش نفت و گاز به کمتر از ۲۰ درصد رسیده و این به معنای کاهش ۸۰ درصدی درآمدهای ارزی است.

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • حسن لر ارسالی در

      دلار که 24 ساعته تلو تلو میخورد حرفه زمانی قابل دفاع است که لااقل 6 ماه نوسان هزار تومانی داشته باشد

    • ناشناس ارسالی در

      سلام اقای همتی شما رساندید یا بایدن اگر بایدن مذاکرات را قبول نمی کرد الان دلار ۳۰۰۰۰را رد کرده بود اقتصاد ما هیجانی و احساسی است

    • میراحمد ارسالی در

      خجالت بکش
      دلار را از ۳۷۰۰بردید ۳۶۰۰۰تومان
      حالا میگی رسوندیش به ۲۰ تومن تا باز رای بیارید و مملکت را بیشتر از این به فنا بدید؟
      لعنت به تدبیرتون آهای کلیدیون

    • بی نام ارسالی در

      خسته نباشی دلاور، اینکه کاری نداشته آقای همتی خودتون نرخ دلار رو بردید بالا حالا زحمت شدیدی متحمل شده و دارید میارید پایین عجب همتی!!!!!!

    • ی د ارسالی در

      چرا دروغ می گویید پایین امدن نرخ دلار به خاطر نزویکی پایان دوره دولت است

    • داریوش ارسالی در

      بله آقای همتی شما چقدر نفهمخر هستید که نمی گویید دلار را از 3هزارتومن در دو سال پیش به 27 هزار تومن رسانید وباز چقدر نفهم هستی کاهش قیمت دلار به خاطر نرمش مثبت آقای بایدن به قضیه برجام است نه شما این برای همیشه تو تاریخ خواهد ماند

    • ناشناس ارسالی در

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه