ارسال به دیگران پرینت

نحوه جلوگیری از بخار گرفتن عینک هنگام استفاده از ماسک

گرمای بدن و جریان هوا باعث بخار گرفتن شیشه عینک می‌شوند. زمانی که ماسک زده‌اید، هوای گرمی را که بازدم می‌کنید راهی برای خروج جز از قسمت بالایی ماسک و به سمت بالا پیدا نمی‌کند. هوا از قسمت بالای ماسک خارج می‌شود، باعث ایجاد بخار روی شیشه عینک شده و دیدن محیط اطراف را برای شما سخت‌تر می‌کند.

نحوه جلوگیری از بخار گرفتن عینک هنگام استفاده از ماسک

بخار گرفتن عینک به هنگام استفاده ماسک یکی از مشکلات افراد عینکی در دوران کرونا است اما انجمن بهداشت و ارتقاء سلامت ایرانیان برای این مشکل چند راهکار ساده اما موثر پیشنهاد کرده است که در ادامه می‌خوانیم:

-‌ شست‌وشو عینک با آب و صابون:

شیشه عینک خود را با آب و صابون بشویید و آن را تکان دهید تا آب اضافه آن از بین برود. سپس عینک را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود و بعد، با یک دستمال نخی تمیز (ترجیحا دستمالی که در هنگام خرید عینک ارائه می‌شود) آن را به طور کامل خشک کنید. از شامپوی بچه نیز می‌توانید برای شست‌وشو استفاده کنید، اما بهتر است از صابون استفاده کنید تا از آسیب دیدن شیشه عینک جلوگیری کنید.

- چسباندن و سفت کردن قسمت بالایی ماسک

اگر ماسک طوری روی صورت قرار بگیرد که هوای کمتری از قسمت بالایی آن خارج شود، شیشه عینک بخار نمی‌کند.

اکثر ماسک‌هایی که در داروخانه‌ها موجود هستند، در قسمت بالایی خود (روی بینی) یک نوار شکل پذیر از جنس آلومینیوم دارند که علاوه بر ثابت نگه داشتن ماسک به جلوگیری از خروج هوا به سمت چشم کمک خواهد کرد.

در صورتی که ماسک را خودتان در منزل تهیه می‌کنید، می‌توانید توسط یک نوار آلومینیومی، سیم یا هر وسیله دیگری که به ثابت نگه داشتن ماسک و سفت کردن آن روی بینی کمک می‌کند، این کار را انجام دهید.

چسباندن ماسک با یک چسب پانسمان بالای ماسک و چسباندن آن به تیغه بینی نیز راهکار پیشنهادی دیگر است. البته نوار چسب‌های معمولی ممکن است باعث تحریک تیغه‌ بینی یا حساسیت پوستی شوند. به همین دلیل استفاده از یک چسب پانسمان ساده و قرار دادن تکه‌ای پنبه زیر آن جهت جلوگیری از آسیب و اذیت رساندن به تیغه بینی توصیه می‌شود.

در صورتی که از پوست حساسی برخوردار هستید، پیش از استفاده این چسب‌ها روی بینی خود، ابتدا آن را در یک قسمت دیگری از پوست‌تان همانند پوست بازو امتحان کنید و در صورتی که پس از گذشت چند ساعت قرمزی یا التهاب خاصی را روی پوست خود مشاهده نکردید، از آن استفاده کنید. در صورت بروز آلرژی می توانید از چسب‌های ضدحساسیت کمک بگیرید.

یکی از راهکارهای دیگر قرار دادن یک دستمال کاغذی در قسمت بالایی ماسک است تا مانع خروج هوای بازدم به سمت بیرون و بخار کردن شیشه عینک شود. به این منظور ابتدا دستمال یا پارچه‌ای تهیه کرده و آن را به اندازه ۲.۵ سانتی‌متر تا کنید. سپس آن را به پشت ماسک بچسبانید. ماسک را روی صورت گذاشته و تای دستمال را باز کنید تا در سطح بالاتر از ماسک قرار بگیرد. در آخرین مرحله، عینک را بگذارید و آن را با موقعیت دستمال و ماسک تنظیم کنید.

 

- مطمئن شوید که ماسک اندازه صورت شماست

از ماسک‌هایی استفاده کنید که کاملاً اندازه صورت شما باشد و هنگام استفاده کناره‌های بینی باز نماند.

توصیه می شود به جای گره زدن بندها یا انداختن کش‌های ماسک به موازات یکدیگر در بالا و پایین گوش‌ها، بندها یا کش‌های ماسک را به شکل ضربدری پشت سر گره بزنید یا بیاندازید. یعنی بند پایینی بالای گوش و بند بالایی را پایین گوش باشد.  ‌چنین رویکردی، باعث می‌شود که ماسک محکم بر روی بینی و دور حدقه چشم مهر و موم شود و در نتیجه مانع تهویه هوا از بالای ماسک شود.

- تنظیم عینک بر روی بینی

اگر عینک شما دارای دو  عدد پد بینی است، می‌توانید آن‌ها را بیرون آورید تا فریم عینک به طور کامل روی صورت شما بنشیند. با این کار، هوا بین عینک و ماسک گیر نمی کند و به راحتی خارج می شود. البته بعضی از عینک‌های طبی به گونه‌ای هستند که نباید پدهای بینی را از روی آنها خارج کرد. زیرا ممکن است زاویه دید فرد را تغییر دهند.

- استفاده از محصولات ضد بخار

می‌توانید از دستمال یا اسپری‌های ضد بخار شیشه عینک استفاده کنید. دستمال‌های ضدبخار عموما یکبار مصرف هستند و پس از استفاده خاصیت خود را از دست می‌دهند، اما به هر حال می‌توانند گزینه خوبی باشند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه