ارسال به دیگران پرینت

چرا رئیس بانک مرکزی ترکیه برکنار شد؟

تنها چند روز پس از افزایش دو درصدی نرخ بهره در ترکیه، ناجی اقبال به حکم اردوغان از سمتش برکنار شد.

چرا رئیس بانک مرکزی ترکیه برکنار شد؟

 در تصمیمی غیرمنتظره و تنها دو روز پس از آن که بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را دو درصد دیگر افزایش داد، رجب طیب اردوغان- رییس جمهور ترکیه- برای سومین بار در طول دو سال اخیر رییس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد. 

به عقیده تحلیل گران دلیل اصلی برکناری ناجی اقبال افزایش سریع نرخ بهره بوده که احتمالا از نظر اردوغان بیش از حد لازم بوده است. وی جای خود را به شهاب کاویجوغلو خواهد داد. اردوغان از مخالفان سرسخت نرخ بهره بالا شناخته می شود تا جایی که یک بار از نرخ بهره به عنوان مادر همه مشکلات اقتصادی یاد کرده و خود را دشمن نرخ بهره خوانده بود. 

اقبال پس از برکناری خود با دفاع از سیاست های دوران مدیریتش گفت: ما با شجاعت برای هدف ثبات قیمت ها مبارزه کردیم. امیدوارم هدف رسیدن به ثبات قیمت ها بالاخره یک روز محقق شود. 

کاویجوغلو استاد درس بانکداری در دانشگاه مرمره و از ستون نویسان روزنامه طرفدار دولت- ینی شفق- است. این روزنامه پیشتر با انتقاد از افزایش نرخ بهره نوشته بود بانک مرکزی گوش خود را به فریادهای ۸۳ میلیون شهروند ترک بسته است و این کار باعث اسیب دیدن رشد اقتصادی و بهره بردن لندن نشینان خواهد شد. کاویجوغلو در مطلبی در همین روزنامه گفته بود دیدن ثبات اقتصادی در نرخ بهره بالا توسط بانک مرکزی و سایر نهادهای ترک باعث تاسف است به ویژه در زمانی که نرخ بهره در بسیاری از کشورها در سطح صفر  درصدی یا منفی قرار دارد.

در زمان مدیریت ناجی اقبال، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار ۱۸ درصد تقویت شد و از قعر تاریخی خود فاصله گرفت. اقبال همچنین موفق شد تا ذخایر طلا و ارز ترکیه را که سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته بود مجددا تقویت کند و مجموع این ذخایر را به ۸۵.۲ میلیارد دلار افزایش دهد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      کاش در سیستم بانکی ایران هم تحولی ایجاد شود .در قرن جدید باید دست بانکها را از دلالی کوتاه کرد و آنها را به تولیدات صنعتی و کشاورزی و ساخت و ساز و .....واداشت وگرنه این نوع فساد مانند غده سرطانی هر روز اقتصاد ایران را ضعیفتر خواهد کرد .دلالی بانکها در املاک وارز و خودرو و ....اقتصاد کشور را به زانو در آورده .همچنین بانکهای کوچکی که همچون قارچ سبز شده اند و فقط به فکر منافع خود و استقراض از بانک مرکزی و در آخر اعلام ضرر هستند به اقتصاد مردم و کشور ضربات جبران ناپذیری زده که اگر زودتر فکری به حال اون نشود باعث نابسامانیهای اقتصادی شدید و دست آخر نا امنی خواهد شد .ضرر آن هم بدوش مردم و نظام خواهد بود ..جلوی ضرر را هر وقت بگیرید نفع هست .اگر از این بانکهای کوچک درست حسابرسی کنید خواهید دید که تمام ریگ به کفش دارند و راه کج رفته اند .

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه