ارسال به دیگران پرینت

نامه آمریکا به اشرف غنی آمرانه بود| بایدن به دنبال خروج از افغانستان است

یک پژوهشگر مسائل منطقه با بیان اینکه نامه ای که از سوی آمریکا برای اشرف غنی ارسال شده با لحن آمرانه است گفت: آمریکا به هر شکلی برای به سرانجام رسیدن مذاکرات افغانستان تلاش می کند تا تکلیف خودش در خارج کردن نیروهایش از افغانستان هرچه سریعتر مشخص شود.

نامه آمریکا به اشرف غنی آمرانه بود| بایدن به دنبال خروج از افغانستان است

فرزاد رمضانی بونش در ارزیابی خود از نامه ای که از سوی دولت آمریکا به اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ارسال شده و این که آیا دولت جدید آمریکا هم سیاست دولت ترامپ را ادامه می دهد یا خیر؟ گفت: از آغاز انتخابات آمریکا به نظر می رسد رویکرد بایدن با ترامپ تفاوت‌هایی دارد گرچه با روی کار آمدن بایدن و با توجه به ابهامات و نگاه‌هایی که به مسائل افغانستان وجود داشت درباره وضعیت کنونی روند صلح، حضور طالبان و مطالبات جریان های سیاسی، هنوز که هنوز است جهت گیری و رویکرد آمریکا کاملا مشخص نیست.

وی تصریح کرد: هر چند به نظر می رسد تداوم رویکرد موافقت نامه صلح آمریکا با طالبان به نوعی با اعمال تغییراتی و همچنین تداوم بخش زیادی از رویکردهای دوره ترامپ وجود داشته باشد، اما در چنین شرایطی نامه ای که از سوی آمریکا برای اشرف غنی ارسال شده با لحن آمرانه است که برخی از تحلیل گران نسبت به آن انتقاد داشته و موجب بروز واکنش هایی از سوی مقامات و رهبران سیاسی در افغانستان شده است.

این پژوهشگر مسائل منطقه ادامه داد: آن طور که از محتوای نامه بر می‌آید، آمریکا تلاش می‌کند تا روند صلح بین الفغانی میان دولت افغانستان و طالبان به سرانجام برسد تا آنها هم تکلیف خودشان را در مورد خروج کامل نیروهای آمریکا بدهد.

رمضانی بونش خاطر نشان کرد: بنابراین در چنین شرایطی فشارهایی را به کابل وارد می کنند تا به نوعی امتیازات بیشتری را به طالبان واگذار کند و حاضر باشند روند گفت و گو با طالبان با شدت و حدت بیشتری پیگیری شود. از سویی دیگر موضوعاتی مانند حکومت انتقالی، آتش بس حقیقی و توافقنامه صلح نیز مد نظر قرار دارد.

وی افزود: زلمای خلیل زاد هم نقش مهمی در روند مذاکرات دارد و حتی به نظر می رسد این نامه بیشتر از این که از سوی وزیر خارجه آمریکا نوشته شده باشد از سوی خلیل زاد نوشته شده است.

این کارشناس مسائل افغانستان همچنین در خصوص افزایش خشونت ها طی یک سال اخیر علی رغم انجام توافق نامه صلح گفت: آنچه بعد از توافق نامه صلح بین آمریکا و طالبان انجام شد در واقع تنش بین آمریکا و طالبان از بین رفت در حالی که وضعیت تنش بین طالبان و دولت افغانستان وجود داشت. طالبان هم تلاش کرد تا با اعمال تاکتیک های نوین به اعمال تنش در مناطق مختلف ادامه داده و دست به خود نمایی بزند.

وی در پایان گفت: با توجه به این که وضعیت روند گفت و گوهای بین الفغانی هنوز مشخص نییست طالبان تلاش می کند تا به نوعی حضورش در مذاکرات بین الفغانی را تقویت کند و امتیازات بیشتری برای آینده کسب کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه