ارسال به دیگران پرینت

عبدالکاظم طالقانی: بی‌خبر، خوش‌خیال و بی‌اثر

کاظم طالقانی در طول پنج سال حضور در فدراسیون فوتبال با پرونده‌های مختلف روبرو شده که او را تبدیل به یکی از منفعل‌ترین و ناکارآمدترین مدیران چندین سال فوتبال ایران کرده است اما همچنان مصر به حضور در انتخابات آتی این فدراسیون است.

عبدالکاظم طالقانی: بی‌خبر، خوش‌خیال و بی‌اثر

 مرور پنج سال حضور اعضای هیات رئیسه در فوتبال ایران، نشان دهنده دوره‌ای پرتلاطم و همراه با شکست برای فدراسیون فوتبال بوده است. با این حال همزمان با تصویب اساسنامه و برگزاری انتخابات در ماه‌های آینده، اعضای مجمع یک بار دیگر باید ترکیب مدنظر خود را تا سال ۱۴۰۴ انتخاب کنند؛ انتخابی که می‌تواند دوره‌ای متفاوت رای برای فوتبال ایران رقم بزند یا در ادامه راه مدیرانی باشد که در سال‌های گذشته بر فوتبال حکمرانی کردند.

بررسی کارنامه مدیرانی فعلی که بعد از پنج سال مجددا در سودای تصاحب کرسی هیات رئیسه هستند، کمک زیادی به اهالی فوتبال و مجمع فدراسیون فوتبال خواهد کرد تا بهترین گزینه را در انتخابات آتی این فدراسیون انجام دهند.

* ردپای طالقانی در اتفاقات فاجعه‌بار فینال جام حذفی

یکی از جنجال‌برانگیزترین پرونده‌های سال‌های اخیر فوتبال ایران مربوط به دیدار فینال جام حذفی در سال ۹۸ است که اتفاقات عجیب و غریب و تاخیر بیش از چند ساعتی در بازی پرسپولیس و داماش به وقوع پیوست. ناهماهنگی های ایجاد شده در آن مسابقه باعث شد تا هواداران داماش نتوانند به ورزشگاه اختصاصی فولاد در اهواز راه پیدا کنند و به همین خاطر مدیران داماش اجازه برگزاری بازی را ندادند. ماجرایی تا جایی پیش رفت که بعد از حدود ۲.۵ ساعت هواداران داماش به ورزشگاه راه داده شدند و بازی برگزار شد و در نهایت در پاس از شب مسابقه تمام شد.

در پی این بی‌نظمی و درگیری بین هواداران که باعث بهم خوردن برنامه‌ریزی‌ها شد، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در کنار محکومیت سعید فتاحی و حیدر بهاروند، مسئولان سازمان لیگ، کاظم طالقانی را هم به جریمه نقدی محکوم کرد. در ادامه فدراسیون فوتبال به جای دفاع از احکام کمیته اخلاق، از مدیران خود حمایت کرد و بعد از ارسال پرونده به کمیته استیناف، همه این افراد تبرئه شده و انگار نه انگار که اتفاقی افتاده بود و هیچ کسی هم جریمه یا محکوم نشد!

* طالقانی: پیشنهادهای خارجی کی‌روش فیلم است!

کارلوس کی‌روش در دوران مربیگری در تیم ملی، نتایج خوبی را کسب کرد و تیمش از شخصیت بالایی در جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ برخوردار بود. بعد از جام جهانی روسیه و عملکرد خوب ایران، او پیشنهادهایی را از کشورهای مختلف داشت که برخلاف اظهارات منتقدان، او راهی یکی از تیم‌های باکیفیت جهان یعنی کلمبیا هم شد.

در آن زمان، اخباری مبنی بر علاقه‌مندی مکزیک وکلمبیا برای سپردن هدایت تیم ملی خود به کی‌روش شنیده می‌شد ولی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در اظهارنظری عجیب این موضوع را غیرواقعی دانست و گفت: این حرف ها، فیلم کی‌روش است و باور نکنید!

با این وجود کی روش با حضور در نیمه نهایی جام ملت‌ها ایران را ترک کرد و با قراردادی به مراتب سنگین‌تر هدایت کلمبیا را بر عهده گرفت و ایران در اختیار ویلموتس قرار گرفت و نتایج ضعیف مقابل بحرین و عراق رقم خورد.

* مربی جدید تیم ملی بزرگ‌تر از کی‌روش است

یکی نمونه از اظهارات عجیب طالقانی در دوره حضور در هیات رئیسه مربوط به زمان انتخاب سرمربی جدید تیم ملی بعد از جدایی کارلوس کی‌روش بود؛ انتخابی که در ادامه به روی کار آمدن ویلموتس و نتایج فاجعه بار این سرمربی منتج شد.

معیار طالقانی در آن زمان انتخاب فردی بود که بزرگ‌تر از کی‌روش باشد تا به این شکل تیم ملی به دستاوردهای بزرگ‌تری نسبت به دوران مربیگری سرمربی پرتغالی دست پیدا کند: «به طور حتم شخصی که هدایت تیم ملی را بر عهده خواهد گرفت توانمندی های فنی زیادی دارد و حتی می توانم بگویم شاید از کارلوس کی‌روش بزرگ‌تر باشد.»

اما نتیجه برای همه مشخص بود و ویلموتس علاوه بر ناکامی در زمین فوتبال، غرامت ۶ میلیون یورویی را برای فدراسیون فوتبال رقم زده است.

* بازنشسته‌ عاشق خدمت و بدون حقوق و دستمزد

در جریان قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها، کاظم طالقانی هیچ یک از مسئولیت‌های خود را ترک نکرد و یک تنه مقابل اجرای این قانون ایستاد. او با وجود بازنشستگی، کرسی خود در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، ریاست کمیته استان‌های فدراسیون، هیات فوتبال خوزستان و ... را ترک نکرد چرا که او مسئولیت اجرایی ندارد.

در نتیجه برای او حکم حقوقی صادر نشده و می‌توان اینطور استنباط کرد که طالقانی برای هیچ یک از مسئولیت‌های خود دستمزدی دریافت نمی‌کند و برای عشق به فوتبال است که حاضر نشده صندلی خودش را ترک کند.

* بازی‌های خونین تیم‌های تهرانی در اهواز

طی سال‌های گذشته بازی‌های استقلال و پرسپولیس با تیم‌های اهوازی همیشه با پرتاب سنگ، شکستن صندلی و جراحت‌های شدید در داخل و خارج از زمین همراه بود و بعضا این موضوع از ورزشگاه به هتل تیم‌های مهمان و حتی مسیر مربوط به هتل تا ورزشگاه هم کشیده می‌شد.

یک بار محمود خوردبین، سرپرست وقت پرسپولیس این اتفاقات را حاصل مدیریت طالقانی بر هیات فوتبال این استان که مجری برگزاری بازی است، انداخت و گفت: آقای طالقانی مقصر همه این اتفاقات است. به نظر من او برنامه‌ریزی کرده بود که این اتفاقات رخ بدهد. نمی‌دانید چه سنگ‌هایی به سمت ما پرتاب می‌کردند. پاره آجر و سنگ‌هایی که می‌توانست باعث مرگ شود. معلوم است که دستی در کار بود و می‌خواست اتفاقی در آنجا بیفتد.

طالقانی در اکثر موارد شروع این قبیل درگیری‌ها را به هواداران تیم‌های مهمان یعنی استقلال و پرسپولیس ربط داده و به این شکل از زیر بار مسئولیت خود در رفته است. در حالی که درگیری از هر سمتی باشد، او باید با تدابیر لازم از جمله حضور کم‌تر هواداران این قبیل موارد را کنترل می‌کرد.

* اتهام طالقانی به اسکوچیچ درباره دلالی

دراگان اسکوچیچ چندین سال قبل سرمربی فولاد خوزستان بود و در آن زمان نسبت به چمن ورزشگاه غدیر اهواز انتقاداتی داشت که این موضوع به مذاق طالقانی، رئیس هیات فوتبال خوش نیامد.

طالقانی در واکنش به اظهارات اسکوچیچ مبنی بر اینکه چمن ورزشگاه غدیر مانند شالیزار است گفته بود "او بهتر است روی کارش تمرکز کند تا شائبه دلالی در اطراف این تیم (فولاد خوزستان) وجود نداشته باشد."

بعد از گذشت چندین سال، حالا اسکوچیچ سرمربی تیم ملی و طالقانی عضو هیات رئیسه هستند و در ماه‌های اخیر هم شائبه دلالی در فهرست تیم ملی مطرح شده است که باید واکنش طالقانی را درباره این مسائل جویا شد.

* احضار به دادگاه و مجلس و توقیف اموال به خاطر پرونده ویلموتس

حضور مارک ویلموتس در ایران و غرامت ۶ میلیون دلاری علیه فدراسیون فوتبال به اضافه دستمزد ۲ میلیون دلاری در گذشته، موجب ورود نهادهای بازرسی به این پرونده شد و پای اعضای هیات رئیسه به دادگاه را هم باز کرد. کاظم طالقانی یکی از اعضای هیات رئیسه بود که از زمان تشکیل پرونده، حکم توقیف اموال برای او و همکارانش هم صادر شده است چرا که او هم قرارداد با مارک ویلموتس را امضا کرده است.

امضای قرارداد مارک ویلموتس توسط اعضای هیات رئیسه و میلیون‌ها یورو بدهی به شستا و این مربی، از جمله میراث ماندگار در کارنامه طالقانی و سایر اعضای هیات رئیسه است.

* بی‌توجهی به اظهارات نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس در دوره کنونی و گذشته، بارها نسبت به عملکرد فدراسیون فوتبال واکنش نشان‌ داده‌اند که با بی‌اعتنایی و یا نیش و کنایه از سوی اعضای هیات رئیسه مواجه شده‌اند. حتی در مواردی مدارک و شواهد ارائه شده از سوی برخی از نمایندگان از جمله احسان قاضی‌زاده، بعد از گذشت چندین ماه درست از آب درآمدند.

با این حال کاظم طالقانی در واکنش به این اظهارات نمایندگان اینطور واکنش نشان داد: مجلس به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) در رأس امور است اما آقای قاضی‌زاده فکر می‌کند خودش در رأس امور قرار دارد. فدراسیون فرصتی برای پاسخگویی به هر اظهارنظری ندارد. امیدوارم آقای قاضی‌زاده یک بار برای همیشه به پیشنهاد خیرخواهانه این برادر دینی خود عمل و به مشکلات معیشتی مردم رسیدگی کند.

نکته جالب توجه اینجاست که وقتی قاضی‌زاده در اوایل حضور ویلموتس در واکنش به اظهارات هیات رئیسه فدراسیون گفت که ویلموتس مربی گران‌تری نسبت به کی‌روش بوده، فدراسیون فوتبال این موضوع را تکذیب کرد ولی در نهایت مشخص شد که حرف های قاضی‌زاده پر بی‌راه هم نبوده است.

* خوش خیالی درباره ویلموتس

 وقتی مارک ویلموتس بعد از بازی با عراق تیم ملی را ترک کرد و اعلام شد که قراردادش فسخ شده است، کاظم طالقانی به سبک و سیاق خود به مقابله با این پرونده پرداخت. او بی‌اعتنا به اینکه ویلموتس قرار است غرامتی بسیار سنگین را از فدراسیون فوتبال مطالبه کند به این جمله اکتفا کرد: «از نظر من که حقوق ویلموتس پرداخت شده است و مشکلی نیست.»

در نهایت با این ساده انگاری‌ها و خوش‌خیالی‌ها بود که ویلموتس موجب ورود نهادهای بازرسی به پرونده و احضار امثال طالقانی به دادگاه شد.

بی‌اطلاعی‌های کاظم طالقانی و عدم تاثیرگذاری او در تصمیمات کلان فدراسیون فوتبال در پنج سال گذشته نکته بارز در پرونده وی بود که بارها مورد انتقاد اهالی فوتبال قرار گرفت.

اتفاقات ریز و درشت در انتخابات هیات‌های فوتبال و بلاتکلیفی در هیات فوتبال تهران، دیگر نقطه تاریک در کارنامه طالقانی است که با این قبیل اتفاقات و بازنشستگی، همچنان مصر به حضور در انتخابات بعدی است و از الان آماده به راه انداختن پرونده دیگری برای شرکت در انتخابات حتی به قیمت ورود فیفاست.

اعضای خانواده فوتبال و مجمع می‌توانند با در نظر گرفتن کارنامه مدیرانی مانند طالقانی با ذهنیت بیشتری درباره سپردن امور فدراسیون فوتبال به مدیران بعدی تصمیم‌گیری کنند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه