ارسال به دیگران پرینت

8 میلیون دلار برای بازسازی "آرسیبو"

خبرها حاکی از آن است که پورتوریکو مبلغ 8 میلیون دلار را برای بازسازی تلسکوپ رادیویی "آرسیبو" که ماه گذشته تخریب شد، اختصاص می‌دهد. با وجود اینکه این مبلغ احتمالاً کافی نخواهد بود، اما یک شروع است.

8 میلیون دلار برای بازسازی "آرسیبو"

به گفته انگجت، با فرارسیدن سال نوی میلادی، بارقه امیدی برای رصدخانه "آرسیبو"(Arecibo) که ماه گذشته فرو ریخت، زنده شده است، چرا که پایگاه "ال نوئوو دیا" گزارش داده است که "واندا وازکز" فرماندار پورتوریکو، فرمان اجرایی تصویب 8 میلیون دلار برای کمک به بازسازی رادیوتلسکوپ "آرسیبو" را امضا کرده است.

دفتر فرمانداری پورتوریکو اظهار داشت که بازسازی رصدخانه "آرسیبو"به عنوان یک سیاست عمومی و بازگشایی مجدد رصدخانه به عنوان یک مرکز آموزشی در سطح جهانی مهم است.

بنیاد ملی علوم آمریکا(NSF) که متولی این رصدخانه بود و اجازه داد که فرو بریزد، پیش از این گفته بود که این رصدخانه را به طور کامل خراب می‌کند، زیرا تعمیر و بازسازی آن بیش از حد خطرناک است.

البته مبلغی که اکنون اختصاص داده شده است، چیزی بیش از یک گام کوچک برای شروع نیست، چرا که بازسازی چنین رصدخانه‌ای بی‌شک خیلی بیشتر از اینها خرج دارد. 8 میلیون دلار بودجه حتی نزدیک به مبلغ مورد نیاز برای بازسازی این رادیوتلسکوپ هم نیست.

مسئولان همچنین ممکن است برخی را در دولت ایالات متحده تشویق کنند تا بودجه اضافی مورد نیاز برای احیای این رصدخانه را تامین کنند. بعید نیست که سال 2021 سال روشن‌تری برای این رصدخانه باشد، حتی اگر تلاش برای بازسازی آن بسیار طولانی شود.

به دنبال پیگیری خبرنگاران، سخنگوی بنیاد ملی علوم آمریکا(NSF) در بیانیه‌ای گفت: روند NSF برای تأمین بودجه و ساخت زیرساخت‌های مقیاس بزرگ از جمله تلسکوپ‌ها، یک روش کاملاً مشخص و چند ساله است که شامل ارزیابی نیازهای جامعه علمی، دریافت ورودی از محققان و سایر ذینفعان، در نظر گرفتن تأثیرات زیست محیطی و فرهنگی و مشورت با کنگره است. از آنجا که تلسکوپ 305 متری "آرسیبو" به تازگی فرو ریخته است، NSF در حال حاضر نمی‌تواند در مورد برنامه‌های احتمالی آینده اظهارنظر کند. با این حال، ما با کنگره در مورد این موضوع مذاکره خواهیم کرد.

بنیاد ملی علوم آمریکا(NSF) تأکید کرد که این رصدخانه تعطیل نمی‌شود و تحقیقات مربوط به داده‌های بایگانی شده به دست آمده از این رادیوتلسکوپ 305 متری ادامه خواهد داشت و NSF نیز در اسرع وقت به دنبال راه‌هایی برای تکمیل عملیات‌ها با سایر زیرساخت‌های این رصدخانه از جمله تلسکوپ 12 متری و تاسیسات "لیدار"(LIDAR) است.

بنیاد ملی علوم آمریکا کار پاک‌سازی و ایمن‌سازی محل تخریب این تلسکوپ 305 متری را ادامه خواهد داد و مشتاقانه منتظر همکاری با پورتوریکو برای یافتن راه‌های جدید برای حمایت از جامعه علمی و جامعه محلی است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه