ارسال به دیگران پرینت

تمام راه هایی که به مطب "اورولوژ" ختم می شود

مرکزی یک جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در ساوه با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد مردم کمتر از حد طبیعی آب می‌نوشند، گفت: کاهش میزان مصرف آب روزانه سلامت کلیه را به مخاطره می‌اندازد و منجر به ایجاد سنگ‌های کلیه و در نهایت نارسایی‌های کلیوی می‌شود.

تمام راه هایی که به مطب "اورولوژ" ختم می شود

دکتر مهدی کاشفی غالب‌ترین دلیل مراجعه شهروندان ساوجی به پزشک جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری را ایجاد سنگ‌های ادراری، کلیه، حالب و ... عنوان کرد و افزود: در واقع حدود ۳۰ درصد مراجعات مردم ساوه به پزشک متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری ناشی از وجود سنگ در کلیه است.

وی آشنا نبودن افراد با دلایل ایجاد سنگ در بدن را علت بروز این بیماری و آمار بالای مراجعین بیان کرد و افزود: در نظر بگیریم یک لیوان آب داریم و یک قاشق چای خوری شکر به آن اضافه می‌کنیم. اگر آب داخل این لیوان تبخیر شود و به نصف لیوان برسد شکر موجود در آن شروع به ته نشین شدن می‌کند. وقتی فردی از صبح تا عصر آبی ننوشد و در حین کار روزانه پروسه تعریق نیز اتفاق افتاده باشد، میزان آبی که وارد کلیه‌ها می‌شود به کمترین حد خود رسیده و جریان ادراری که مهمترین عامل در جلوگیری از تولید سنگ به شمار می‌رود با کاهش میزان آب غلظت پیدا می کندو  پس از ته نشین شدن به رسوب و نهایتا به تولید سنگ منجر می‌شود.

او در ادامه گفت: زرد بودن و پررنگ بودن ادرار بیانگر آن است که میزان آبی که در روز توسط انسان مصرف شده است کمتر از استاندارد بوده و افزایش غلظت رسوبات افزایش و تداوم این روند منجر به وقوع بیماری سنگ کلیه می‌شود.

دکتر کاشفی افزود: اگر آب به میزان کافی در روز مصرف شود و رنگ ادرار رقیق و روشن باشد، می‌توان گفت هیچگاه سنگ یا رسوب در کلیه تشکیل نمی‌شود. مهم نوشیدن آب به مقدار لازم است و سختی آب در ایجاد سنگ کلیه نقش چندانی ندارد. افزایش غلظت ادرار مهمترین عامل در ایجاد سنگ ادراری به شمار می‌رود که با کاهش میزان مصرف آب نسبت مستقیم دارد.

وی عفونت‌ها و  اختلالات دفع ادرار را دومین عامل مراجعات بیماران به پزشک متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری عنوان کرد و گفت: تکرر ادراری و عدم تخلیه کامل ادرار در افراد سنین بالای ۵۰ سال و بیدار شدن مکرر شبانه برای دفع ادرار از جمله اختلالات ادراری است که بخشی از مراجعات را تشکیل می‌دهد.

او بیماران مبتلا به فتق و واریکوسل را در رتبه‌های بعدی آمار مراجعه به پزشک بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار بیان کرد و افزود: ایستادن طولانی مدت همانگونه که سبب ایجاد رگ‌های گشاد و قابل رویت واریس بر روی پوست پاها می‌شود، در بیضه هم موجب بروز واریکوسل شده و غالبا در بیضه چپ دیده می‌شود و تعداد زیادی از مردان درجاتی از واریکوسل در بیضه چپ  دارند، اما اگر این رگ‌های گشاد و قابل رویت(واریکوسل) در بیضه راست رویت شوند حتما باید توسط پزشک متخصص ارولوژیست بررسی شود.

دکتر کاشفی ادامه داد: بیضه در فضایی مجزا از بدن و درون کیسه‌ای قرار دارد چرا که کار نطفه سازی باید در دمای ۳۵ درجه و دو درجه پایین تر از دمای بدن اتفاق بیفتد و به همین دلیل است که توصیه می‌شود مردان لباس تنگ نپوشند چرا که با چسبیدن بیضه به بدن و افزایش دمای بیضه‌ها نطفه سازی مختل می‌شود و نهایتا باعث ایجاد ناباروری می شود.

وی در ادامه مراجعات بیماران با خونریزی ادراری و سرطان و نیز ناباروری را دسته دیگری از مراجعات بیان کرد و گفت: حدودا ١٠ درصد مراجعین از خونریزی‌های ادرار شکایت دارند که این خونریزی ادراری می تواند به صورت میکروسکوپی بوده و در برگه آزمایش ادرار گزارش ‌شود یا ماکروسکوپی بوده و با چشم غیرمسلح قابل رویت باشد. در بانوان دلیل عمده این مسئله آن عفونت‌ها هستند و در افراد بالای ٥٠ سال و مخصوصا کسانی که سابقه مصرف سیگار یا مخدر دارند حتما باید بدخیمی و سرطان‌ها را مدنظر قرار داد و بررسی لازم انجام شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه