ارسال به دیگران پرینت

رفع چالش دسترسی به مواد ارزبر کوچک مولکول‌ها با کاربرد در حوزه دارو در کشور

کوچک مولکول‌ها دسته‌ای از مواد با کاربردهای دارویی و سلامت هستند که ارزبری بالایی دارند و با توجه به نوسانات ارزی واردات آن با چالش‌هایی مواجه شده است؛ از این رو محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با تمرکز بر تولید این محصول تاکنون موفق به تولید ۲۵ نوع از این مواد شدند تا حوزه پژوهشی و تحقیقات دارویی با بحران مواجه نشود.

حامد دائمی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان  کوچک مولکول‌ها را عنوانی‌ کلی برای دسته‌ای از مواد با وزن مولکولی پایین دانست که می‌توانند به ‌راحتی از غشای سلولی عبور کرده و وارد سلول شوند.

وی با بیان اینکه این مواد دارای کاربردهای وسیع دارویی و غیردارویی هستند، اظهار کرد: کوچک مولکول‌های غیردارویی مواد پرکاربردی در حوزه‌های پژوهشی و صنعتی به شمار می‌روند که در کشور تولید نشده و به طور کامل از طریق واردات تأمین می‌شوند که با توجه به نوسانات ارزی هزینه واردات مواد کوچک‌مولکول به‌سرعت در حال افزایش است و به همین دلیل در حال حذف از حوزه‌های پژوهشی و صنعتی هستند.

دائمی از اجرای پروژه‌ای برای بومی سازی تولید این مواد با کیفیت مشابه وارداتی ولی با قیمتی پایین‌تر خبر داد و خاطر نشان کرد: بر این اساس این شرکت دانش‌بنیان تاکنون ۲۵ محصول در این حوزه مواد کوچک‌مولکول غیردارویی تولید کرده است.

به گفته وی به دلیل نوسانات قیمت ارز باعث شده بود که تحقیقات در حوزه مهندسی پزشکی، مهندسی بافت و شیمی به شدت کاهش یابد و یکی از اهداف این شرکت جلوگیری از تعطیل شدن تحقیقات و پژوهش‌ها به دلیل افزایش قیمت مواد آزمایشی است.

دائمی تمرکز این شرکت را تولید مواد شیمیایی با ارزش افزوده بالا ذکر کرد و یادآور شد: دو ماده‌ای که در حوزه سلامت بر روی آن متمرکز شدیم، دو کوچک مولکولی هستند که بالغ بر ۳۰ سال در کشور استفاده می‌شود و کاملا وارداتی است و با توجه به نرخ ارز امکان تهیه آن از خارج نیست. ما این ماده را از مواد کاملا شیمیایی موجود در بازار تهیه کردیم.

این محقق فرآیند ساخت کوچک مولکول‌ها را بسیار پیچیده و چند مرحله‌ای دانست که توسط این شرکت تولید و به بازار عرضه شده است و ادامه داد: بخش دیگر از مواد اولیه‌ای است که در صنایع دارویی استفاده می‌شوند و ما با برخی از شرکت‌های دارویی و شتابدهنده‌های حوزه سلامت در تعامل هستیم تا بتوانیم به تدریج این محصولات را وارد بازار ترکیبات دارویی کنیم.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه