ارسال به دیگران پرینت

هشتگ نمی توانم نفس بکشم

این روزها شبکه‌های اجتماعی آمریکا همگی یک هشتگ را دنبال می‌کنند: «نمی‌توانم نفس بکشم.» این همان جمله‌ای است که جورج فلوید، سیاهپوستی که توسط نیروهای پلیس در حین بازداشت کشته شد، بر زبان راند. حالا مرگ این سیاهپوست دوباره آتش مسائل نژادپرستانه را که در سال ۲۰۱۵ فروکش کرده بود، شعله‌ور کرده است. به گزارش الجزیره، روز پنج‌شنبه برای سومین روز متوالی، اعتراض‌ها در مینه‌سوتا ادامه یافت و گزارش شد که یک پایگاه پلیس در آنجا به آتش کشیده شده و فرماندار ایالت دستور اعزام و آماده‌باش نیروهای گارد ملی را داده است.

هشتگ نمی توانم نفس بکشم
 این روزها شبکه‌های اجتماعی آمریکا همگی یک هشتگ را دنبال می‌کنند: «نمی‌توانم نفس بکشم.» این همان جمله‌ای است که جورج فلوید، سیاهپوستی که توسط نیروهای پلیس در حین بازداشت کشته شد، بر زبان راند. حالا مرگ این سیاهپوست دوباره آتش مسائل نژادپرستانه را که در سال ۲۰۱۵ فروکش کرده بود، شعله‌ور کرده است. به گزارش الجزیره، روز پنج‌شنبه برای سومین روز متوالی، اعتراض‌ها در مینه‌سوتا ادامه یافت و گزارش شد که یک پایگاه پلیس در آنجا به آتش کشیده شده و فرماندار ایالت دستور اعزام و آماده‌باش نیروهای گارد ملی را داده است.
در گزارش‌ها آمده است که معترضان در شهر مینیاپولیس به پایگاه پلیس محل خدمت چهار افسری که به‌دلیل مشارکت در قتل چند روز پیش جورج فلوید در این شهر از کارشان اخراج شدند حمله ور شدند و آنجا را به آتش کشیدند. جان الدر، سخنگوی پلیس گفت: شعله‌های آتش در بخش‌های داخلی پایگاه گسترش پیدا کرد و نیروهای پلیس از آنجا تخلیه شدند. آنها این پایگاه را کمی بعد از ساعت ۱۰ شب زمانی که تظاهرات‌کنندگان با زور وارد آنجا شده بودند و دست به آتش‌افروزی زدند تخلیه کردند.

افسران پلیس به سمت معترضانی که با برداشتن حصارهای موقت و موانع، پایگاه را اشغال کردند، گاز اشک‌آور از روی زمین و پشت‌بام شلیک کردند. مقام‌های شهر مینیاپولیس از مردم خواستند از این منطقه به‌عنوان یک اقدام احتیاطی عقب‌نشینی کنند. شهرداری مینیاپولیس در توییتر نوشت: «ما گزارش‌های تایید نشده‌ای داریم مبنی‌بر اینکه لوله‌های گاز پایگاه سوم پلیس در شهر قطع شده و برخی مواد انفجاری در ساختمان آنجا هستند.» پلیس بعدا اعلام کرد که مورد جدی از جراحت و زخمی شدن در وقایع مربوط به این پایگاه گزارش نشده است. در عین حال چند آتش‌سوزی دیگر نیز در ساختمان‌های اطراف این محل برپا شد. گارد ملی مینه‌سوتا در توییتر اعلام کرد: «۵۰۰ سرباز این نیرو در حوزه توئین سیتیز (سنت پل-مینیاپولیس) در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.»

جورج فلوید، سیاه‌پوست غیر مسلح روز دوشنبه توسط پلیس دستگیر شد،در جریان بازداشت یکی از نیروهای حاضر در عملیات، برای اینکه وی را به زمین بدوزد، پای خود را روی گردن وی گذاشت، در این حین وی پیش از اینکه بی‌حرکت شود، مدام فریاد می‌زد که نمی‌تواند نفس بکشد.

به‌رغم اینکه چهار افسر درگیر در این عملیات بلافاصله اخراج شدند، اما حتی این دستور نیز نتوانست مردم را آرام کند. در این راستا فلونیز فلوید، برادر جورج می‌گوید: «افسران دخیل باید بازداشت شوند، مردم الان عدالت می‌خواهند.» برادر وی بر این اعتقاد است که عدالت یعنی بازداشت و محکومیت آنها به اعدام. در این شرایط مردم مینیاپولیس با حضور در خیابان‌ها شعار می‌دادند: نامش را فریاد بزنید، جورج فلوید. برخی از مردم نیز با پلاکاردهای «نمی‌توانم نفس بکشم» حاضر شده بودند و برخی دیگر نیز در سکوت فقط مشت‌های خود را در هوا گرفته بودند. اعتراض‌ها اما در روز پنج‌شنبه در شرایطی که آفتاب در حال غروب بود با درگیری‌های بیشتری همراه شد و مردم، ساختمان پلیس را آتش زدند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، با افزایش درگیری‌ها ترامپ نیز در یک توییت تهدید به مداخله نظامی کرد و گفت که این اعتراض‌های خشونت‌آمیز درست نقطه مقابل خواست خود معترضان است که می‌گویند باید خشونت متوقف شود. ترامپ در توییتر نوشت: من نمی‌توانم صرفا عقب بایستم و ببینم این اتفاقات برای مینیاپولیس یک شهر بزرگ آمریکایی رخ می‌دهد. او صراحتا تظاهرات‌کنندگان را «جانی» توصیف کرد و با لحن تهدیدآمیز گفت: «وقتی غارت شروع شود تیراندازی شروع می‌شود». پلیس سنت پل گفت: «در این شهر حدود ۱۷۰ فروشگاه و مکان تجاری هدف غارت‌گری و خرابکاری یا آتش‌سوزی قرار گرفته‌اند. چندین شرکت و فروشگاه زنجیره‌ای نیز دست به تعطیل کردن فروشگاه‌ها و خدماتشان در کانون‌های اعتراضات در مینه‌سوتا زدند. از سوی دیگر، در دیگر شهرهای آمریکا نیز اعتراضاتی رخ داده است، از جمله در شهر نیویورک معترضان به خیابان‌های اطراف میدان یونیون در جنوب منهتن ریختند و دست کم ۴۰ نفر از سوی نیروهای پلیس دستگیر شدند. طبق اعلام پلیس نیویورک یکی از افسران این نیرو در اثر اصابت شیء پرتاب شده از سوی معترضان مجروح و یک افسر دیگر نیز با اصابت مشت به صورتش مضروب شد. در حال حاضر عاملان این جراحت‌ها جزو دستگیرشدگان هستند. در شهر لوئیس‌ویل ایالت کنتاکی هم که یک زن سیاهپوست بعد از حمله نیروهای پلیس به خانه‌اش در آنجا به قتل رسید نیز تظاهرات رخ داد. در این شهر افسران پلیس با باتوم و تجهیزات ضد شورش مشغول به گشت‌زنی شدند و همزمان معترضان نیز علیه آنها شعار می‌دادند. در تصاویر پخش شده از اعتراضات این شهر یک افسر پلیس با تفنگ پینت‌بال در حال شلیک کردن به سمت معترضان بود و برخی معترضان نیز ظاهرا به‌دلیل استنشاق گازی که در هوا پخش شده بود، حالشان بد شده است. در لس‌آنجلس تظاهرات‌کنندگان در برابر مقر پلیس در مرکز شهر تجمع کردند اما تجمع آنها بر خلاف تجمع روز چهارشنبه با آرامش برگزار شد. در شهر دنور صدای شلیک گلوله در نزدیکی ساختمان کنگره ایالتی که محل وقوع تظاهرات بود شنیده شد، اما سخنگوی پلیس این شهر گفت: مشخص نیست که صدای این شلیک‌ها مربوط به اعتراضات بوده یا خیر و موردی از جراحت و دستگیری در آنجا رخ نداده است. جرد پولیس فرماندار کلرادو از بابت برخی خشونت‌های رخ داده در تظاهرات از جمله تلاش یک خودرو برای زیرگرفتن یک معترض اظهار تاسف کرد. در اوکلند کالیفرنیا نیز ده‌ها معترض برای مدت کوتاهی یک تقاطع را در این شهر اشغال کردند. این نیرو اعلام کرد: «ماموریت ما حفاظت از جان و مال مردم و حق اعتراض صلح‌آمیز است.»

با افزایش اعتراض‌ها در آمریکا حالا ۵۰۰ سرباز گارد ملی به مینیاپولیس اعزام شده‌اند. تیم والز، فرماندار آنجا نیز سربازان را در شرایط آماده‌باش قرار داده است. والز می‌گوید به‌دلیل اینکه برخی معترضان قوانین را رعایت نکرده‌اند مجبور به صدور این دستور شده است.

ادعای پلیس رد شد

همزمان دوربین‌های نظارتی خارج از یک رستوران در مینه‌سوتا این ادعای پلیس را که جورج فلوید در برابر دستگیری مقاومت کرده است، رد می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، پلیس در توجیه مرگ فلوید گفته بود که وی در برابر بازداشت، مقاومت کرده بود. در فیلمی که پلیس منتشر کرد و برخی آن را نصفه و نیمه می‌خوانند، فردی سیاهپوست نشان داده می‌شود که روی زمین دوخته شده است و مدام می‌گوید نمی‌تواند نفس بکشد. واحد پلیس مینیاپولیس هر چند چهار افسر یاد شده را بازداشت کرد اما در بیانیه‌ای گفت که جورج فلوید در برابر بازداشت مقاومت کرده است. حالا انتشار فیلم‌های دوربین‌های نظارتی یک رستوران می‌تواند تنش‌های نژادپرستانه در آمریکا را قوت ببخشد. دوربین‌های نظارتی رستوران دراگون ووک بیشتر لحظات فعل و انفعال دستگیری فلوید را نشان می‌دهد. در این فیلم‌ها هیچ مقاومتی از سوی فرد بازداشتی نشان داده نمی‌شود. در این ویدیو دو پلیس به فلوید نزدیک می‌شوند. دو فرد دیگر نیز که خودرویشان در نزدیکی رستوران پارک است، دیده می‌شوند. افسران در حال رد و بدل کردن کلماتی با فلوید هستند و این تحولات در پشت این خودرو رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد پیش از اینکه مامور پلیس او را بلند کند و به پیاده‌رو بکشد، او جلوی پلیس‌ها می‌افتد اما نیروهای پلیس وی را به سمت دیوار می‌کشند. از قضا نیروهای پلیس فلوید را کمک می‌کنند که روی پای خود بایستد تا وی را به سمت دیوار بکشند. این‌بار نیز پیش از اینکه خودروی پلیس مسیر دید دوربین‌ها را مسدود کند، فلوید مجددا به زمین می‌افتد و باز هم هیچ اثری از مقاومت دیده نمی‌شود. در بیانیه پلیس نیز ذکر شده است که فلوید از یک بیماری جسمی رنج می‌برده و حتی برای دریافت آمبولانس با فوریت‌های پزشکی تماس گرفته شده است. هر چند وی در حین بازداشت بی‌حرکت شده بود اما وی در بیمارستان جان می‌بازد.

تا پیش از دریافت فیلم‌های دوربین‌های نظارتی، تنها فیلم موجود از بازداشت، مربوط به دوربین‌های الصاق شده به پلیس بود، اما این فیلم‌ها زاویه‌ای جدید از این بازداشت نشان می‌دهد که بیانیه پلیس را زیر سوال می‌برد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه