ارسال به دیگران پرینت

پیشتازی بایدن به کام دلار شد

ارزش دلار مقابل رقبا با پیشتازی بایدن تقویت شد.

پیشتازی بایدن به کام دلار شد

 معاملات بازار ارز نیز به مانند بورس کاملا تحت تاثیر اخبار رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد. نتایج شمارش آرا در ایالت های مختلف بیانگر آن است که الگوی انتخابات سال ۲۰۱۶ در سال ۲۰۲۰ نیز به جز در تقریبا شش ایالت تکرار شده است و اکنون اعلام نتایج شمارش آرا در ویسکانسین، پنسیلونیا و میشیگان در ساعات آیندهمی تواند تعیین کننده پیروز این دور از انتخابات باشد. در حال حاضر بایدن از نظر آرای الکترال پیشتاز است و به نظر می رسد دموکرات ها در کنگره نیز کماکان دست بالا را خواهند داشت هر چند کاملا بعید است بتوانند به سلطه جمهوری خواهان در سنا پایان دهند. 

 پیش بینی می شود با توجه به استقبال بالای رای دهندگان، شاهد ثبت یکی از بالاترین نرخ های مشارکت در طول انتخابات معاصر آمریکا باشیم. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که با توجه آرای نزدیک دو نامزد به یکدیگر، شاهد بروز هرج و مرج هایی در آمریکا پس از اعلام نتایج باشیم به ویژه آن که بخش زیادی از ارای امسال به دلیل کرونا مربوط به آرای پستی خواهد بود. اصلی ترین رقابت بر سر ایالت های ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا  است اما انتظار می رود سلطه دموکرات های در ایالت های کالیفرنیا و نیویورک که از پایگاه های سنتی این حزب محسوب می شوند کماکان حفظ و سهم بالای آرای الکترال این دو ایالت کلیدی به سبد جو بایدن ریخته شود. احتمالا نرخ مشارکت این دوره چیزی حدود ۷۰ درصد خواهد بود.  

هرچند که آمارهای جدید منتشر شده نشان می دهند اقتصاد اروپا در حال بازگشت به روزهای خوب قبل از آغاز کرونا است اما افزایش شدید مبتلایان و قربانیان به این ویروس مرگبار در قاره سبز بار دیگر باعث افزایش نگرانی ها از تکرار عملکرد کابوس وار تابستان شده است. هم اکنون شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس قرنطینه های سراسری اعلام کرده اند و احتمالا در صورت تداوم شرایط فعلی شاهد اعمال محدودیت هایی بر فعالیت کسب و کارها نیز خواهیم بود.  

مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش اولیه خود از رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در سومین فصل سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب مثبت ۱۲.۷ درصد و مثبت ۱۲.۱ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۳۴.۵ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۳۴.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. این بهترین عملکرد اقتصادی کشورهای اروپایی از زمان تاسیس اتحادیه اروپا محسوب می شود.  هم چنین رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به سپتامبر در سطح منطقه یورو به طور متوسط منفی ۴.۳ درصد ودر سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط منفی ۳.۹ درصد بوده است.

مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به میزان ۸.۲ درصد بزرگ شده که این رشد، بهترین رشد اقتصادی آلمان در طول یک دهه اخیرمحسوب می‌شود. هم چنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی ۱۴.۳ درصد بیشتر شده است.

سرعت نگران کننده شیوع کرونا به ویژه در اروپا بار دیگر معامله گران را به وحشت انداخته و اکنون زمزمه هایی از بازگشت قرنطینه های سراسری در قاره سبز به گوش می رسد. در آمریکا، لهستان، فرانسه، آلمان و انگلیس رکوردهای جدیدی از ثبت مبتلایان روزانه گزارش شده و شمار قربانیان نیز مجددا در حال بازگشت به پیک های ثبت شده قبلی است.

پیش از این سازمان بهداشت جهانی با دعوت از کشورهای جهان برای همکاری با یکدیگر هشدار داده بود تاخیر در توسعه واکسن می تواند شمار قربانیان را تا دو میلیون نفر نیز افزایش دهد.  

در شرایطی که کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا از استفاده حداکثری از ابزارهای در اختیار این بانک برای تقویت طرف تقاضا و رشد اقتصادی خبر داده، مرکز آمار اتحادیه اروپا در گزارشی ناامیدکننده اعلام کرد متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ماه منتهی به سپتامبر با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۰.۳ درصد رسیده که این نرخ تورم در فاصله زیادی از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه باقی مانده است.

دانشگاه آکسفورد که در حال حاضر یکی از پیشروترین مراکز علمی جهان در مقابله با ویروس کرونا محسوب می شود از رضایت بخش بودن نتیجه اولیه آزمایش واکسن ساخت خود بر روی افراد میانسال و سالمند خبر داده هر چند که اعلام کرده است هنوز برای تعمیم استفاده از این واکسن روی همه مردم جهان اطمینان خاطر وجود ندارد و نیاز به آزمایش های بیشتری است. جهش های ژنتیکی ویروس کرونا و رفتار متفاوت آن در نقاط مختلف جهان رسیدن به نسخه ای واحد برای مقابله با آن را بسیار دشوار ساخته است.   

با وجود ادعاهای قبلی ترامپ و برخی مقامات دولت وی در توزیع واکسن کرونا تا پیش از انتخابات، به نظر نمی رسد تا پایان سال خبری از واکسن کرونا باشد به ویژه آن که هنوز نتایج استفاده از نمونه های اولیه در مقیاس وسیع مشخص نشده است. آماده نشدن واکسن مقابله با کرونا در شرایطی رخ می دهد که ابتلا به کووید-۱۹ همزمان با شروع فصل سرما در بسیاری از کشورهای جهان به سطح نگران کننده ای رسیده و این مساله باعث بازگشت برخی از محدودیت ها شده است.

تاکنون بیش از ۴۸ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۷۴۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۲۲۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۳۹ هزار و ۱۱۷ نفر، برزیل با ۱۶۰ هزار و ۷۸۵ نفر، هند با ۱۲۳ هزار و ۹۶۱ نفر، مکزیک با ۹۲ هزار و ۵۹۳ نفر و انگلیس با ۴۷ هزار و ۷۴۲ نفر بوده است.

ادوارد مویا- کارشناس مسایل ارزی در موسسه اواندا - گفت: هر چند که شاهد انتشار برخی از اخبار امیدوارکننده هستیم اما واقعیت این است که چشم انداز اقتصادی جهان خیلی نسبت به قبل تغییری نکرده است. از نظر بازارها احتمال پیروزی دموکرات ها در انتخابات بیشتر شده و اگر کنترل دولت و مجلس سنا و کنگره به دست آن ها بیافتد احتمالا شاهد افزایش فشار مالیاتی روی شرکت های بزرگ و ثروتمندان خواهیم بود که شاید دلخواه برخی فعالان اقتصادی نباشد اما از طرف دیگر این نکته هم مطرح است که بایدن فرد مناسب تری برای مقابله با کرونا خواهد بود.  

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۴۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۵ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۳۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۳ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۱ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۳ درصد کاهش به ۱۰۴.۵۷۵  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۹۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۶۵۳ یوان چین اعلام شد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه