ارسال به دیگران پرینت

تولید گاز | افزایش تولید گاز

هدف قطر: افزایش حدود 2 برابری ظرفیت تولید گاز در ۶ سال

قطر به دنبال افزایش حدود 2 برابری ظرفیت تولید گاز خود در مدت 6 سال است.براین اساس ظرفیت تولید گاز مایع ( ال ان جی) قطر از رقم 77 میلیون تن سالانه فعلی به 142 میلیون تن سالانه تا سال 2030 می رسد. این مقدار معادل افزایش 85 درصدی است.

هدف قطر: افزایش حدود 2 برابری ظرفیت تولید گاز در ۶ سال

هدف قطر: افزایش حدود 2 برابری ظرفیت تولید گاز در ۶ سال 

قطر به دنبال افزایش حدود 2 برابری ظرفیت تولید گاز خود در مدت 6 سال است.براین اساس ظرفیت تولید گاز مایع ( ال ان جی) قطر از رقم 77 میلیون تن سالانه فعلی به 142 میلیون تن سالانه تا سال 2030 می رسد. این مقدار معادل افزایش 85 درصدی است.

قطر به دنبال افزایش حدود 2 برابری ظرفیت تولید گاز خود در مدت 6 سال است.

براین اساس ظرفیت تولید گاز مایع ( ال ان جی) قطر از رقم 77 میلیون تن سالانه فعلی به 142 میلیون تن سالانه تا سال 2030 می رسد. این مقدار معادل افزایش 85 درصدی است.

این موضوع را به تازگی وزیر مشاور در امور انرژی قطر (سعد الکعبی)  در نشست خبری در دوحه اعلام کرد. وی همزمان مدیر اجرایی شرکت قطر انرژی است.
وی گفت شرکت انرژی قطر قصد دارد ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع شده را تا قبل  از پایان سال 2030 به میزان 85 درصد افزایش دهد.

او همچنین گفت ذخایر گازی قطر از 1760  تریلیون فوت مکعب  فعلی به 2000 تریلیون فوت مکعب افزایش یافته است.
مدیر اجرایی شرکت قطر انرژی اعلام کرد به اجرای طرح های توسعه جدید برداشت گاز (طرح بخش غربی میدان شمال) ادامه می دهد. این طرح ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را از 77 میلیون به 142 میلیون تن سالانه تا قبل از پایان دهه کنونی 2030 افزایش می دهد. 

"ال ان جی" ، مایع سازی موقت گاز برای ذخیره یا حمل و نقل است. قطر گاز تولیدی خود را به مایع تبدیل و به وسیله کشتی به کشورهای مختلف در شرق و غرب جهان صادر می کند. گاز در مبدا به مایع و در مقصد از مایع به گاز تبدیل می شود.

این شیوه، وابستگی صادرات گاز قطر به خطوط لوله را از بین برده است. گاز مایع شده نسبت به گاز عادی، گران تر و نیازمند فرآیند مایع سازی در مبدا و بازگشت به گاز در مقصد است.

نشست خبری مدیرعامل شرکت قطر انرژی

این موضوع نشان دهنده برنامه افزایش 85 درصدی ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع شده به نسبت میزان ظرفیت فعلی است.
الکعبی افزود: بررسی های اخیر نشان می دهد "میدان شمال" حاوی حجم بیشتری گاز است که برآورد می شود 240 تریلیون فوت مکعب باشد. این مقدار ، منابع گازی قطر را از 1760 به 2000 تریلیون فوت مکعب افزایش می دهد. 

وی افزود: با تکمیل این پروژه ها، میزان کل تولید هیدروکربن کشور قطر از 7.25 میلیون بشکه معادل نفت در روز فراتر خواهد رفت.
او گفت بررسی ذخایر نفت و گاز قطر ادامه خواهد یافت. در صورتی که مشتریان جدید برای گاز وجود داشته باشد قطر تولید گاز را افزایش خواهد داد. 

قطر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز طبیعی مایع در جهان است. رقابت برای گاز طبیعی مایع از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در فوریه 2022 تشدید شده است.

وی گفت شرکت قطر انرژی نیازمند تهیه کشتی های جدید حمل و نقل گاز طبیعی مایع شده ( ال ان جی ) است. همچنین آسیا بیشترین رشد بازار گاز را دارد چرا که بیشترین رشد تعداد ساکنان را دارد. 
وی افزود: نیازهای اروپا به گاز هنوز به سطح حداکثری نرسیده است. اروپا برای طولانی مدت نیازمند ترکیبی از انرژی های مختلف و البته گاز خواهد بود.

ایران و قطر در میدان گازی دریایی در خلیج فارس مشترک هستند که در ایران ،‌پارس جنوبی و در قطر، میدان شمال نام دارد. 
بزرگترین میدان گازی جهان ،‌ در خط مرزی دریایی دو کشور قرار دارد.

شرکت دولتی "قطر انرژی" قبلاً مجموعه ای از قراردادهایی را با شرکت های اروپایی و آسیایی برای افزایش تولید و فروش گاز امضا کرده بود. براساس قراردادهای قبلی،‌ انتظار می رفت تا سال 2027 ، تولید این شرکت  از 77 میلیون تن فعلی به سالانه 126 میلیون تن گاز طبیعی مایع افزایش یابد.

میدان گازی "َشمال / پارس جنوبی "

 قیمت گاز در آمریکا به کمترین حد ممکن رسیده است. قیمت گاز در امریکا به مدت یک دهه ، بالا بود. افزایش تولید گاز امریکا یکی از دلایل کاهش قیمت این انرژی در این کشور است.
امریکا به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان تبدیل شده است.

قیمت گاز در اروپا نیز با وجود کاهش عرضه روسیه، کاهش یافت.  امریکا و قطر به اروپا برای جبران کمبود گاز روسیه کمک کردند.

علیرغم کاهش قیمت ها، همه تولیدکنندگان بزرگ گاز از جمله امریکا، استرالیا و روسیه، خواهان افزایش بیشتر تولید برای تامین رشد نیاز بازار در آینده هستند. همزمان،‌ نگرانی هایی درباره بی مشتری ماندن گاز تولیدی در دهه های آینده به دلیل احتمال تحول در منابع انرژی و ارزان شدن انرژی های سبز وجود دارد.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه