ارسال به دیگران پرینت

ای کاش | یزدانپرست مجری ای کاش

ای کاش ، یک تاک‌شوی متفاوت با اجرای مجری جسور و سابق تلویزیون | چگونه یزدانپرست توانسته از همه ، مهمان جذاب بسازد؟

از جمله چالش‌برانگیزترین این تاک‌شوها یا همان برنامه‌های گفت‌وگومحور که به‌تازگی در ایران ساخته شده‌ است، می‌توان به "ای کاش"، جدیدترین ساخته "محمدرضا یزدانپرست"‌ روزنامه‌نگار و مجری مطرح تلویزیون اشاره کرد که هر هفته در روزهای شنبه و سه‌شنبه در "یوتیوب" و"آپارات" میهمان نگاه مخاطبین می‌شود.تاک‌شوی "ای کاش"، ظاهرا تمام هم و غم خود را بر اصالت و سادگی گذاشته است به نحوی که حتی برای پذیرایی از میهمانان به سراغ اصیل‌ترین و سنتی‌ترین نوشیدنی ایرانیان که چای سیاه است، رفته و مجدد شما تم اصالت و سادگی را حتی در نحوه پذیرایی از میهمانان برنامه دریافت خواهید کرد.

ای کاش ، یک تاک‌شوی متفاوت با اجرای مجری جسور و سابق تلویزیون | چگونه یزدانپرست توانسته از همه ، مهمان جذاب بسازد؟

"ای کاش"، یک تاک‌شوی متفاوت با اجرای مجری جسور و سابق تلویزیون

چگونه یزدانپرست توانسته از "همه"، مهمان جذاب بسازد؟

از جمله چالش‌برانگیزترین این تاک‌شوها یا همان برنامه‌های گفت‌وگومحور که به‌تازگی در ایران ساخته شده‌ است، می‌توان به "ای کاش"، جدیدترین ساخته "محمدرضا یزدانپرست"‌ روزنامه‌نگار و مجری مطرح تلویزیون اشاره کرد که هر هفته در روزهای شنبه و سه‌شنبه در "یوتیوب" و"آپارات" میهمان نگاه مخاطبین می‌شود.تاک‌شوی "ای کاش"، ظاهرا تمام هم و غم خود را بر اصالت و سادگی گذاشته است به نحوی که حتی برای پذیرایی از میهمانان به سراغ اصیل‌ترین و سنتی‌ترین نوشیدنی ایرانیان که چای سیاه است، رفته و مجدد شما تم اصالت و سادگی را حتی در نحوه پذیرایی از میهمانان برنامه دریافت خواهید کرد.

زهرا دهقانی

نویسنده و گوینده

مصاحبه‌ها و تاک‌شوها از قبیل برنامه "شوی آلن دی جنرس"، "شوی اپرا وینفری"، برنامه "تونایت شو جیمی‌فالون" یا برنامه" زنده با جیمی‌کیمل" همواره جزو برنامه‌های پرمخاطب در کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده‌اند و امروزه به لطف گسترش مدیا و فضای رسانه، این برنامه‌ها با مخاطبین خاصشان جایگاه خود را در کشورمان نیز در سال‌های اخیر در عالم رسانه پیدا کرده‌اند؛ برنامه‌هایی که معمولا میهمان را با سوالات منحصربه‌فرد به چالش می‌کشد و اسراری پنهان را از زندگی واقعی فرد برای مخاطب هویدا می‌کند.

اما از جمله چالش‌برانگیزترین این تاک‌شوها یا همان برنامه‌های گفت‌وگومحور که به‌تازگی در ایران ساخته شده‌ است، می‌توان به "ای کاش"، جدیدترین ساخته "محمدرضا یزدانپرست"‌ روزنامه‌نگار و مجری مطرح تلویزیون اشاره کرد که هر هفته در روزهای شنبه و سه‌شنبه در "یوتیوب" و"آپارات" میهمان نگاه مخاطبین می‌شود.

این برنامه در فضای کافه‌ای دنج برگزار می‌شود و اصالت و سادگی همراه با مدرنیته با تلفیقی از رنگ‌های آرامش‌بخش، در طراحی دکور آن به وضوح نمود دارد و همین طراحی دکور سبب ایجاد حس صمیمیت و دوستانه‌ای شده به نحوی که مخاطب، وجود خود را در این فضای دنج احساس و  صمیمیتِ بین مجری و میهمان نیز از پشت قاب تلویزیون به خوبی، ملموس است.

میهمانان برنامه که بر اساس تنوع طیف‌های مختلف هنری و اجتماعی، توسط یزدانپرست، تهیه‌کننده و مجری برنامه انتخاب شده‌اند، تقریبا طیف گوناگونی از اجتماع را از خواننده، کارگردان، مجری، ورزشکار و حتی توده مردم دربرمی‌گیرد که این خود، برنامه را از در انحصارِ "فقط سلبریتی‌ها بودن"، متمایز کرده و بر جذابیت مصاحبه‌ها افزوده است.

خاطره جالبی از دیدار محسن مخملباف و اکبر عبدی با خانم مرضیه | روایت مسعود فروتن در برنامه ای کاش

لگوتایپِ برنامه که از روی اسم آن طراحی شده نیز، خلاقیت منحصربه‌فرد خود را به بینندگان القا می‌کند و قاصدکی که روی"الف" کلمه اول قرار داده شده، یادآور آرزوها و ای‌کاش‌های دوران گذشته است و ۳نقطه ممتد انتهای کلمه "کاش" نیز، بی‌انتها بودن ای‌کاش‌های آدمی را به رخ می‌کشد و محمدرضا یزدانپرست به‌عنوان تهیه‌کننده برنامه نشان داد که حتی طراحی لگوی برنامه‌اش را نیز هوشمندانه به انجام رسانده است.

تاک‌شوی "ای کاش"، ظاهرا تمام هم و غم خود را بر اصالت و سادگی گذاشته است به نحوی که حتی برای پذیرایی از میهمانان به سراغ اصیل‌ترین و سنتی‌ترین نوشیدنی ایرانیان که چای سیاه است، رفته و مجدد شما تم اصالت و سادگی را حتی در نحوه پذیرایی از میهمانان برنامه دریافت خواهید کرد.

از ویژگی‌هایی که این تاک‌شو را با نمونه‌های دیگر متمایز کرده، می‌توان به نبود تماشاگر پرتعداد اشاره کرد به گونه‌ای که فقط مجری و میهمان در برنامه حضور دارند و شما مانند سایر تاک‌شوها از قبیل برنامه "دورهمی مهران مدیری" یا برنامه "شباهنگی حامد آهنگی" با جمعیتی از حضار روبه‌رو نیستید که این خود شاید مزید بر علتی شده تا گفت‌وگوها در این برنامه با جسارت بیشتری همراه باشد چنانکه "گیتی خامنه" که میهمان قسمت دوم بود، در مصاحبه خود در مورد مستدل نبودن جلوی تلویزیون نشستن و آسیب به قوه بینایی عذرخواهی می‌کند و دست مجری برنامه نیز جهت پرسیدن سوالات چالش‌برانگیز از قبیل مسایل ریز مالی و شخصی بازتر است.

دیگر ویژگی متمایز تاک‌شوی "ای کاش"، فلش‌بک‌هایی است که در حین مصاحبه، روی قاب ال‌ای‌دی‌مان نقش می‌بندد و ما را به گذشته و نوستالژی‌هایی از زمان‌های قبل می‌برد. به‌عنوان مثال در مصاحبه با "مسعود فروتن"، کارگردان پیشکسوت کشورمان، این فلش‌بک‌ها به خوبی بین مخاطب امروزی و گذشته‌ای که جناب "فروتن" تعریف می‌کرد همانند پلی ارتباط برقرار می‌کردند؛ مخاطبی که شاید نام خانم "مرضیه"، خواننده مطرح موسیقی سنتی یا خانم "ایرن"، بازیگر معروف سینمای قبل از انقلاب را تا به امروز نشنیده ولی با وجود این فلاش‌بک‌ها و عکس‌های اینسرت‌شده، به خوبی می‌توانست صحبت‌های مسعود فروتن را تصور کند.

در "ای کاش" آنچه از دل برآید گفته می‌شود که لاجرم بر دل می‌نشیند. این برنامه که معمولا برای هر میهمان در دو بخش طراحی شده به گونه‌ای است که تا حد امکان از حوصله سربری مخاطب اجتناب کند و صحبت‌ها در هر دو بخش، برای مخاطب، جذابیت داشته باشد. به طور کلی تاک‌شوی "ای کاش" برنامه پرمحتوایی است و شما می‌توانید هر قسمت از آن را و هر میهمان برنامه را نقد و به چالش بکشانید که این خود گویای پرمغز بودن مصاحبه‌هاست.

برنامه "ای کاش"، همانطور که مجری برنامه اظهار می‌دارد، برنامه‌ای است که "همه" می‌توانند میهمان آن باشند و از اِی‌ کاش‌ها و آرزوهای خود در زندگی صحبت کنند از این رو انتخاب میهمانان اصل خاصی ندارد و حتی فردی گمنام و زحمت‌کشیده از جنوب تهران همانند خانم "مهسا فرجود" می‌توانند به عنوان میهمان در  این برنامه حضور داشته باشند و از اِی کاش‌های زندگی‌شان با آن لحن گیرا و گرمشان و با آن چهره مهربانشان سخن بگویند و جالب‌تر آنکه بسیاری از صحبت‌هایشان از قبیل میوه‌فروشی با "گاری" و "فرغون" و قصه پر از سختی‌شان در کودکی، تداعی‌کننده نوستالژی‌هایی برای بچه‌های دهه ۶۰ و ۷۰ و زندگی‌های ساده آن زمان بود.

اما از ایراداتی که می‌توان به تاک‌شوی "ای کاش" وارد کرد بایستی به حالت شعارگونه برخی صحبت‌های میهمانان اشاره کرد که گاهی از حوصله مخاطب امروزی جامعه ما خارج است. البته خارج از انصاف نیست، اگر بگوئیم  که در اکثر تاک‌شوهای ایرانی و حتی در برخی از  تاک‌شوهای خارجی نیز می‌توان چنین مواردی را مشاهده کرد.

در پایان اگر شما هم جزو افرادی هستید که به این قبیل برنامه‌ها علاقه دارید، تماشای تاک‌شوی "ای کاش " را پیشنهاد می‌کنم و هر شنبه و سه‌شنبه حدود یک ساعت می‌توانید با یک چای قندپهلو به تماشای این برنامه در آپارات بنشینید و با فضای کافه‌ایِ دنج پشت قاب ال‌ای‌دی‌تان همذات‌پنداری کنید و از شنیدن یک مصاحبه خصوصی و تا حد بالایی صریح، کمال لذت را ببرید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • Azam ارسالی در

      چقدر قشنگ و روان این تاک شو رو نقد و معرفی کردین ، مرسی از شما 🙏🙏🌹 و من قطعا از این به بعد شاهد قسمت های ای کاش خواهم بود

    • Samane ارسالی در

      بسیار عالی 👌🏻👌🏻👌🏻قلمی روان که مخاطب رو با هر سطح از اطلاعات به خودش جذب میکنه.
      نویسنده این مطلب کاملا به همه جوانب نقد آگاه هست و من خیلی لذت بردم👌🏻👌🏻👌🏻❤❤

    • زینت دهقانی ارسالی در

      به نظرم خیلی متن قشنگ و جالبی بود وتبریک میگم زهرا حون به خاطر بیان شیوا و زیبات

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه