ارسال به دیگران پرینت

کلینیک ترک اعتیاد نگین

بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد نگین

همه ی افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند همیشه به فکر ترک اعتیاد هستند، همین موضوع باعث می شود که راه های مختلف را برای ترک اعتیاد امتحان کنند، ولی متاسفانه باز هم موفق نمی شوند که مصرف مواد مخدر را کنار بگذارند.

بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد نگین

همه ی افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند همیشه به فکر ترک اعتیاد هستند، همین موضوع باعث می شود که راه های مختلف را برای ترک اعتیاد امتحان کنند، ولی متاسفانه باز هم موفق نمی شوند که مصرف مواد مخدر را کنار بگذارند. در ادامه بهترین راه های ترک اعتیاد را پیشنهاد می دهیم. این مطلب نه تنها به افراد معتاد که قصد ترک دارند کمک می کند، بلکه به افرادی که دوست دارند نزدیکانشان از دام اعتیاد رها شوند نیز کمک می کند تا راه درستی را به آن ها نشان دهند. کلینیک ترک اعتیاد نگین با استفاده از بهترین روش ها می توانند در سریع ترین زمان ممکن شما در ترک اعتیاد به شما کمک کنند. پس از مطالعه مطلب حتما با کلینیک نگین تماس بگیرید و راهنمایی شوید.

3-2

بهترین روش ترک اعتیاد

ترک اعتیاد یک فرآیند چالش‌برانگیز است که نیاز به تمرکز، تعهد و پشتیبانی دارد. برای رسیدن به موفقیت در این مسیر، از روش‌ها و استراتژی‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد بسته به افراد مختلف و نوع مواد مخدری که استفاده می کنند، متفاوت است. بهترین روش‌ برای ترک اعتیاد، مشاوره و درمان حرفه‌ای است. مشاوران متخصص می‌توانند افراد را در درک علل عقب‌نشینی و مواجهه با مشکلات روانی و اجتماعی که به اعتیاد منجر شده‌اند، راهنمایی کنند. به طور کلی روش های رایج برای ترک اعتیاد بسیار زیاد است ک در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

روش های رایج برای ترک اعتیاد چیست؟

در کل دو راه معمول و رایج برای ترک اعتیاد وجود دارد:

  • پرهیز کامل از مواد مخدر: این روش کاملا بدون مقدمه و ناگهانی انجام می شود و با سم زدایی و مشاوره ادامه پیدا می کند.
  • درمان به روش کاهش آسیب: این روش باید طبق برنامه ریزی و گام به گام با پزشک متخصص پیش برود و در تمامی مراحل یک مشاور متخصص روی فرآیند ترک اعتیاد نظارت دارد و به شما کمک می کند. روند درمان در این روش بیشتر طول می کشد ولی پایداری بیشتری دارد.

3-3

راه های ترک اعتیاد

ترک اعتیاد راه‌ های مختلفی دارد. روش های ترک اعتیاد باید اصولی و تحت نظر پزشک باشد تا به سلامت جسمی و روحی فرد صدمه بیشتری وارد نشود. با توجه به نوع مصرفی که افراد دارند، وضعیت جسمانی، وضعیت روح و ... راه های ترک اعتیاد آن ها باهم متفاوت است که تحت نظر پزشک متخصص تشخیص داده می شود. در ادامه مطلب بهترین و پرکاربرد‌ترین راه های ترک اعتیاد را شرح می دهیم:

  • روش سقوط آزاد: روش سقوط آزاد یکی از راه های ترک اعتیاد است که در برخی کمپ ها و خانواده ها از این روش استفاده می شد. ترک اعتیاد به روش سقوط آزاد این گونه است که با بستن فرد به تخت فرد را ترک می دهند. این روش معایب زیادی دارد. صدمه زدن به روحیه و جسم فرد از بدترین عیب این روش است. در این روش علت اصلی اعتیاد فرد توجه نمی‌شود. هر خانواده ای باید بداند که فرد معتاد ابتدا باید بخواهد و اراده کند تا ترک کند. این افراد تا زمانی که مشکلش برطرف نشود، نمی‌تواند اعتیاد را ترک کند، پس باید علت اصلی روی آوردن فرد به مواد کشف شود و سپس از یک روش درست برای ترک استفاده شود. روش سقوط آزاد روش مناسبی برای ترک نیست.
  • استفاده از داروی ترک: داروهای ترک اعتیاد شدت علائم ترک و احتمال بروز نشانه های ترک را کاهش می دهند. امروزه داروهای زیادی برای ترک اعتیاد و عوارض ناشی از آن وجود دارد، اما مصرف خودسرانه آن باعث خطرات جبران ناپذیری برای افراد می شود، داروی ترک اعتیاد را تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنید، زیرا هر دارویی با توجه به مصرف شما متفاوت است و در دوز مصرفی مشخصی باید مصرف شود. برای بازدهی بیشتر این روش در کنار دارو باید تحت نظر روانشناس و مشاوره ترک اعتیاد باشید.
  • روش ترک تدریجی: این روش در مقابل روش سقوط آزاد و قطع یکباره مواد، روش بهتری است. پزشکان متخصص این روش را تایید می کنند. در روش ترک تدریجی، کاهش دوز مصرفی فرد باید تحت نظر پزشک متخصص ترک باشد. در این روش اگر عوامل روانی فرد در نظر گرفته نشود، احتمال بازگشت فرد به مواد زیاد است. برای این که فرد به سمت مواد برنگردد باید تحت نظر مشاوران و روانشناسان متخصص باشد.
  • روش ماتریکس: در روش ماتریکس از روش های درمانی مختلفی چون درمان‌های انگیزشی، شناختی، رفتاری، گروه درمانی، خانواده درمانی و ... استفاده می شود. این روش نیاز به حضور چند روز و چند ساعت فرد در کلینیک ترک اعتیاد تحت نظر مشاوره ترک اعتیاد است. ترک اعتیاد با این روش حدود شانزده هفته پیش بینی شده است، ولی با توجه به وضعیت فرد و نوع موادی که مصرف می کند، ممکن است بیشتر طول بکشد.
  • روش ترک با روان درمانی: ترک کردن مواد همراه با یک مشاور و روانشناس متخصص می‌تواند سپری کردن دوره ترک را برای شما راحت تر کند و از وسوسه های فکری و تمایل شما به مصرف دوباره مواد جلوگیری کند. حضور یک روانشناس ترک اعتیاد می تواند احتمال شکست درمان را به صفر برساند.

امروزه روش های متعددی برای ترک اعتیاد وجود دارد. کلینیک ترک اعتیاد نگین با داشتن پزشکان و روانشناسان متخصص از به روز‌ترین راه های ترک اعتیاد استفاده می کند تا شما به راحتی از این بلای خانمان سوز رها شوید.

3-4

مشاوره و روان درمانی در ترک اعتیاد چه ویژگی هایی دارند؟

مشاوره و روان درمانی در روند ترک اعتیاد به دو صورت فردی و گروهی انجام می شود، در روان درمانی و مشاوره گروهی عده ای در مورد مشکلاتشان در مسیر ترک اعتیاد با هم حرف می زنند، این صحبت کردن به آن ها کمک می کند مشکلات و راه حل ها را بهتر بشناسند و از تجربیات دیگران که این مشکل را داشته اند باخبر شوند و باور کنند که این مشکل به خاطر شخصیت آن ها نیست، بلکه این بیماری اعتیاد است که باعث شده این مشکلات در زندگی آن ها بوجود بیاید، همچنین مشاوره گروهی باعث می شود که اعتماد به نفس فرد بیشتر می شود، چون افرادی را می بیند که مثل او با این بیماری جنگیده اند.

 در جلسات مشاوره انفرادی یک مشاور یا روانشناس به فردی که در حال ترک اعتیاد است راهکار هایی ارائه می دهد تا از بروز مشکلاتی که باعث برگشت فرد به مصرف مواد می شود جلوگیری کند و شخص در حال درمان، مشکلاتی را که در جمع نمی تواند برای همه بازگو کند را در جلسات مشاوره فردی برای مشاور خود می گوید.

در مشاوره فردی چه نکته هایی باید رعایت شود؟

یکی از موارد بسیار مهم در جلسات مشاوره رابطه بیمار و مشاور است. بیمار و مشاور باید با یک با هم راحت باشند و بدون هیچ ترسی به راحتی از مشکلات خود حرف بزنند، در غیر این صورت ممکن است موضوعی که بیمار نمی تواند به مشاور بیان کند، به صورت یک زخم سر بسته باقی بماند و باعث شود که فرد را کم کم به سمت بازگشت به اعتیاد بکشاند. مشاوره فردی یک فرآیند حیاتی در ترک اعتیاد و بهبود روانی فرد است. به طور کلی نکات مهمی که در مشاوره فردی باید رعایت شوند شامل:

●     صداقت و صراحت: فرد باید صادقانه و صراحت در مورد مسائل و تجربیات خود صحبت کند. مشاور نیاز دارد تا به اطلاعات دقیق و صحیح دسترسی داشته باشد تا بتواند به عنوان یک مرجع موثر در بهبود فردی شما عمل کند.

●     تمرکز بر اهداف: در مشاوره فردی، مهمترین هدف این است که به تعیین و تنظیم اهداف و راهکارهای ترک اعتیاد بپردازید. اطمینان حاصل کنید که جلسات مشاوره تمرکز بر اهداف شما دارند.

●     پذیرش و تعامل: بازیابی از اعتیاد یک فرآیند مشترک است و تعامل موثر با مشاور امری حیاتی است. با پذیرش توصیه‌ها و توجه به راهکارهای ارائه شده توسط مشاور، می‌توانید به بهبود و بازسازی زندگی خود بپردازید.

●     توانایی ارتباطی: ارتباط موثر با مشاور از اهمیت بالایی برخوردار است. به او اجازه دهید تا به شما کمک کند و در پرسش‌ها و توضیحات خود صادقانه باشید.

●     تعهد به فرایند: مشاوره فردی یک فرآیند طولانی‌مدت است. تعهد به فرآیند و حضور منظم در جلسات مشاوره از اهمیت زیادی برخوردار است تا به تدریج به هدف خود نزدیک شوید.

●     اعتماد به مشاور: انتخاب یک مشاوری که باهوشی، تخصص، و تجربه کافی دارد و از او اطمینان دارید می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی فرآیند مشاوره شما داشته باشد.

3-5

چه کسانی ممکن است دوباره به سمت اعتیاد برگردند؟

بازگشت به اعتیاد ممکن است به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. برخی از عواملی که ممکن است فرد را به سمت مصرف مواد مخدر و الکل دوباره سوق دهند عبارتند از فشارهای استرس، افت انگیزه، تجربه احساسات منفی، ارتباط با افراد مصرف‌کننده، عدم مشارکت در برنامه درمانی، تحریک‌ها و محیط‌های مخاطره‌آمیز، نبود پشتیبانی اجتماعی و …است. برای پیشگیری از بازگشت به اعتیاد، مهم است که افراد به برنامه‌های درمانی متعهد شوند و استرس‌های زندگی را بهبود بخشند و از محیط‌های مخاطره‌آمیز دوری کنند. برای پیشگیری از بازگشت به اعتیاد مهم است که افراد به برنامه‌های درمانی متعهد شوند و استرس‌های زندگی را مدیریت کنند.

3-6

ترک اعتیاد هایی که ناموفق بوده و به سرانجام نرسیده، چه تاثیری در در روند ترک دارند؟

ترک اعتیاد ناموفق چالشی است که تاثیرات مختلفی بر روند ترک اعتیاد و زندگی افراد دارد. این تجربه می‌تواند اثرات مثبت یا منفی داشته باشد. یکی از تاثیرات ترک ناموفق اعتیاد، افت انگیزه است. زمانی که افراد ترک ناموفقی داشته باشند، ممکن است احساس کنند که تلاش‌های آینده برای ترک اعتیاد تقریبا بی‌فایده است. این افت انگیزه می‌تواند موانع راه به توقف اعتیاد ایجاد کند، همچنین ترک ناموفق ممکن است به عنوان یک منبع آموزشی مفید عمل کند. افراد می‌توانند از تجربه‌های ناموفق خود یاد بگیرند و آگاهی بیشتری از عواملی که به عود به اعتیاد منجر می‌شوند کسب کنند. این آگاهی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های آتی و پیشگیری از بازگشت به اعتیاد موثر باشد. بازگشت به اعتیاد نیازمند توجه به عوامل مختلفی است. افراد باید بدانند که ترک اعتیاد یک فرآیند طولانی و پیچیده است و ممکن است با سختی‌ها و عقب‌نشینی‌ها همراه باشد. افراد می‌توانند از تجربیات ناموفق خود به عنوان یک مشوق برای تلاش مجدد بهره ببرند، از این رو ترک ناموفق به هیچ وجه نباید به عنوان یک شکست نهایی در نظر گرفته شود. در پایان تشویق به تلاش مجدد و مساعدت در پیدا کردن منابع و حمایت‌های لازم می‌تواند به افراد کمک کند تا بازگشت به اعتیاد را جلوگیری کنند و به سمت بهبود و زندگی سالم‌تری حرکت کنند.

3-7

درمان کاهش آسیب چطور است و برای کدام بیماران استفاده می شود؟

در این روش فرد به جای این که مستقیم به سراغ ترک مواد برود، آن را با داروهای جایگزین مانند متادون و بوپرنورفین استفاده می کنند تا عوارض جانبی مصرف مستقیم مواد مخدر را کم کنند. این دارو ها فرد را از مصرف مواد مخدر جدا می کنند و نیاز او را به این مواد برطرف می سازند. استفاده از این داروهای جایگزین باعث می شود که فرد کنترل بهتری روی مصرف مواد داشته باشد که البته این هم بستگی به آن فرد دارد  تا کم کم مصرف این دارو ها را کم کند و یا حتی قطع کند. در این دوره فرد می تواند مانند بقیه افراد و بر خلاف افراد معتاد به سر کار برود و بدون محدودیت کار های روزمره ی خود را انجام دهد. تنها محدودیتی که دارد این است که باید مرتب داروی جایگزین استفاده کند.. مصرف این داروها تنها تاثیری که روی شما می گذارد این است که نیاز شما به مصرف مواد مخدر را به طور کامل از بین می برد. از آنجایی که عملکرد این دارو ها به صورتی است که گیرنده های مواد مخدر را در بدن شما پر می کند، مصرف دوباره مواد مخدر نه تنها باعث سرخوشی شما نمی شود، بلکه ممکن است عوارض بسیار خطرناکی داشته باشد. البته به یاد داشته باشید که مصرف این دارو ها باید زیر نظر پزشک باشد تا یک متخصص روی میزان و تعداد دفعات مصرف دارو نظارت کند. در پایان به یاد داشته باشید که روند ترک اعتیاد باید از شروع زیر نظر یک متخصص باشد، این موضوع به شما کمک می کند تا روند ترک اعتیاد سالم تر، راحتتر، و پایدارتری داشته باشید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی با شماره های درج شده در سایت نگین با مشاوران متخصص آن ها تماس بگیرید.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه