ارسال به دیگران پرینت

عفاف و حجاب

بررسی لایحه عفاف و حجاب در مجلس به کجا رسید؟

تقاضای رسیدگی به لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی (بررسی در کمیسیون به جای صحن) در جلسه علنی امروز (یکشنبه) بیست و دوم مرداد ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی از سوی عده‌ای از نمایندگان مطرح شد و مورد موافقت مجلس قرار گرفت.

بررسی لایحه عفاف و حجاب در مجلس به کجا رسید؟

تقاضای رسیدگی به لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی (بررسی در کمیسیون به جای صحن) در جلسه علنی امروز (یکشنبه) بیست و دوم مرداد ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی از سوی عده‌ای از نمایندگان مطرح شد و مورد موافقت مجلس قرار گرفت.

 در جریان جلسه علنی امروز مجلس، یکی از متقاضیان رسیدگی به لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) طبق اصل ۸۵ قانون اساسی(بررسی در کمیسیون به جای صحن) به ارائه توضیحات خود پرداخت و بعد از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، این موضوع به رأی مجلس گذاشته شد و نمایندگان تصویب کردند که لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود.

لازم به ذکر است که طبق اصل ۸۵ قانون اساسی «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»

در جریان این جلسه، حجت الاسلام جواد نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان متقاضی این درخواست خاطرنشان کرد که می توانیم از نخبگان و صاحبنظران مختلف کشور دعوت کنیم تا به کمیسیون بیایند و آنجا اظهار نظر کنند درحالیکه این افراد در جریان رسیدگی به این لایحه اجازه حضور در صحن را ندارند.

و اما یکی از مخالفان هشتاد و پنجی شدن لایحه حجاب، غلامرضا نوری قزلچه رئیس فراکسیون مستقلین ولایی بود که گفت: سوال جامعه این است که چرا عده ای اصرار دارند که لایحه مهم حجاب و عفاف در پستو بررسی شود؟ حداقل این لایحه در صحن مورد رسیدگی قرار گیرد تا مردم در جریان قرار گیرند.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود اضافه کرد که در این لایحه حتی به حوزه دانش آموزی نیز ورود شده است؛ وقتی یک دانش آموز ۱۰ ساله‌ای در مدرسه ای خلاف این قانون عمل کند باید والدین که صبح دانش آموز خود را به مدرسه فرستاده‌اند، شب او را از کلانتری تحویل گیرند و این می‌تواند جامعه را بهم ریزد.

این اظهارات، واکنش محمد باقر قالیباف را در پی داشت و رئیس مجلس خطاب به نوری گفت: اطلاعات شما کاملا غلط و اشتباه است؛ در هیچ جای گزارش کمیسیون نیامده که فرد و خانم زیر ۱۸ سالی احضار شده و به کلانتری برده می شود. اینکه شما می گویید باید آنها را از کلانتری جمع کنید، کاملا دروغ محض است.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد هم که از دیگر مخالفان این تقاضا بود، با بیان اینکه بررسی با عجله لایحه عفاف و حجاب به مصلحت کشور نیست، گفت: این لایحه تمام آحاد جامعه و کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و نباید با عجله تصویب شود.

در ادامه جلسه علنی امروز و در موافقت با هشتاد و پنجی شدن لایحه حجاب، حجت الاسلام موسی غضنفر آبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی تاکید کرد که لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف، اعتبار، حیثیت و آبرویی برای این مجلس است و هرچه زودتر مجلس این لایحه را به تصویب برساند بر حیثیت خود افزوده است.

همچنین امیرحسین بانکی پور عضو کمیسیون فرهنگی در توضیح علت موافقت خود با این تقاضا، با بیان اینکه این لایحه بیشتر با سرحلقه‌ها، جریانات سازمان یافته، مدیران و تولید کنندگان، افراد در ارتباط با خارجی‌ها و سلبریتی‌ها کار دارد، عنوان کرد: یکی از نقاط مثبت این لایحه این است که اگر در خانواده مدیران تخلفی کرد، هیچ کدام از معافیت های این قانون برای مدیران در نظر گرفته نشود.

در نهایت نمایندگان با ۱۷۵ رای موافق، ۴۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر تصویب کردند که لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود.

با توجه به موافقت نمایندگان با این تقاضا، لایحه عفاف و حجاب برای بررسی به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد.

جلسات کمیسیون حقوقی و قضایی با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون فرعی تشکیل می‌شود منتها اعضای کمیسیون فرهنگی حق رای ندارند و رای‌گیری درباره مواد تنها توسط اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی انجام می‌شود.

از امروز جلسات کمیسیون حقوقی و قضایی برای بررسی کلیات و جزییات لایحه عفاف و حجاب شروع می‌شود و بعد از اتمام بررسی، گزارش آن به صحن علنی مجلس جهت تعیین مهلت آزمایشی اجرای این لایحه ارجاع خواهد شد. نمایندگان در صحن علنی درباره جزییات لایحه نظر نمی‌دهند و تنها تعیین مهلت آزمایشی اجرای لایحه به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته می‌شود.

 

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه