ارسال به دیگران پرینت

ایران به باشگاه کشورهای پیشرفته پیوست

جهش نسلی موشک‌های پیشرفته ی ایران | سپاه در آینده از موشک‌ هایپرسونیک رونمایی می‌کند

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه از ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته خبر داد که قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و آنها را هدف قرار دهد. وی افزود: «این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد.» او همچنین گفت: «در آینده و در یک فرصت مناسب این موشک هایپرسونیک رونمایی خواهد شد.» سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: « فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری‌ای پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند و این یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.»

جهش نسلی موشک‌های پیشرفته ی ایران | سپاه در آینده از موشک‌ هایپرسونیک رونمایی می‌کند

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، از ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته خبر داد که قادر است از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند و آنها را هدف قرار دهد.  وی افزود: «این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد.» سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: «این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند. این موشک سامانه‌های ضدموشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.» حاجی‌زاده همچنین گفت: «در آینده و در یک فرصت مناسب این موشک هایپرسونیک رونمایی خواهد شد.»

ایران به باشگاه کشورهای پیشرفته پیوست

با تولید موشک بالستیک هایپرسونیک، ایران به جمع چند کشور معدودی پیوسته است که از این فناوری پیشرفته نظامی برخوردارند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسلحه هایپرسونیک به موشک یا پرتابه‌ای گفته می‌شود که با سرعت ۵ تا ۲۵برابر سرعت صوت حرکت می‌کند. برای پی بردن به سرعت وحشتناک زیاد این اسلحه کافی است بدانیم در این سرعت‌ها پرتابه در یک ثانیه بین ۲ تا ۸کیلومتر را طی می‌کند. کمتر از این سرعت مافوق صوت یا مادون صوت است که طیف وسیعی از موشک‌ها، پرتابه‌ها و هواگردها را در خود جای می‌دهد. در سرعت هایپرسونیک مولکول‌های اتمسفر به حالتی از ماده به نام پلاسما تبدیل می‌شوند.

کنترل پرتابه و ارتباط الکترونیک در حالت پلاسما از چالش‌های فنی ساخت سلاح هایپرسونیک است. تنها سلاح‌هایی که به سرعتی فراتر از هایپرسونیک می‌رسند، جنگ‌افزارهای انرژی هدایت‌شده مانند سلاح‌های لیزری هستند. در‌حال‌حاضر فقط کشورهای روسیه، چین، آمریکا و هند به فناوری ساخت اسلحه هایپرسونیک در کلاس موشک‌های بالستیک، کروز و ریل‌گان دست پیدا کرده‌اند.

واکنش‌های گسترده

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در پیامی در صفحه شخصی خود به سردار حاجی‌زاده و متخصصان نیروی هوافضای سپاه برای دستیابی به توان ساخت موشک هایپرسونیک خداقوت گفت. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس مجلس در این‌باره نوشت: «ساخت موشک بالستیک فراصوت با قابلیت مانورپذیری بی‌سابقه، شکستن رکورد سرعت، توان عبور از تمامی سامانه‌های پدافند موشکی در جهان و قابلیت هدف قرار دادن آنها، علامت روشنی است از ترکیب علم و ایمان در صنعت دفاعی کشور.» همچنین سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه روز گذشته درباره این موشک جدید گفت: «روز پنجشنبه اعلام کردیم موشک جدیدی را توسعه دادیم که هیچ سپر موشکی توان مقابله با آن را ندارد.»

وی افزود: «در شرایطی که دشمن تلاش کرد ما را درون کشور درگیر کند و نگاه ما را از افق‌های بلند، به قلب تهران متمرکز کند، ضدانقلاب را در اقلیم کردستان زدیم. در کرانه رود ارس رزمایش بزرگ برگزار کردیم، ماهواره‌بر پرتاب کردیم، سامانه موشکی باور ۳۷۳ را در برد ۳۰۰کیلومتر آزمایش کردیم .» همچنین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، خطیب موقت نماز جمعه تهران، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته درباره ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک گفت: «ساخت موشک بالستیک قابل‌کنترل و مانورپذیر در داخل و خارج از جو زمین با قابلیت عبور از تمام سامانه‌های سپر موشکی موجود امروز جهان، بدون تردید نقطه عطفی در ساخت درونی قدرت و ارتقای قدرت دفاعی بازدارنده جمهوری اسلامی ایران است.»

 

واکنش آژانس و واشنگتن

همچنین این اقدام ایران با واکنش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مواجه شد. به گزارش خبرگزاری فارس، رافائل گروسی پنجشنبه (۱۰ نوامبر، ۱۹ آبان) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد اعلام ایران مبنی بر ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تشدید می‌کند. سخنگوی پنتاگون نیز در واکنش به ساخت موشک هایپرسونیک توسط ایران گفت که به نظارت دقیق بر توسعه و تکثیر موشک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیشرفته ایران ادامه می‌دهیم. به گزارش فارس به نقل از وبگاه شبکه خبری «فاکس‌نیوز» سرهنگ «راب لودویک» سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در امور خاورمیانه روز جمعه در واکنش به موفقیت جدید ایران گفت که پنتاگون به‌خوبی از این گزارش آگاه است.

سرهنگ لودویک در ادامه با تلاش در زیر‌سوال‌بردن موفقیت تازه ایران مدعی شد که در این زمینه شک و تردید وجود دارد. وی افزود: «مانند همیشه از افشای گزارش‌ها و ارزیابی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اطلاعاتی درباره چنین موضوعات حساسی خودداری می‌کنیم. ما به نظارت دقیق بر توسعه و تکثیر موشک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیشرفته و فناوری مرتبط با ایران ادامه می‌دهیم.» موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم اعلام کرده که موشک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هایپرسونیک (ابرفراصوت) نه‌تنها می‌توانند بیش از پنج‌برابر سریع‌تر از سرعت صوت با سرعت ۳۸۰۰ مایل در ساعت حرکت کنند، بلکه می‌توانند در مسیرهای پیچیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای حرکت کنند و این دفاع در ‌برابر آنها را دشوار می‌کند.

 

 
 

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      کی بکوبیم سر اسرائیل دلمان خنک بشه

    • !!! ارسالی در

      چراهمه تلاشهابرای ساخت ادوات ،سلاحهاوملزومات جنگی وبمب وموشک است؟؟؟

    • غلامی ارسالی در

      با داشتن این همه تکنولوژی ای کاش یک ماشین پراید استاندارد می توانستیم تولید کنیم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه