ارسال به دیگران پرینت

آدامس | آدامس خوردن | مضرات آدامس

آدامس نخورید! | مضرات باورنکردنی آدامس که تا به حال نمی‌دانستید

اولین آدامس‌های بدون قند در دهه 1960 وارد بازارهای جهانی شدند. آدامس‌های بدون قند حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام، استویا، زایلیتول و سوربیتول هستند که باعث پوسیدگی دندان نمی‌شوند.

آدامس نخورید! | مضرات باورنکردنی آدامس که تا به حال نمی‌دانستید

مضرات باورنکردنی آدامس چیست؟

تحقیقات انجام شده در خصوص جویدن آدامس نشان می‌دهد که جویدن آدامس می‌تواند خطرات جدی برای فک و دندان شما به همراه داشته باشد.

حرکات فک در مفاصل فکی گیجگاهی که جلوی هر دو گوش شما واقع شده‌اند رخ می‌دهد و شبکه‌ای از ماهیچه‌ها از آن مفاصل حمایت می‌کنند. این ماهیچه‌ها فک شما را به هم نزدیک می‌کنند و در کنار هم قرار می‌دهند تا بتوانید بجوید و یا فک خود را تکان دهید.

شما معمولا غذا را برای تبدیل کردن به تکه‌های کوچک‌تر و بلع راحت‌تر می‌جوید اما هنگامی که آدامس می‌جوید این حرکت صرفا فقط جویدن است و به این دلیل دندانپزشکان جویدن آدامس را عملی غیرطبیعی می‌دانند. این عادات می‌تواند باعث بروز اختلالات مفصل فکی گیجگاهی شده و یا شرایط موجود را بدتر کند.

جویدن مداوم آدامس فشار و نیروی زیادی به مفاصل فکی گیجگاهی، ماهیچه‌ها و دندان‌ها وارد می‌کند و منجر به ایجاد استرس، عدم تعادل و ناهماهنگی می‌شود و همچنین می‌تواند باعث سردرد، شکستگی دندان، درد در ناحیه فک و باعث ایجاد صدای تق در یک یا در هر دو مفاصل فکی گیجگاهی شود.

افرادی که دچار اختلال مفصل فکی گیجگاهی هستند حتی یک تکان کوچک می‌تواند باعث ایجاد درد شدید در مفاصل آن‌ها شود و باید از جویدن آدامس خودداری کنند. سایر افراد نیز باید جویدن آدامس را به کمتر از 15 دقیقه در روز محدود کنند تا دچار مشکل نشوند.

قند موجود در آدامس باعث پوسیدگی دندان می‌شود

فروش آدامس در اواسط دهه 1800 میلادی در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و پس از آن به سایر نقاط جهان گسترش یافت. آمریکایی‌ها در دهه 1920 به طور متوسط سالانه 150 عدد آدامس می‌جویدند. تولیدکنندگان متوجه شدند که با افزودن طعم‌دهنده و شکر به آدامس می‌توانند به جذابیت این محصول بیفزایند اما در دهه 1950 دندانپزشکان دریافتند که قند اضافه شده در آدامس باعث پوسیدگی دندان می‌شود. به این دلیل که باکتری‌های موجود در دهان قند موجود در آدامس را به اسید تبدیل می‌کنند و اسید تولید شده سطح سخت مینای دندان شما را از بین می‌برد و باعث ایجاد سوراخ در مینای دندان‌های شما می‌شود. در نتیجه راه ورود باکتری به عاج دندان هموار شده و نهایتا باعث آسیب به عصب دندان شما می‌شود و باید عصب‌کشی کنید.

آیا جویدن آدامس فوایدی دارد؟

اولین آدامس‌های بدون قند در دهه 1960 وارد بازارهای جهانی شدند. آدامس‌های بدون قند حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام، استویا، زایلیتول و سوربیتول هستند که باعث پوسیدگی دندان نمی‌شوند.

بر اساس تحقیقات انجام شده جویدن آدامس‌های بدون قند ممکن است حتی فوایدی نیز داشته باشد. مثلا جویدن آدامس‌های بدون قند باعث ترشح بیشتر بزاق شده و در نتیجه با خنثی کردن اسیدهای تولید شده در دهان از سوی باکتری‌ها و پاک کردن ذرات باقیمانده غذا در دهان به سلامت دهان کمک می‌کنند.

فراموش نکنید که نباید جویدن آدامس را جایگزین مسواک زدن کنید. بهترین راه برای حفظ سلامت دهان و دندان مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی و روزانه نخ دندان کشیدن است.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

 

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه