ارسال به دیگران پرینت

گشت ارشاد | قانونی بودن گشت ارشاد

گشت ارشاد از کجا آمده؟ اصلاً مبنای قانونی دارد؟

برعکس آنچه رئیس پلیس بارها مورد تاکید قرار داده است، گشت ارشادی که امروز مستقل از رسیدگی به جرم کیفری اجرا میشود هیچ مبنای قانونی ندارد. ریشه‌ی به وجود آمدن فرآیندی مثل گشت ارشاد را باید در ضعف شدید حکمرانی فرهنگی در کشور جست‌وجو کرد.

گشت ارشاد از کجا آمده؟ اصلاً مبنای قانونی دارد؟

 علیرضا مهری: مهسا امینی در زمانی که در مقر پلیس امنیت اخلاقی بود جان سپرد. خبری که بیش از گذشته بررسی کارکرد پلیس امنیت اخلاقی و فرایندی با کلیدواژه گشت ارشاد را مورد سوال و خدشه قرار داد. اما این فرایند گشت ارشاد از کجا آمده و مبنای قانونی نیروی انتظامی برای انتقال شهروندان به مقر پلیس اخلاقی و باقی اقداماتی که انجام می گیرد چیست؟

برای پاسخ به این سوال اظهارات رئیس پلیس درمورد این گشت ها راهگشاست. سردار اشتری در اظهاراتی که در مراسم اختتامیه جشنواره ملی گوهر فاطمی در خرداد 1400 برگزار شد، عنوان می‌کند:

در کمیسیون عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 300 مصوبه برای 26 دستگاه مسئول تعیین شده که یکی از این سازمان های متولی نیروی انتظامی است.

سهم همه دستگاه ها در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باید مشخص شود  چرا که متاسفانه برخی از سازمانها  و نهادهایی که در این حوزه مسئولیت دارند یا وارد میدان و صحنه عمل نشدند یا کارکرد جدی و اثربخشی نداشتند

آنچه رئیس پلیس به آن اشاره می‌کند، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای فرعی آن است. شورای فرهنگ عمومی در «آئین نامه راهکارهای اجرایی گسترش عفاف و حجاب» که در سال 84 به تصویب رساند برای دستگاه‌های اجرایی در حوزه عفاف و حجاب تکالیفی مشخص کرده است. از جمله این دستگاه‌ها نیروی انتظامی است. چند مورد از وظایف نیروی انتظامی در این آئین نامه را بخوانید.

5- تذکر به افراد بدحجاب و برخورد با آنها طبق ضوابط قانونی در اماکن عمومی شهر

7- برخورد قانونی با افراد خیابانی، افراد بدحجاب و باندهای اصلی فساد،فحشا و ...

17- آموزش، ساماندهی و به کارگیری نیروهای آگاه زنان جهت نظارت بر رعایت حجاب و پوشش در اجتماع، با رعایت حریم و حرمت شخصی افراد.

اما جایگاه شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از شوراهای فرعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظام حقوقی کشور کجاست؟ در حالی رئیس پلیس این مصوبه را مبنای قانون می‌داند که براساس قانون اساسی، حتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حکم قانون نیست. براساس قانون اساسی مجلس شورای اسلامی تنها نهادی است که می‌تواند قانونگذاری کند.

وظیفه‌ی اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذاری و خط مشی‌گذاری است. ورود شورای عالی به عرصه قانون‌گذاری عملا مسئولیت سیاستگذارانه‌ی این دستگاه را لوث کرده است. یکی از مصادیق لوث شدن این مسئولیت را در همین مصوبه ی مورد اشاره نیروی انتظامی می‌توان دید.

امروز نیروی انتظامی در تامین هزینه‌ی جاری خود دچار مشکل است و یکی از دلایل این وضعیت، تحمیل وظایف و اقدامات بدون توجه به ساختار این نهاد است. یکی از مصادیق تحمیل وظیفه‌ی جدید همین موضوع گشت ارشاد است. اتفاقی که در این مصوبه‌ی شورای فرهنگ عمومی نسبت به همه‌ی دستگاه‌های مورد اشاره اتفاق افتاده است.  

این درحالی است که در فرآیند تصویب قوانین براساس قانون اساسی، گام اول برای گذراندن هر قانونی داشتن ارزیابی از بار مالی تحمیل شده به دستگاه‌ها به واسطه‌ی اجرای قانون است. موضوعی که در مصوبات مجلس مورد توجه قرار می‌گیرد اما در تصمیمات شورای عالی خبری از آن نیست. این یکی از تبعات دخالت نهادهای فرعی در حوزه قانونگذاری است.

از سوی دیگر سطحی از اطلاع عموم از قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، مشارکت کارشناسان و متولیان دستگاه‌های مختلف در مراحل مختلف تدوین و تصویب یک قانون، بررسی نسبت مصوبات با شرع و قانون اساسی از جمله مواردی است که در مسیرهای موازی خبری از آن نیست. یعنی ممکن است شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای تصویب کند که دولت مخالف آن باشد و مصوبه برخلاف قانون اساسی باشد و عموم تا لحظه تصویب و حتی بعد از آن از جزئیات آن باخبر نشوند.

نتیجه دخالت دستگاه سیاست‌گذار در قانون‌گذاری تولید انبوهی از اسناد فرهنگی در سالهای گذشته است. اسنادی که مشخص نیست قانون است یا سیاست. عمل به این اسناد هم از سوی دستگاه‌ها کاملا سلیقه‌ای صورت می‌گیرد. 

در چند سال گذشته مسئولان در مواجهه با این چالش به جای بازگشت به قانون اساسی به دنبال مشروعیت دادن به این فرآیندهای موازی هستند. از جمله ماموریت رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی برای پیگیری ترک فعل‌ها در مورد مصوبات عفاف و حجاب و همچنین ابلاغ مجدد مصوبات سال 84 شورای عالی توسط رئیس جمهور کشور در سال 1401. ابلاغ مصوبه‌ای که خود شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 98 به واسطه‌ی تغییراتی که در شرایط عمومی جامعه ایجاد شد، تکمله‌هایی به آن اضافه کرد.

برعکس آنچه رئیس پلیس بارها مورد تاکید قرار داده است، گشت ارشادی که امروز مستقل از رسیدگی به جرم کیفری اجرا میشود هیچ مبنای قانونی ندارد.  ریشه‌ی به وجود آمدن فرآیندی مثل گشت ارشاد را باید در ضعف شدید حکمرانی فرهنگی در کشور جست‌وجو کرد. جایی که مشخص نیست هر نهادی متولی چه امری است. چه نهادی باید درخصوص وضعیت فرهنگی کشور سیاست کلان تعیین کند، چه نهادی قانون بگذارد و چه نهادی این قوانین را عملیاتی کند.

منبع : نسيم آنلاين
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • M.M ارسالی در

      شاید گشت ارشاد یا دست هایی پشت پرده است که اوضاع ایران را آشفته کند!!!
      چرا بهانه دست دشمن می دهند؟؟؟شایدم به عمد بهانه دست دشمن می دهند...!!!

    • ناشناس ارسالی در

      خب پیشنهاد میشود نهادهای حاکمیتی (دولتی، شهرداریها و..) احتمالا بجای رفتن دنبال کارهای اعمال قهریه در امور شخصیه مردم، به مسائل جاریه مملکت به پردازند.
      نمونه اش همین معضل زباله گردها است.
      باز تاکید میشود منظور برخورد قهری با زباله گردها نیست، بلکه ساماندهی و تغیر مسیر زندگی افراد گرفتار در این معضل به مسیر زندگی بهتر است:
      1- اینکه زباله گردی باعث آسیب های اجتماعی و فرهنگی شده، و چهره ناخوشاینید به فضای شهری و حواشی و جاهای مختلف کشور میدهد. مردم حاشیه شهرها جنایت نکردند که هر روزه مجبور تحمل آسیب های اجتماعی و فرهنگی و بهداشتی از سوی اینها باشند و برچسب پایین شهری بخورند و ملک و زمینشان کم ارزش شود!
      2- یکی از مغضلات زباله گردی ، مسئله بهداشت است. زباله گردها بینها (سطلهای بزرگ شهردرای برای زباله) را به هم و زباله های درون آنها بیرون میریزند و به شدت به محیط پیرامون منطقه آسیب میزنند. لازم به ذکر است از معدود کراهای خوب شهردرای همین گذاشتن بین‌های زباله است، اما زباله گردها نقض غرض میکنند.
      زباله گردها زباله دست میزنند و با همان دست و لباس و کیسه های آلوده شان در محیط میچرخند و میروند فروشگاهها و خرید میکنند!، میروند داخل اتوبوسها!، به شدت عوامل بیماری پخش میکنند!
      3- پیشنهاد میشود که فعالیتهای آنها محدود شود، رسیدگی شود اگر از روی بیکاری و فرودستی است برای آنها مستمری (اگر از کار افتاده اند) یا شغل آبرومندی فراهم شود. اگر تحت استثمار مافیایی هستند با استثمارگران برخورد شود و آنها نجات دهند.

    • حسن ارسالی در

      در همین روز یک نفر نیروی انتظامی هم برای دفاع از ناموس مردم شهید شد و اهیچ مادر مرده ای آن را رسانه ای نکرد یعنی خون یک مجاهد به اندازه خون یک دختر هتاک بی حجاب ارزش ندارد ببینید چطور رسانه ها و حتی مسیولین داخل کشور اسیر دست بیگانگان شده اند

      • مجید ارسالی در

        ببند دهنتو بی عقل، اونیکه بهش میگی شهید هزارو یک امتیاز داره و حقوق میگیره بخاطره شغلش، ولی این دختر با کاری جون داده که حتی قانونی پشتش نیست، تنها کشور وتنها مردمی هستیم که با دیدن مامور بجای امنیت احساس ترس و وحشت میکنیم حتی اگه کاملا پاک باشیم و بی گناه، کجای دنیا اینجوریه؟ نیروی انتظامی و قوه ی قضایی امروزه ایران بی قانونترین و فاسدترین و جنایتکارترین ارگانهای کشورن در صورتی که باید پشت و پناه مردم باشن، هرچند که لیاقته مردمی مثل ما همینه

    • حسین ارسالی در

      مبنای قانون گشت ارشاد دستورات قرآن است اگر کسی قرآن را قبول داشته باشد باید گشت ارشاد را هم قبول بکند

    • ناشناس ارسالی در

      عليرضاي بي مهري سخن چين بد بخت. ويهزم كش معركه وبي اعتماد أفلاين حرام زاده مثل كرقوبي وناسيد مير يزيد موسوي حرام زاده منافق وفتنه گر

      • مهدی ارسالی در

        الان همه جات سوخته که حرف حق شنیدی؟ وقتی قانونی پشتش نیست یعنی قانونی نیست، بیشرف و حرومزاده تویی که قانون خودتونم قبول نداری، حضرت علی همون کسی که امثال تو امام اولشون میدونن ولی فقط به حرف نه به عمل میگه کسیکه طاقت شنیدن حرف حق نداره، از بنیان خانواده فاسده، بزور میخوایید بگید قانونی بوده؟ نه قانونی نبوده، قتل بوده، امیدوارم همه ی کسانیکه دوستدارید همینجوری بمیرن بعد ببینم حرف از ارشاد میزنید امثال حرومزادههایی مثل تو

    • ناشناس ارسالی در

      قانون برای همه است و اگه کسی قانون رو رعایت نکنه نباید بهش تذکر داد؟
      فایده مد غلط چیه؟این همه مشکل برای دختران و جامعه بوجود آورده؟
      این فرهنگ غلط بدحجابی رو سلبریتی ها و افراد مشهور جامعه و رسانه هایی که فرهنگ غلط رو ترویج میدن رواج دادن.
      اونا به جای پاسخگو بودن ، در جایگاه نتقد هستن.
      وقتی مدی رو ترویج میدیم که توش بد حجابی یعنی باکلاسی و مدرن بودن و سلبریتی ها هم این فرهنگ رو ترویج میدن ، نتیجش میشه اینکه عده ای از دختران ما الگو میگیرن و میان بی قانونی میکنن.
      اگه داد دارید بر سر این مد غلط بی حجابی بزنید بر سر رسانه ها و افرادی که دختران ما رو به این سمت کشوندن بزنید
      -------------------

    • قنبرعلی حسن پور و ارسالی در

      واقعا این چه منطقی یعنی فرزندان و دخترای بالا نشین با پول باد اورده نصف سال انور مرز خوشگذرونی با آن فرهنگ خیابان شهرهای ایران جلوی فرزندان‌ مان پوز می‌دهند پلیس جرعت برخورد آنها را دارد یا که نه دخترای معصوم ما تا کی قانون بعد از چند سال آن هم توسط چند پیر وخالی معز را پس بدهند بخدا فرزندان ما عصبانی هستند از ما همه با مدرک تحصیلات عالی بیکارند جرعت قدم زدن در خیابان پارک و.....ندارند

    • ناشناس ارسالی در

      حجاب فقط یه بهانه هست اینا سیاست هایی هست که باسرگرم کردن مردم معلوم نیست که چه غلطی میخوان انجام بدن
      نسل جدید هیچ اعتقاد و باوری نداره هرچی میخوان رعب ووحشت بندازید فقط نفرت مردم رو نسبت به خودتون زیاد میکنید

    • ناشناس ارسالی در

      این که الان خیلی از اقلام ضروری و مهم مردم از خوراکی و البسه تا خودرو و لوازم خانگی به قیمتهای فوب خلیج فارس و اروپا.. رسیده حرفی نیست (و حتی بیشتر، به طوریکه دیگر مزیب صادراتی ندارند! بخاطر انحطاط مدیریتی- فساد آموزشی مدرکگرایی و مدرکفروشی- اینکه مافیای و باندهای تبهکار اقتصادی و کاسباران تحریم و تاجران خورده و حتی بسیاری از اصناف ناجوانمرود و ظالم حرامخور و همچین پایین بودن مزد و عدم نظارت بر اصناف و واحد کوچک منجر به بیگاری و برده داری شده) و اما در سوی دیگر مغلطه عجیب برپا است، کارمند دولتی و حکومتیها، با آن همه حقوق مزایا زیاد و بالا ناز میکنند (با توجه طی چند دهه ماحصل پر از ناکارامدی و فساد ادارات..!) اما باز می بینم طبقه کارگر بخش خصوصی و بخصوص کارمندان و کارکنان بخش اصناف خورد خصوصی دارند از ترس بیکاری تن به بیگاری و شبه بردگی میدهند حتی یک سوم پایه حقوق قانونی و بدون بیمه به سن بازنشستگی میرسند و هیچ آینده رفاهی حداقلی ندارند!
      این هم عاقبت آرزوهای میخواستند نظامی عدالت علوی اجرا کند!
      اما گویا برایش اسرائیل و فلسطین و ستیزجویی با غرب و تعلل برجام و این بحران پرخسارات هسته ای مهم تر است از نسل سوزی ایران!
      پ.ن: ماشین آالات و خودروی دست دوم کم کار و ارزان چرا وراد نشود؟! ای نوکران مافیا لعنت برشما! روزی خواهد رسید این وزیران مورد شدیدترین حسابرسی خواهند گرفت که چگونه بهب هانه کمبود ارز جلوی واردات کالای مرود نیاز گرفتند و کالاهی مصرف را به سرمایه ای تبدیل کردند! و سرمیاه ها بجای هدایت به بخش مولد به دلالی رفت! و انگاه که مافیایی ها اینها تنها گذاشتند در براب رمردم با ثروتحرام قارونی فرار کردند و اینها تنها در ابرابر مردم و عدالت الهی!

    • ناشناس ارسالی در

      گشت ارشادبایدمنحل گرددحجاب خانومهادرحدروسری بایدآزادگرددگشت ارشادبرای کشوریک فتنه است وفساددرانجام امورخوددارندآدم کشی میکنند...به خاطریک روسری باعث قتل یک دختربی گناه میشوندنفرت انگیزاست...

    • ناشناس ارسالی در

      گشت ارشادبایددرخیابانهاحضورداشته باشن،آیافکرکردین تاالان چندخونواده بخاطربدحجابی هاازهم پاشیده شده؟کسانی که بخاطرمساله مهساامینی دارن ازبدحجابی طرفداری میکنن، خائن منافق وجهنمی وبی غیرت هستن

    • صدر ارسالی در

      قانون خدا و اسلام قابل تغییر نیست.نظام اسلامی تحت هیچ شرایطی نباید از اجرای شریعت اسلامی عقب نشینی کنه.ما غیر از اسلام هویتی نداریم.عقب نشینی از اجرای شریعت اسلامی یعنی نابودی نظام اسلامی و جهنمی شدن.حکم فقط از آن خداست و بس.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه