ارسال به دیگران پرینت

الیزابت | نوه های الیزابت

فرصت جبران گذشته ها برای نوه های الیزابت !

رسیدن چارلز به مقام پادشاهی باعث تجدید درخواست‌ها در مستعمره‌های پیشین این کشور در منطقه کارائیب در آمریکای مرکزی برای حذف مقام پادشاه بریتانیا به عنوان رئیس حکومت و پرداخت غرامت برای سبعیت‌های دوران برده‌داری شده است.

فرصت جبران گذشته ها برای نوه های الیزابت !

نوه های الیزابت

رسیدن چارلز به مقام پادشاهی باعث تجدید درخواست‌ها در مستعمره‌های پیشین این کشور در منطقه کارائیب در آمریکای مرکزی برای حذف مقام پادشاه بریتانیا به عنوان رئیس حکومت و پرداخت غرامت برای سبعیت‌های دوران برده‌داری شده است.

نخست‌وزیر جامائیکا گفته است که کشورش سوگوار مرگ الیزابت دوم است و همتایش در کشور «آنتیگوآ و باربودا» دستور نیمه‌افراشته کردن پرچم‌ها را در روز تدفین او داده است، اما در برخی از محافل در کشورهای منطقه کارائیب درباره نقشی که پادشاهی در فاصله هزاران کیلومتر دورتر می‌تواند در قرن بیست و یکم ایفا کند، ابراز تردید می‌شود.

برخی از رهبران کشورهای مشترک المنافع بریتانیا در اجلاسی در شهر کیگالا در کشور آفریقایی روآندا که چند ماه پیش برگزار شد درباره انتقال رهبری این باشگاه شامل ۵۶ کشور از الیزابت به چارلز ابراز ناراحتی کردند.

درخواست‌ها برای پرداخت غرامت

از طرف دیگر در طول سفر هشت روزه پرنس ویلیام که اکنون ولیعهد بریتانیا است و همسر کیت به کشورهای بلیز، جامائیکا و باهاما در منطقه کارائیب درخواست‌های برایی پرداخت غرامت و پوزش‌خواهی دولت بریتانیا برای اقداماتش در دوران برده‌داری شنبده شد.

نیامبی هال-کمپل، استاد دانشگاه ۴۴ ساله که رئیس «کمیته ملی غرامت باهاما» است، می‌گوید: «با تغییراتی که نفش پادشاهی پیدا می‌کند، انتظار ما این است که فرصتی برای پیشبرد مباحث مربوط به غرامت‌خواهی برای منطقه ما فراهم شود.»

هال-کمپل ضمن تسلیت گفتن به خانواده ملکه، به سخنان چارلز در مراسمی در سال پیش به مناسبت پایان حاکمیت بریتانیا در کشور باربادوس در این منطقه که به جمهوری بدل شد، اشاره کرد که در آن «سبعیت هولناک برده‌داری» را تصدیق کرده بود.او گفت امیدوار است رهبری چارلز در مسیری باشد که بازتاب‌دهنده «عدالتی باشد که ضرورت زمانه است و این عدالت عدالتی است با دادن غرامت محقق می‌شود.

بیش از ۱۰ میلیون آفریقایی در فاصله قرن‌های پانزدهم و نوزدهم میلادی بوسیله کشورهای اروپایی در تجارت برده در دو سوی اقیانوس اطلس به زنجیر کشیده شدند. افردی که از این انتقال ظالمانه جان سالم به در می‌بردند در مزارع کشورهای کارائیب و آمریکای شمالی و جنوبی به کار اجباری گماشته می‌شدند.

فرصتی برای نوه‌های الیزابت برای جبران گذشته‌ها

روسلا همیلتون، فعال جامائیکایی برای پرداخت غرامت دوران برده‌داری می‌گوید اظهارات چارلز در کنفرانس کیگالی درباره تاسف شخصی‌اش از تاریخ برده‌داری «تا حدی امیدواری ایجاد می‌کند که او از تاریخ خواهد آموخت، تاثیر دردناکی را که بسیاری از کشورها تا به حال به این خاطر تحمل کرده‌اند، درک خواهد کرد و به نیاز به دادن غرامت توجه خواهد کرد.»

چارلز در سخنرانی‌اش در کیگالی اشاره به دادن غرامت نکرده بود.

«شبکه حامیان» که همیلتون کار هماهنگی‌شان را به عهده دارد، در حین سفر ویلیام و کیت به جامائیکا نامه سرگشاده‌ای منتشر کردند که در آن خواستار «پوزش خواهی و پرداخت غرامت» شده بودند.

همیلتون افزود نوه‌های الیزابت این بخت را دارند که رهبری مذاکرات درباره پرداخت غرامت را به عهده گیرند.

دولت جامائیکا سال پیش برنامه‌هایی برای درخواست از بریتانیا اعلام کرد تا خاطر انتقال اجباری حدود ۶۰۰۰۰۰ آفریقایی برای کار در مزارع نیشکر و موز که ثروت فراوانی برای برده‌داران بریتانیایی ایجاد کرد، به این کشور غرامت بپردازد.

جامائیکا اخیر اشاره کرده است که ممکن است به زودی مانند کشور باربادوس نقش تشریقاتی پادشاه بریتانیا به عنوان رئیس حکومت را حذف کند. البته هردوی این کشور در سازمان مشترک‌المنافع باقی می‌مانند.

یک نظرسنجی در ماه اوت هم نشان داد که ۵۶ درصد جامائیکایی‌ها خواستار حذف نقش پادشاه بریتانیا به عنوان رئیس حکومت هستند.

 

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه