ارسال به دیگران پرینت

عطر | تاریخ انقضا عطرها

آیا عطر هم منقضی می‌شود؟ | رازهای ماندگاری عطر

توانایی بویایی یکی از قوی‌ترین حواس ماست. در عطر رایحه، احساس و حافظه در هم تنیده شده‌اند. عطرهای خاص می‌توانند تأثیرات حسی را برانگیزند و باعث زنده شدن خاطرات در مغز شوند.

آیا عطر هم منقضی می‌شود؟ | رازهای ماندگاری عطر

آیا عطر هم منقضی می‌شود؟| رازهای ماندگاری عطر چیست؟

توانایی بویایی یکی از قوی‌ترین حواس ماست. در عطر رایحه، احساس و حافظه در هم تنیده شده‌اند. عطرهای خاص می‌توانند تأثیرات حسی را برانگیزند و باعث زنده شدن خاطرات در مغز شوند.

عطرها نیز بسته به بوی طبیعی بدن، بوی منحصر‌به‌فردی را به شخص می‌دهند. تا به حال شده که بوی جذاب یک رهگذر شما را مدهوش کند؟ بویایی این توانایی را دارد که حواس دیگرتان را نیز تقویت کند.

جای تعجب ندارد که مردم انواع مختلفی از عطرها را برای یافتن بوی خاص خود تهیه می‌کنند. صرف نظر از اینکه چقدر برای لوازم آرایشی و مو هزینه شده، مجموعه عطر یک فرد همیشه برجسته‌ترین جایگاه را در میز آرایشی او دارد. اما رایحه عطر فاسدنشدنی نیست. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که عطرهای گران قیمت را فقط در مواقع خاص استفاده می‌کنید، مطالبی که در مورد ماندگاری آن‌هاست ممکن است نحوه استفاده شما از عطر را تغییر دهد. پس چگونه می‌توانید تشخیص دهید که تاریخ مصرف عطر شما تمام شده؟

عطر می‌تواند تا یک دهه ماندگاری داشته باشد

میانگین ماندگاری بعضی از عطرها سه تا پنج سال است، اما برخی دیگر می‌توانند کیفیت خود را تا یک دهه حفظ کنند. مدت ماندگاری یک عطر تا حد زیادی به ترکیب شیمیایی آن بستگی دارد. عطرهای برندهای معتبری مانند Chanel و Marc Jacobs ماندگاری نسبتاً طولانی دارند. عطرهایی با نت‌های پایه سنگین‌تر مانند عود و عنبر نیز ماندگاری بیشتری دارند. آن‌هایی که نت‌های پایه سبک‌تری دارند، مانند عطرهای مرکبات و گل چندان بادوام نیستند.

زمانی که بوی عطر کمی ترش می‌شود عطر منقضی شده است. این اتفاق زمانی می‌افتد که اکسیژن موجود در هوا، مولکول‌های یک عطر را در طول زمان تغییر می‌دهد و رایحه فلزی به آن می‌دهد. اگر بوی عطر شما بسیار متفاوت از زمانی است که برای اولین بار آن را خریده‌اید یا رگه‌هایی از بوی سرکه دارد، به احتمال زیاد از بین رفته است. تغییر رنگ، به خصوص از روشن به مات، نیز از نشانه‌های انقضا است. باید از زدن عطرهای تاریخ مصرف گذشته به بدن خود اجتناب کنید زیرا می‌تواند باعث تحریک یا حتی واکنش آلرژیک شود.

ماندگاری عطر خود را افزایش دهید

همه عطرها به جایی می‌رسند که دیگر ظاهر یا بوی خوبی ندارند. اما با نگهداری و جابه‌جایی مناسب می‌توان عمر مفید آن‌ها را افزایش داد. کلید انجام این کار این است که آن‌ها را در مکانی تاریک، خنک و خشک نگه دارید. دلیل پشت این تکنیک بر این واقعیت استوار است که گرما، نور و رطوبت به طور قابل توجهی کیفیت عطر را کاهش می‌دهند. فقط به این دلیل که یک عطر در زبان فرانسوی «اُ دُ توالت» نامیده می‌شود، به این معنی نیست که مخصوص توالت یا حمام است. اکیداً توصیه می‌شود که عطر خود را در کشو یا قسمت دیگری که کاملاً بسته است نگهداری کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود.

یکی دیگر از دشمنان عطر اکسیژن است. برای به حداقل رساندن قرار گرفتن عطر در معرض اکسیژن، پس از هر بار استفاده، درب بطری را به دقت ببندید و از باز کردن بیش از حد شیشه عطر خودداری کنید.

اگر نمی‌توانید تاریخ انقضا را روی بسته‌بندی شیشه عطر پیدا کنید، بهتر است در زمان خرید از فروشنده عطر سوال کنید و آن را یادداشت کنید. اگر به درستی نگهداری شود، بسیاری از عطرهای خوب می‌توانند مدت زمان طولانی ماندگاری داشته باشند.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه