ارسال به دیگران پرینت

زلزله | زلزله تهران | احتمال زلزله تهران

احتمال وقوع زلزله ۷ ریشتری در تهران | نصب ۲۴ شتاب‌نگار جدید زلزله | هشدار

احتمال وقوع زلزله ۷ ریشتری در تهران وجود دارد.

 احتمال وقوع زلزله ۷ ریشتری در تهران | نصب ۲۴ شتاب‌نگار جدید زلزله | هشدار

سازمان مدیریت بحران شهر تهران: تهران پتانسیل وقوع زلزله با بزرگای هفت ریشتر را دارد

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران:

 در پایتخت از هر گسلی که فاصله بگیریم به گسل دیگری نزدیک می شویم و متاسفانه تهران پتانسیل وقوع زلزله با بزرگای هفت ریشتر را دارد و در زلزله‌های بیشتر از بزرگای ۶ ریشتر در تهران آسیب‌های سازه‌ای وارد می‌شود.

علی نصیری عصر سه شنبه در جلسه هیات امنای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که برای بررسی اهداف و شاخص‌های راهبردی برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران در حوزه ایمنی و تاب آوری شهری برگزار شد، افزود: اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و نظام مدیریت بحران تهران مبتنی بر احتمال تخریب‌سازه و بسته شدن راه‌های ارتباطی است که این امر نیازمند مدیریت بحران تمرکز زدایی شده و محله محور است که بر این اساس ۲۲ پایگاه مدیریت بحران و ۲۲ مدیر بحران و پدافند غیر عامل در مناطق تهران فعال شده‌ است.

وی ادامه داد: همچنین در ۱۰۳ نواحی شهر تهران یک سوله مدیریت بحران ساخته شده و در ۴۰ ناحیه دیگر باید ایجاد شود و در برخی نواحی بیش از یک پایگاه مدیریت بحران وجود دارد. در این میان مناطق یک و سه فقرین مناطق از نظر زیرساخت های مدیریت بحران به شمار می آید.

نصیری گفت: در پایگاه‌های مدیریت بحران محلی برای دپوی اقلام امدادی و همچنین فضای باز وجود دارد، اما شهروندان باید توجه داشته باشند که این پایگاه‌ها محل اسکان اضطراری نیست، بلکه مرکز فرماندهی محلی است. به همین دلیل هم است که در کنار این پایگاه‌ها دکل‌های ارتباط پایدار مستقر می‌شود که این طرح در حال تکمیل است. در این‌ پایگاه‌ها اورژانس و هلال احمر نیز مستقر است.

وی افزود: همچنین خانه های دوام و ایمنی در سرای محلات مناطق شهر تهران ایجاد شده و ۲۲ هزار داوطلب واکنش اضطراری محله (دوام) آموزش دیده اند و مقرر است در بحث های پیشگیری و ارزیابی خطر و شناخت کانون های بحران زا و خطر آفرین محلات و ایجاد مدیریت بحران محلی همکاری کنند.

نصب ۲۴ شتاب‌نگار جدید زلزله تا پایان امسال

نصیری در خصوص تکمیل و راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله کلانشهر تهران گفت: برای تکمیل این سامانه به ۵۰ شتابنگار نیاز داریم که ۲۶ شتاب نگار تاکنون نصب شده و ۲۴ شتاب نگار باقی مانده در دوره جدید مدیریت شهری مصوب شده و تا آخر امسال نصب می شود و بدین ترتیب سامانه هشدار سریع زلزله تهران تکمیل می شود. در مرحله اول هشدار اتوماتیک برای قطع گاز، آب، بازشدن در ایستگاه های آتش نشانی و توقف مترو استفاده می شود و هشدار عمومی نیست در عین حال نظام نامه بهره برداری از سامانه همزمان با تکمیل آن نیز تهیه خواهد شد.

ضرورت به روزرسانی نقشه ریسک برای محلات تهران

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: زمانی که ارزیابی‌های خطر به‌روز باشد می‌توان چشم اندازهای جدیدی ایجاد کرد و با پیشگیری و اقدام موثر از بروز حوادث جلوگیری کرد. بنابراین باید نقشه ریسک (خطر) برای هر محله تهران به‌روزرسانی شود.

همچنین رییس سازمان پدافندغیرعامل در خصوص برگزاری این نشست گفت:‌ در این جلسه به دنبال ایجاد هماهنگی و هم افزایی در برنامه های مدیریت بحران و پدافند غیر عامل هستیم که مبانی اولیه آن هماهنگ شده است و اگر با یاری خدا در ادامه هم به نتیجه برسد می‌توانیم در آموزش‌ها، تامین تجیهزات و برگزاری مانور با یکدیگر هم افزایی داشته باشیم.

سردار غلامرضا جلالی به نقش نیروهای داوطلب مردمی در حوادث نیز اشاره کرد و گفت:‌ نقش نیروهای داوطلب مردمی در مدیریت بحران مهم و موثر است و زلزله سر پل‌ذهاب نشان داد به‌کارگیری و هماهنگی نیروهای داوطلب می‌تواند ظرفیت خوبی ایجاد کند. مشخصا نیروهای بسیج وسایر نیروهای داوطلب می‌توانند در این زمینه‌ها کمک بسیاری داشته باشند.

همچنین معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان مدیریت بحران تهران در این نشست به مقاوم سازی شریان های حیاتی شهر تهران اشاره کرد و افزود: در مقاوم سازی شریان های حیاتی شهر تهران شرکت گاز حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته است که قابل تقدیر است و جلسات هماهنگی سازمان مدیریت بحران تهران با شرکت گاز به طور مرتب برگزار می شود. شرکت آبفا در حوزه مقاوم سازی نیاز به تاکید بیشتری دارد و کمترین مقاوم سازی را داشته است.

تصویب وام بهسازی لرزه ای نسبی ساختمان ها

اسماعیل سلیمی با اشاره به مجوز به‌سازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های شهر تهران افزود: چهار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم که حدود پنج درصد از شهر تهران و ۱۵ درصد از جمعیت شهر تهران در این بافت فرسوده ساکن هستند در حال حاضر وام فقط به نوسازی بافت فرسوده تعلق می‌گیرد اما بر اساس مصوبات جلسات قرار گاه ایمنی کالبدی شهری تهران که با حضور شهردار تهران برگزار شد، برای بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان ها نیز وام تعلق می‌گیرد.

وی افزود: در بافت فرسوده ۲۸۰ هزار پلاک ناایمن داریم که تا کنون ۱۰۰ هزار پلاک توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران نوسازی شده و از ۱۸۰ هزار پلاک باقی مانده ۱۰ درصد نیازمند بهسازی نسبی لرزه ای هستند و مابقی باید تخریب و نوسازی شوند.

سلیمی در تشریح آخرین وضعیت بهسازی لرزه ای پل های شهری تهران افزود: بر اساس مطالعات بهسازی لرزه ای پل های شهر تهران برنامه ۵ ساله دوم و سوم توسعه شهرداری در تهران ۶۶ پل نیازمند بازسازی بود که ۲۵ پل توسط معاونت فنی عمران شهرداری تهران مقاوم سازی شده و ۴۱ پل نیازمند بازسازی است.

تهیه بانک اطلاعات مواد شیمیایی خطرناک

تهیه بانک اطلاعات مواد شیمیایی خطرناک بر اساس آئین نامه اجرایی نگهداری حمل، مصرف و ایمنی مواد خطرناک با هماهنگی سازمان پدافند غیر عامل کشور، تمرین مشترک امداد هوایی کلانشهر تهران با سناریوی بحران زلزله، احداث پایگاههای جدید مدیریت بحران، تدوین طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران از جمله دیگر برنامه های سازمان در ارائه این گزارش بود

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      متاسفانه موقع اش که شود ، مشخص میشود همه بودجه را کشیده اند بالا و هیچ کاری انجام‌نشده است . سالهاست این حرف های تکراری را میزنند . بنیان دروغ و فساد

    • مسعود ارسالی در

      بهترین راه حل برای کاهش تلفات احتمالی زلزله در تهران حذف قوانین مبتنی بر نوسازی ساخت و ساز پنج طبقه در املاک کوچک متراژ در نواحی مختلف تهران است.بیش از هشتاد درصد املاک فرسوده تهران کوچک متراژ و پر تراکم هستند که بدلیل قوانین بی بدیل شورای شهر و شهرداریها اجازه ساخت پنج طبقه ندارند که همین موضوع توجیه اقتصادی سرمایه گذاران و سازندگان برای ساخت و نوسازی چنین املاک کوچکی را منتفی کرده است و مخاطرات این روند هر روز بیشتر میشود.امیدوارم خردمندی در این مهم به کار بیفتد.

    • ناشناس ارسالی در

      آیا به شما تذکر ندادیم که تهران باید تمرکز زدایی شود که از بسیاری جهات بنفع هست

    • ناشناس ارسالی در

      من منتظرم،بیاد. بدشم، وقتی بیاد. بیرونه خونه هم،امن نیست. چون زمین هم،قاچ میخوره هندونه ای (قاچ عمیق )،میخوره

    • تربندرازراوداه ارسالی در

      فساد کلان این عزیزان مگه می زاره کاریم بکنن الان جک گفتین یا خواستین بگین دولت دزد کاریم می کنه کدومش بدبخت بازنشستها حقوق پنج تومان ولی سایر کارکنان دولت حقوق دلبخواهی بالای ۲۰۰ میلیون تومن...سایر با خوتان......

    • ناشناس ارسالی در

      باید هرچه زودتر پایتخت وتمام امکاناتی که لازم است را به اصفهان منتقل کنند سالهاست زمزمه است که قراراصفهان پایتخت بشه. اگراین کارانجام بشه ازوقوع یک اتفاق وحشتناک که امنیت کشورراهم درگیر می کنه نجات پیدامی کنیم

    • مهدی ارسالی در

      تهران امن است وسلام

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه