ارسال به دیگران پرینت

توهین | برخورد با توهین

چگونه با فردی که به ما توهین می‌کند رفتار کنیم؟

شاید در پاسخ به توهینی که به شما شده دعوا کرده باشید یا داد و بیداد راه انداخته باشید. شاید هم آرام مانده‌اید و با طنز جواب طرف مقابلتان را داده‌اید. ما در این مطلب می‌خواهیم نحوه صحیح پاسخ به توهین را به شما یاد دهیم.

چگونه با فردی که به ما توهین می‌کند رفتار کنیم؟

وقتی کسی به شما توهین می‌کند چطور جوابش را بدهیم؟

احتمالاً همه ما این احساس را تجربه کرده‌ایم که کسی به ما توهین کرده و ناراحت شده‌ایم. شاید وقتی در دوران بلوغ در مدرسه توهین می‌شنیدید احاساس بسیار بدی داشتید. اما توهین فقط کار بچه‌ مدرسه‌ای‌ها نیست، گاهی از افراد بزرگسال و بالغ نیز توهین می‌شنویم. ممکن است حق را به آن شخص بدهید یا ندهید ولی در هر صورت پاسخ به توهین بسیار مهم است.

شاید در پاسخ به توهینی که به شما شده دعوا کرده باشید یا داد و بیداد راه انداخته باشید. شاید هم آرام مانده‌اید و با طنز جواب طرف مقابلتان را داده‌اید. ما در این مطلب می‌خواهیم نحوه صحیح پاسخ به توهین را به شما یاد دهیم.

توهین را بسنجید

برای شروع به چیزی که به شما گفته شده فکر کنید. آیا ممکن است این حرف درست باشد؟ آیا شما بی‌ادبی یا بی‌احترامی کرده‌اید؟ آیا رفتار شما نامناسب بوده؟ اگر این طور است باید بدانید اگر بازخورد منفی دریافت کرده‌اید اشکالی ندارد. حتی ممکن است جنبه مثبتی هم داشته باشد و شما متوجه کار اشتباهتان شوید. اما معنی آن این نیست که باید بی‌احترامی را بپذیرید. شما می‌توانید از خود دفاع کنید ولی بینشی را که از این قضیه دریافت کرده‌اید حفظ کنید.

همچنین ممکن است طرف مقابل روز بدی داشته یا اطلاعاتی که به او داده‌اند غلط بوده. در این موارد چند نفس عمیق بکشید. نباید فوراً جواب طرف مقابل را بدهید.

چگونه به توهین پاسخ دهیم؟

اغلب وقتی که به ما توهین می‌کنند غریزه طبیعی این است که پاسخ شخص را بدهیم. این کار ممکن است باعث زیاد شدن تنش بین دو طرف یا درگیری آن‌ها شود. اگر این اتفاق افتاد می‌توانید قبل از اینکه نظرتان را بیان کنید چیزی شبیه به این جمله بگویید: «متأسفم که باعث شدم این طور فکر کنید، اما...»

واضح و صریح صحبت کنید. حرف خود را نپیچانید. اگر چیزی برای دفاع وجود دارد از خود دفاع کنید. قاطعانه بگویید که از رفتار تمسخرآمیز خوشتان نمی‌آید. مثلاً بگویید: «متأسفم که کاری را که کرده‌ام دوست ندارید. بازخورد شما را برای کارهای آینده‌ام لحاظ می‌کنم. با این حال خوشحال می‌شوم که وقتی با هم کار می‌کنیم احترام بیشتری برای کار قائل شوید تا هر دو بتوانیم به بهترین شکل کارمان را انجام دهیم.»

اگر کسی بی‌دلیل به شما توهین کرد چگونه جواب دهید

اگر کسی بدون دلیل به شما توهین کند، ممکن است پاسخ به او فایده‌ای نداشته باشد. بهتر است فقط نظر او را تأیید کنید و در ذهن داشته باشید که او واقعیت را نمی‌گوید. سپس آرام و صریح با او صحبت کنید تا بفهمید گام‌های بعدی برای تعامل با او چیست. در این مواقع اصلاً پرخاش نکنید و با آرامش به او پاسخ دهید.

از کجا بفهمیم کسی دروغ می‌گوید؟ | ترفندهایی برای شناخت دروغ‌گوها

اگر شخصی که دوستش دارید به شما توهین کرد سعی کنید دلیل کارش را بفهمید. اگر او از این کار احساس پشیمانی نمی‌کند، از او بپرسید که چه مشکل عمیق‌تری با شما دارد و اگر مایل است می‌توانید با هم درباره موضوع صحبت کنید.

اگر شخصی که به شما توهین می‌کند غریبه است، اصلاً جوابش را ندهید. آن مکان را ترک کنید. نظر این شخص غریبه اصلاً مهم نیست.

می‌توانید با طنز پاسخ دهید

در نهایت می‌توانید با شوخ‌طبعی فضا را عوض کنید. شوخی می‌تواند پاسخ ملایمی به توهین شخص مقابل باشد به سه دلیل: توهین او را کمرنگ جلوه می‌دهید، تنش را از بین می‌برید و توهین‌ و توهین‌کننده را تضعیف می‌کنید. حتی می‌توانید به او بگویید: «اگر مرا می‌شناختی عیب‌های بیشتری هم پیدا می‌کردی.» با این روش توهین او را کوچک جلوه می‌دهید.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

 

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • samyar ارسالی در

      چه استدلالهای آوردی در جواب کسیکه توهین میکنه،یعنی یه آدم بی تربیت و بیشعوری بفرض ب مادر ما توهین کرد،در جواب بگیم تو منو نمیشناسی ما عیبهای بزرگتری داریم
      آغا اینارو نگید،مردمو ترسو و بزدل بار نیارید،کسیکه توهین کرد،بابد فورا همونجا تنبیه بشه

      • ع ارسالی در

        دقیقا ن،اینا،میخان،مردم،رو،سرخورده،کنن،نه،که،تا،حالا،تو،شستشوی،مغزی،موفق،نبودن،بیجاره،مردم،یک،سری،نادان،هم،باور،میکنن

      • ناشناس ارسالی در

        خوب،کوتاهی،نمیکنن،خوب،دارن،میکشن،

    • احمدی ارسالی در

      با طنز شما هم تا میتوانید فحش و ناسرا بدهید،
      حداقل دلتان خنک میشه،
      اون زمات که دستمان بدهنمان میرسید یه چیزی،
      ادای با نربیت ها درمیاوردیم ،حالا که به مرگمان راضی شدیم،دیگه دیکران اصلا مهم نیستند،اگه تونستین بقتل برسانید که بهتر

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه