ارسال به دیگران پرینت

هندوانه | کاشت دانه هندوانه

دانه های هندوانه را دور نریزید | روش کاشت دانه هندوانه در خانه به صورت مرحله به مرحله

دانه های هندوانه را دور نریزید.

دانه های هندوانه را دور نریزید | روش کاشت دانه هندوانه در خانه به صورت مرحله به مرحله

دانه هندوانه را دور نریزید.

همه چیز درباره کاشت تخمه هندوانه

هندوانه یکی از میوه های آب دار و شیرین فصل تابستان است که دانه های بسیاری را در دل خود جای داده است. برای کاشت هندوانه می توانید از دانه های آن یا بذر آماده اش استفاده کنید. این میوه خوشمزه را در گلدان هم می توانید بکارید اما باید از گلدانی بزرگ و گونه های گرد و کوچک تر هندوانه استفاده کنید.

کاشت بذر هندوانه

اگر می خواهید هندوانه را از طریق بذر آماده پرورش دهید، باید آن ها را ۲۴ ساعت در آب قرار دهید تا خیس خورده و آماده کاشت شوند. بذرها را عمیق نکارید، عمق ۳ تا ۵ سانتی خاک مناسب است.

طرز کاشت هندوانه با پلاستیک

در بسیاری از مناطقی که آب و هوای گرم دارند کاشت هندوانه، خربزه، بادمجان و خیار … در زیر پلاستیک انجام می شود. در این روش بر روی خاک، مالچ‌ های پلاستیکی قرار می دهند تا رطوبت خاک تا مدت طولانی تری حفظ شود و در مصرف آب صرفه جویی شود.

زمان کاشت تخمه هندوانه

بذر یا هسته هندوانه را می توانید در بهار و تابستان بکارید اما بهترین زمان برای کاشت، اواخر فصل زمستان و شروع فصل بهار است. زیرا هندوانه یک میوه تابستانی ست و محصولش باید در فصل تابستان برسد.

کاشت هسته هندوانه در باغچه

برای کاشت هندوانه، خاک باغچه را از عمق زیادی شخم بزنید. بهترین نوع خاک برای کاشت هسته هندوانه، ترکیب خاک شنی به همراه خاک رسی ست که زهکشی خوبی داشته باشد.

هندوانه بزرگ تر و شیرین تر

بهتر است خاک باغچه را با کود دامی پوسیده تقویت کنید تا هندوانه ها خوش طعم تر و بزرگ تر شوند. همچنین می توانید به ترکیب خاک، کمپوست اضافه کنید تا به  رشد بوته کمک کند.

بهترین دما

بازه ی دمایی ۱۵ تا ۲۰ درجه برای زمانی که بذر یا هسته های هندوانه را کاشتید مناسب است و دمای بالای ۲۰ درجه برای رشد و میوه دهی گیاه لازم است.

ساخت تکیه گاه

هندوانه بوته ای رونده است و مثل درخت انگور رشد می کند. برای رشد مناسب و باردهی بوته در گلدان یک قیم یا داربست مناسب ایجاد کرده و شاخه های رونده را به آن متصل کنید تا از داربست بالا بروند. همچنین می توانید هندوانه را در بخشی بکارید که بتواند بر روی زمین بروید زیرا میوه هایش سنگین است و نمی تواند بدون قیم آویزان بماند.

کاشت بذر هندوانه هسته هندوانه را چگونه بکاریم جوانه هندوانه سبز کردن هسته هندوانه انواع بذر هندوانه کاشت هسته هندوانه در باغچه طرز کاشت هندوانه با پلاستیک عکس بذر هندوانه کاشت هندوانه آجیلی زمان کاشت تخمه هندوانه کاشت هندوانه در خانه کاشت هندوانه در باغچه

بذر هندوانه در انواع مختلفی کاشته و پرورش داده می شود. در این میان هنداونه ها در ضخامت پوست خود تفاوت هایی دارند، بعضی پوست نازک و بعضی دیگر پوست کلفت هستند. زمان رسیدن هندوانه یکی دیگر از تفاوت هایی ست که در انواع مختلف آن مشاهده می شود. زودرس ها در ۷۰ تا ۸۰ روز میوه ای کامل می دهند. در میان رس ها ۸۰ تا ۹۰ روز طول میکشد تا میوه برسد و در دیر رس ها حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ روز.

کریمسون

هندوانه کریمسون معروف ترین نوع هنداونه است و همان نوعی است که در وانت ها و میوه فروشی ها به فروش میرسد. این نوع از هنداونه بر روی پوستش راه راه های سبز تیره به همراه سبز روشن دارد. جز گونه زودرس است و حدود ۸۰ روز بعد از کاشته شدن به باردهی میرسد.

چارلیستون

هندوانه چارلیستون یکی دیگر از گونه های محبوب است که پوستی سبز روشن دارد و راه راهی بر روی پوستش دیده نمی شود اما خطوط و رگه هایی از رنگ سبز تیره بر روی پوستش قرار دارد. فرمی کشیده و بیضی شکل، یکی دیگر از خصوصیات این هنداونه است. نام علمی این هنداونه Citrullus lanatus Charleston است و میوه ای آب دار و شیرین با گوشتی ترد است.

پوست مشکی

هندوانه پوست مشکی بومی کشور ژاپن است و پوستی به رنگ سیاه دارد. فرم این هنداونه گرد است و پوستش یکدست و بدون راه راه است. این نوع هنداونه کمیاب تر از گونه های بالاست و میوه ای شیرین و خوشمزه است.

کاشت هندوانه در خانه

مرحله اول کاشت هسته هندوانه

برای شروع هندوانه را برش داده و به چند قاچ بزرگ تقسیم کنید. هسته ها را با استفاده از یک خلال دندان از بخش گوشتی جدا کنید و درون یک ظرف بریزید. هسته های جدا شده را با آب ولرم بشویید و اجازه دهید خشک شوند.

مرحله دوم کاشت هسته هندوانه

یک لایه دستمال کاغذی ضخیم را در کف ظرفی قرار داده و هسته ها را بر روی آن بریزید سپس یک لایه دستمال کاغذی دیگر بر روی هسته ها قرار دهید تا رویشان پوشیده شود و در بستر مناسبی قرار بگیرند.

مرحله سوم کاشت هسته هندوانه

با اسپری کردن آب بر روی دستمال، محیطی مرطوب برای هسته ها ایجاد کنید. روی ظرف را سلفون بکشید، به طوری که به شکل کامل روی آن پوشیده و بسته شود.

مرحله چهارم کاشت هسته هندوانه

با یک سوزن یا نوک خلال دندان چند سوراخ ریز روی سلفون درست کنید. علت انجام این کار، ایجاد تهویه هوا برای هسته هاست زیرا رطوبت بیش از اندازه و بدون تهویه موجب کپک زدن و خراب شدن هسته ها می شود.

مرحله پنجم کاشت هسته هندوانه

اجازه دهید هسته ها به مدت ۴ روز درون دستمال های کاغذی بمانند تا برای فرآیند جوانه زنی آماده شده و پوسته سخت شان نرم شود. حتما قبل از کاشت این کار را انجام دهید زیرا احتمال موفقیت شما در سبز کردن هسته را بالا می برد.

مرحله ششم کاشت هسته هندوانه

می توانید هسته ها را ابتدا در سینی کاشت قرار دهید و زمانی که جوانه اش دو تا چهار برگی شد به گلدان منتقل کنید یا به طور مستقیم در گلدان بکارید. هسته ها را در حفره های عمیق نکارید و در سطح ۳ تا ۴ سانتی خاک گلدان قرار دهید.

مرحله هفتم کاشت هسته هندوانه

بهتر است در هر حفره ۲ دانه بکارید زیرا بعضی از دانه ها سبز نمی شوند. بعد از کاشت آبیاری را انجام دهید و گلدان را در مکانی گرم با نور ملایم قرار دهید. آفتاب مستقیم در هنگام ظهر می تواند جوانه های کوچک و ضعیف را از بین ببرد.

 
مرحله هشتم کاشت هسته هندوانه

با بزرگ شدن جوانه هندوانه می توانید آن ها را به باغچه منتقل کنید و به مرور زمان نورش را افزایش دهید زیرا برای رشد و میوه دهی به نور زیاد نیاز دارد.

 

 

منبع : الانت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه