ارسال به دیگران پرینت

شکل مدفوع | تشخیص سلامت جسم از روی شکل مدفوع

تشخیص سلامت جسم از روی شکل مدفوع | رازهای سلامتی که در مدفوع شما پنهان است

پس از خالی کردن روده خود، لحظه‌ای وقت بگذارید و به مدفوع خود نگاه کنید چراکه شکل مدفوع شما خبر از وضع سلامتی گوارش شما دارد.

تشخیص سلامت جسم از روی شکل مدفوع | رازهای سلامتی که در مدفوع شما پنهان است

شکل مدفوع شما خبر از سلامت روده شما می‌دهد.

پس از خالی کردن روده خود، لحظه‌ای وقت بگذارید و به مدفوع خود نگاه کنید چرا که شکل مدفوع شما خبر از وضع سلامتی گوارش شما دارد.

جالب است بدانید که هفت نوع شکل مدفوع وجود دارد.اما سوالی که مطرح است این است که حالت عادی شکل مدفوع چگونه است؟

ژاکلین وولف متخصص دستگاه گوارش در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess واقع در بوستون می‌گوید: "مدفوع شما در حالت عادی، شکلی شبیه سوسیس با چند ترک بر روی آن دارد و یا شبیه ماری صاف به نظر می‌رسد که در هر دو حالت خروج مدفوع بدون فشار و به راحتی صورت می‌گیرد و نشانه این است که شما مقدار مناسبی فیبر مصرف کرده‌اید و در طول روز آب کافی نوشیده‌اید."

دکتر وولف می‌گوید: "برخی از افراد گمان می‌کنند که حالت ایده‌آل مدفوع به شکل S است و اگر شکل مدفوع شما اینطور نیست، استرس نداشته باشید و چنانچه به شکل S پدیدار شد از خودتان تعریف نکنید."

او در ادامه افزود: "هنگامی که شما یبوست دارید، مدفوع شما توده‌ای شکل دفع می‌شود و مانند سنگریزه یا سنگ‌های کوچک است. هنگامی که به یبوست دچار شدید، اولین اقدام برای رفع یبوست مصرف مواد غذایی حاوی فیبر همچون تمشک، آووکادو، عدس، غلات و حبوبات است و به یاد داشته باشید که همراه با مواد غذایی فیبر‌دار آب مصرف کنید تا به روند حرکت مواد غدایی در سیستم گوارش شما کمک کند."

دکتر وولف می‌گوید: "نقطه مقابل یبوست، اسهال و مدفوع شل است که در این حالت مدفوع شما به صورت مایع دفع می‌شود. اسهال ممکن است بر اثر وجود یک ویروس یا مسمومیت غذایی، یک بار در سال برای بزرگسالان اتفاق بیفتد که معمولا خود به خود از بین می‌رود. از طرفی دیگر اسهال مزمن ممکن است دستکم چهار هفته طول می‌کشد و نشانه‌ای از یک مشکل اساسی همچون سندروم روده تحریک پذیر IBS، بیماری کرون (التهاب روده) ، عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت غذایی باشد."

یکی از دلایل مهمی که باید به مدفوع خود نگاه کنید این است که تا از وضع سلامتی خود مطلع شوید.

 

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • حمید وطن پور ارسالی در

      مفید بود ولی ناقص از هفت حالت فقط سه حالت را شرح داده!!!

    • عبدی ارسالی در

      پس بقیه بحث شیرین مدفوع چی شد؟

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه