ارسال به دیگران پرینت

گربه‌ها | قدرت عجیب گربه‌ها | قدرت گربه‌ها

قدرت عجیب گربه‌ها کشف شد | گربه‌ها نام دوستان صمیمی‌شان را یاد می‌گیرند

گربه‌ها نام دوستان صمیمی‌شان را یاد می‌گیرند.

قدرت عجیب گربه‌ها کشف شد | گربه‌ها نام دوستان صمیمی‌شان را یاد می‌گیرند

گربه‌ها نام دوستانشان را یاد می‌گیرند

نام‌ها باعث می‌شوند که بتوانیم افراد آشنا را از غریبه‌ها تشخیص دهیم و یاد بگیریم که نام‌ها با اشیاء خاص در ارتباط هستند. مثلاً بچه‌ها قبل از آنکه بتوانند کلمه‌های «مامان» و «بابا» را به اشخاص خاصی نسبت دهند، باید یک سال به حرف‌ها و مکالمه‌های آنان گوش دهند تا یاد بگیرند. حالا این طور که معلوم است گربه‌ها هم می‌توانند دوستان خودشان را با نامشان تشخیص دهند.

دانشمندانی که روی ارتباط حیوانات مطالعه می‌کردند دریافتند که بعضی از سگ‌ها می‌توانند بعضی کلمات را که به اشیای خاصی مرتبط است تشخیص دهند. البته از سگ‌ها انتظار می‌رود که چنین استعدادی داشته باشند؛ اما این کار از گربه‌ها که به آدم‌ محل هم نمی‌گذارند بعید است.

ساهو تاکاگی، محقق دانشگاه آزابو، می‌گوید: «من می‌خواهم مردم حقیقت را بدانند. این طور به نظر می‌رسد که گربه‌ها نسبت به مکالمه‌های آدم‌ها بی‌توجهند؛ اما آن‌ها حرف‌هایی را که رد و بدل می‌شود می‌شنوند.»

طبق تحقیقاتی که قبلاً انجام شده حرف تاکاگی صحت دارد. درست است که گربه‌ها به نظر به حرف آدم‌ها اهمیتی نمی‌دهند؛ اما ارتباطات انسانی را درک می‌کنند. آن‌ها مثل سگ‌ها می‌توانند از اشاره و نگاه انسان برای یافتن غذا استفاده کنند. 

اما مسئله شناخت دوستان در گربه‌ها چیزی فراتر از درک اشاره آدم‌هاست. در تحقیق دیگری مشخص شد که گربه‌ها می‌توانند نام‌هایی را که انسان‌ها روی دوستانشان گذاشته‌اند تشخیص دهند. علاوه بر این آن‌ها قادرند این نام‌های خاص را از کلمات دیگری مثل میز یا صندلی تمایز دهند. 

تاکاگی و همکارانش فهمیدند که گربه‌ها مکالمات ما را می‌شنوند و از حرف‌های انسان‌ها چیزهایی هم یاد می‌گیرند. محققان گمان می‌کردند که این امکان وجود دارد که گربه‌ها نام گربه‌های دیگر را تشخیص ندهند، بلکه یاد می‌گیرند که آن نام با آن گربه خاص مطابقت دارد. به بیان دیگر، اینکه گربه‌ای تشخیص دهد که این انسان‌ها که شبیه به میمون‌های بی‌مو هستند اصوات خاصی از خود درمی‌آورند یک مسئله است و آنکه بفهمند این میمون‌ها دارند درباره دوستان گربه‌شان حرف می‌زنند مسئله‌ای دیگر.

محققان این فرضیه را مطرح کردند که گربه‌ها با مشاهده تعامل بین صاحبشان و دوستان گربه‌شان یاد می‌گیرند که اسم آن گربه چیست.

چگونه گربه‌ها را سردرگم کنیم؟

تاکاگی و همکارانش در تحقیقی که به تازگی منتشر شده دو گروه از گربه‌ها را مقایسه کردند: گروه اول گربه‌هایی بودند که حداقل با دو گربه خانگی دیگر زندگی می‌کردند. گروه‌ دوم گربه‌های «کت کافه» حداکثر 30 گربه بودند که بازدیدکنندگان می‌توانستند با آن‌ها بازی کنند. فرضیه محققان این بود که گربه‌های خانگی احتمالاً یک نام مشخص و ثابت را برای گربه‌هایی که با آن‌ها زندگی می‌کنند در ذهن دارند، در حالی که گربه‌های کافه یک گربه‌ را با نام‌های متفاوتی می‌شناسند.

آن‌ها با استفاده از آزمایشی ساده این موضوع را بررسی کردند. گربه را جلوی لپ‌تاپ گذاشتند و وقتی که گربه در وضعیت آرامی قرار گرفت و به سمت مانیتور گرایش پیدا کرده بود، محقق صدای ضبط‌ شده‌ای را که متعلق به صاحب او بود پخش کرد که در آن نام یکی از گربه‌هایی را می‌گفت که او می‌شناخت.

محقق گربه را ول کرد و صورت گربه‌ای که نامش گفته شده بود روی مانیتور ظاهر شد. گاهی نام با چهره گربه مطابقت داشت و گاهی چهره گربه دیگری را نشان گربه‌ها می‌دادند که تناقض به وجود آید.

وقتی گربه‌ها متوجه این تناقض می‌شدند، با خیره شدن یا بو کردن مانیتور شک خود را نشان می‌دادند. زمانی که نام و تصویر با هم یکی نبود گربه مدت بیشتری از خود کنجکاوی نشان می‌داد. گربه‌های خانگی بیش از گربه‌های کافه این رفتارها را از خود بروز می‌دادند. این مسئله نشان می‌دهد که فقط گربه‌های خانگی با شنیدن نام یک گربه چهره آن را پیش‌بینی می‌کنند و این یعنی اسم دوستانشان را می‌دانند.

محققان می‌گویند: «این اولین شاهدی است که نشان می‌دهد گربه‌های خانگی به گفته‌های انسان‌ها و مرجع ارتباط‌هایشان توجه نشان می‌دهند. گرچه ما هنوز نتوانسته‌ایم شیوه یادگیری آن‌ها را بفهمیم. این مسئله جای سؤال دارد که گربه‌ها با چه روشی می‌توانند نام و چهره دوستانشان را یاد بگیرند.»

 

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ممدی ارسالی در

      من باور دارم.‌گربه ی من از اینکه نمیتونست به زبون ما حرفشو بزنه اعصابش بهم می‌ریخت. یعنی از اینکه زبون همو برا ارتباط بلد نبودیم بدش می اومد. مثل دو نفری که اهل کشورای مختلف باشن و نتونن همدیگه رو حالی کنن. بعد یه مقدار تلاش اعصابشون بهم میریزه

      حیف که زود ترکم کرد. حیف. بهترین رفیقم بهترین موجود عالم دخترم حیف زود مرد.

      • ناشناس ارسالی در

        مابچه گربه داریم اگر خواستی واگذار میکنیم یکی کاملأ طوسی باچشمهای طوسیه دوتادیگه رنگین

    • تا بوده همین بوده ارسالی در

      زحمت کشیدند دانشمندان خخخ ..من مدت زمان زیادی است شاید چندین سال که میدانم. گربه من راحت اسم گربه های دیگر را تشخیص میدهد. وقتی گربه دیگر را صدا می کنم متوجه می شود و سریع برمیگردد به محل استراحت اون گربه نگاه می کند .و جدیداً من یک گربه دیگر آوردم و گربه قبلی من با او دائم دعوا میکند هر وقت گربه جدید را صدا می کنم ، گربه قبلیم نگاه به اطراف میکنه و شروع به میو میو می کند(قررر میزند) و حتی بعضی وقتا می‌رود مخفی می‌شود چون میدونه این اسم همون گربه ای هست که باش دشمن‌.

    • زینب نعیمی ارسالی در

      بله دقیقا درسته من گربه های خیابانی زیادی روغذامیدهم وباهاشون رابطه خیلی خوب وخیلی نزدیکی دارم خیلی باهم خوب کنارمیام وواقعا کنارم احساس ارامش میکنند خوب من وپسرم روهمگی اونها اسم های گذاشتم ومتوجه شدم وقتی کنارهم هستندالبته ۳تاشون هست که همیشه باهم زندگی می کنند وکنارهم هستندبعدازاینکه غذاشون رومیدهم ۱یا۲ساعتی پیشم هستند وباهم بازی می کنند وقتی اسم یکی شون صدامی کنم بعضی مواقع متوجه گناه کردن بقیه گربه هابه اون گربه ای که صدامیزدم می شدم ودرضمن فکرمی کنم قدرت درک وفهم گربه هابالاست وحتی به وضوح می تونم بگویم قدرت شناخت وتشخیص گربه هاازبعضی ازکلمات کاملا مشخصه وپیداست مثل بیا، بخور، برو، نخور،نیا،بمان ،غذا چون موقعی که باشنیدن این کلمات دقیقا همون رفتارکه بایدروانجام میدهندواین اتفاقی نیست والبته این حرکات روازگربه خانگی هم بارهاباردیدم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه