ارسال به دیگران پرینت

وزوز گوش | ارتباط وزوز گوش و خواب | درمان وزوز گوش

چه ارتباطی بین وزوز گوش و خواب وجود دارد؟ | راهکار درمان وزوز گوش

ارتباطی بین وزوز گوش و خواب وجود دارد؟

چه ارتباطی بین وزوز گوش و خواب وجود دارد؟ | راهکار درمان وزوز گوش

ارتباطی بین وزوز گوش و خواب وجود دارد؟

به گزارش ۵۵ آنلاین، حدود 15 درصد از جمعیت جهان دچار وزوز گوش هستند. وزوز گوش به وضعیتی گفته می‌شود که صدایی مثل زنگ یا وزوز بدون هیچ منبع خارجی شنیده شود. این معضل اغلب با کاهش شنوایی در ارتباط است. 

نه تنها این وضعیت می‌تواند برای مبتلایان آزاردهنده باشد، ممکن است تأثیر جدی نیز بر سلامت روان داشته باشد و باعث اضطراب یا افسردگی شود. این مشکل معمولاً در بیمارانی که ماه‌ها یا سال‌هاست وزوز گوش دارند دیده می‌شود. 

امروزه هیچ درمانی برای وزوز گوش وجود ندارد. پس پیدا کردن راهی برای کنترل یا درمان آن می‌تواند به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک کند. یکی از چیزهایی که ممکن است به ما کمک کند تا بهتر بتوانیم وزوز گوش را بررسی کنیم خواب است. دلایل زیادی برای بررسی ارتباط این دو وجود دارد: اول اینکه وزوز گوش ادراکی خیالی است؛ یعنی فعالیت مغزمان ما را مجبور می‌کند که چیزهایی را که وجود ندارند ببینیم، بشنویم یا استشمام کنیم. بیشتر مردم تنها زمانی که خوابیده‌اند این احساس را دارند. اما افرادی که وزوز گوش دارند این صدا را در بیداری می‌شنوند. 

دلیل دوم این است که وزوز گوش فعالیت مغز را عوض می‌کند. به طوری که بعضی از مناطق مغز از جمله آن‌هایی که در شنوایی نقش دارند، معمولاً بیش از حد معمول فعال‌اند. 

خواب و وزوز گوش

وقتی که می‌خوابیم بدن ما چند مرحله از خواب را تجربه می‌کند. یکی از مهم‌ترین مراحل خواب خوابیدن با موج آهسته است که دانشمندان تصور می‌کنند آرامش‌بخش‌ترین مرحله خواب باشد. 

کسانی که وزوز گوش دارند ممکن است مناطق بیش‌فعال مغزشان همچنان بیدار بماند. این منطق این مسئله را توجیح می‌کند که افرادی که به وزوز گوش مبتلا هستند بیشتر از افراد عادی دچار اختلال خواب می‌شوند. 

این بیماران زمان بیشتری را در خواب سبک می‌گذرانند پس وزوز گوش مغز را از تولید فعالیت موج آهسته که برای داشتن یک خواب عمیق لازم است بازمی‌دارد و در نتیجه خواب سبک و مقطع می‌شود. 

درمان وزوز گوش

ممکن است شدت وزوز در طول روز تغییر کند. مطالعات نشان می‌دهد که تغییرات وزوز گوش در خواب به ما می‌فهماند که مغز چه عملی برای ایجاد نوسانات در شدت وزوز انجام می‌دهد.

پس می‌توانیم با دستکاری در خواب بیماران درمان‌های جدیدی برای وزوز گوش پیدا کنیم. مثلاً می‌توانیم اختلال در خواب را کاهش دهیم و فعالیت امواج آهسته را تقویت کنیم. در این مواقع به بیماران گفته می‌شود که فقط وقتی خسته‌اند به تختخواب بروند. 

هنوز باید تحقیقات بیشتری در زمینه ارتباط بین خواب و وزوز گوش انجام شود تا با استفاده از آن‌ها بتوان درمان‌های جدیدی برای مبتلایان به وزوز گوش کشف کرد. 

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه