ارسال به دیگران پرینت

مردم آفریقا | گرانی گندم

مردم آفریقا به ابتکاری جالب دست یافتند | جایگزین گندم

افریقایی ها در پی گرانی گندم از غلات دیگری برای درست کردن نان و شیرینی استفاده میکنند

مردم آفریقا به ابتکاری جالب دست یافتند | جایگزین گندم

تولیدکنندگان غذا در کنیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه و کامرون می‌گویند که محصولات ارزان‌تر را با گندم مخلوط می‌کنند تا بتوانند آرد نان، شیرینی و ماکارونی تولید کنند. آن‌ها برنج محلی، آرد نشاسته و سورگوم را به گندمی اضافه می‌کنند که قیمت جهانی آن در پی حمله روسیه به اوکراین و مختل شدن صادرات بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.محصولات کشاورزی محلی در آفریقا مثل سورگوم و برنج محلی کمتر در معرض تورم جهانی قرار دارند بنابراین از موج گرانی‌های اخیر مواد غذایی در جهان در امان مانده‌اند.قیمت ذرت در این کشور دو برابر شده است و کارخانه‌های تولید آرد به‌سختی می‌توانند ذرت مورد نیاز خود را تأمین کنند. موج گرما به کشتزارهای گندم هند آسیب زیادی وارد کرده است و درنتیجه انتظار می‌رود که دولت هند محدودیت‌هایی را در زمینه صادرات گندم اعمال کند. این مسئله قوز بالا قوز بازار جهانی گندم شده است که هم‌اکنون با کاهش عرضه از سوی اوکراین و روسیه روبه‌رو است؛ بنابراین انتظار می‌رود عرضه جهانی گندم بیش از پیش کاهش یابد.

دولت هند پیش‌بینی خود از میزان تولید گندم این کشور را برای سال جاری کاهش داده است اما به شهروندان هندی اطمینان داده است که گندم کافی برای پاسخ به نیاز داخلی در اختیار دارد.محصولات کشاورزی محلی در آفریقا مثل سورگوم و برنج محلی کمتر در معرض تورم جهانی قرار دارند بنابراین از موج گرانی‌های اخیر مواد غذایی در جهان در امان مانده‌اند.

کنیا که ۴۴ درصد از گندم مورد نیاز خود را از منطقه دریای سیاه تأمین می‌کند به‌دلیل تورم جهانی مواد غذایی با نرخ تورم ۶.۵درصدی در ماه آوریل مواجه شده است.

«جوزف چوگه» رئیس یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی در کنیا گفت: افزایش قیمت ذرت و گندم در جهان مصرف‌کنندگان کنیایی را واداشته است که به جایگزین‌های دیگر روی بیاورند. فروش برنج محلی و سورگوم در کنیا رو به افزایش گذاشته است اما فروش گندم کاهش یافته است.

کنیا که ۴۴ درصد از گندم مورد نیاز خود را از منطقه دریای سیاه تأمین می‌کند به‌دلیل تورم جهانی مواد غذایی با نرخ تورم ۶.۵درصدی در ماه آوریل مواجه شده است.

«جوزف چوگه» رئیس یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی در کنیا گفت: افزایش قیمت ذرت و گندم در جهان مصرف‌کنندگان کنیایی را واداشته است که به جایگزین‌های دیگر روی بیاورند. فروش برنج محلی و سورگوم در کنیا رو به افزایش گذاشته است اما فروش گندم کاهش یافته است.شرکت نستله در نیجریه نیز در گزارش عملکرد سال ۲۰۲۱ خود گفته است که از تولیدات داخلی بیشتری در خط تولید خود استفاده کرده است یعنی از محصولاتی مثل سورگوم و دانه سویا.

در کنگو دولت برنامه‌ای را برای حمایت از تولید آرد نشاسته به اجرا گذاشته است تا در تولید نان، شیرینی و ماکارونی مورد استفاده قرار گیرد. این آرد از گیاهی ریشه‌دار به‌نام کاساوا تولید می‌شود. این برنامه به دولت کنگو کمک می‌کند که وابستگی خود به گندم وارداتی را کاهش دهد. کنگو در هر سال ۸۷ میلیون دلار گندم وارد می‌کند.

«آندره وامسو» یک مقام وزارت صنعت کنگو در این باره گفت: اگر ما بیشتر نیاز خود به غلات را در داخل تولید می‌کردیم کمتر از جنگ اوکراین آسیب می‌دیدیم.

کامرون به‌عنوان یک کشور آفریقایی دیگر سالانه یک‌میلیون تن گندم وارد می‌کند و میان ده واردکننده بزرگ گندم در آفریقای زیر صحرا قرار دارد. دولت این کشور به‌دلیل کاهش تولیدات داخلی، صادرات آرد گندم، برنج و غلات به کشورهای همسایه را معلق کرده است. این اقدام پس از آن انجام شد که قیمت نان در بازار داخلی در ماه مارس ۲۰ درصد افزایش یافت، درنتیجه این افزایش قیمت برخی شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی در این کشور به استفاده از سیب‌زمینی روی آورده‌اند.سولینا چیکا» یک کشاورز کامرونی در این باره گفت: تقاضا برای سیب‌زمینی ایرلندی توسط تولیدکنندگان نان افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. من امسال در سال زراعی جاری قصد دارم سیب‌زمینی بیشتری بکارم تا بتوانم به تقاضای بازار پاسخ بگویم. همه هفت تن سیب‌زمینی که امسال برداشت کردم فروش رفته است.

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد
  • ناشناس ارسالی در

    ما هم کیک زرد داریم با گندم قاطی کنید تا شکمها سیر شوند.
    با این فرمان یعنی خداحافظ ایران.

دیدگاه تان را بنویسید

 
آنچه دیگران میخوانند:

دیدگاه

توسعه