ارسال به دیگران پرینت

سفیر ایران در بغداد:

هیچگونه دخالتی در امور داخلی عراق نداریم | تنها حمایت مستشاری می کنیم و تمام طرف های سیاسی عراقی با ما همکاری دارند

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در آستانه پایان ماموریت دیپلماتیک خود در عراق با حضور در برنامه "جمهوریه المملکه" که از شبکه دجله پخش می شود در پاسخ به سوالی از طرف مجری برنامه گفت: ما هیچگونه دخالتی در امور داخلی عراق نداریم و تنها حمایت مستشاری می کنیم و تمام طرف های سیاسی عراقی با ما همکاری دارند.

هیچگونه دخالتی در امور داخلی عراق نداریم | تنها حمایت مستشاری می کنیم و تمام طرف های سیاسی عراقی با ما همکاری دارند

 سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در آستانه پایان ماموریت خود در عراق در گفت وگویی با یک رسانه عراقی به آخرین تحولات مربوط به روابط میان دو کشور پرداخت.

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در آستانه پایان ماموریت دیپلماتیک خود در عراق با حضور در برنامه "جمهوریه المملکه" که از شبکه دجله پخش می شود در پاسخ به سوالی از طرف مجری برنامه گفت: ما هیچگونه دخالتی در امور داخلی عراق نداریم و تنها حمایت مستشاری می کنیم و تمام طرف های سیاسی عراقی با ما همکاری دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با شهادت سردار قاسم سلیمانی نقش ایران در عراق ضعیف شده؟ گفت: شهید سلیمانی نقش برجسته ای در عراق داشت اما جمهوری اسلامی ایران متکی به یک شخص نیست، جمهوری اسلامی یک ارگان، حکومت و سازمان است، امروز ماموریت شهید سلیمانی را سردار قاآنی ادامه می دهد، البته طبیعتا هر شخصی توانایی خود را دارد اما جمهوری اسلامی نه تنها قدرتش کمتر نشده است بلکه بیشتر نیز شده است.

مسجدی تاکید کرد: در بحث امور عراق ما خواهان این هستیم که طرف‌های عراقی خودشان باهم دیگر مذاکره کنند و به نتیجه برسند. امروز جریان های شیعه به دو دسته تقسیم شده اند؛ جریان صدر و چارچوب هماهنگی شیعیان که این اختلاف در گذشته نیز بوده است اما به شکل های دیگر. شما در هر انتخاباتی که نگاه کنید این اختلافات وجود داشته است، توصیه ما این است که جریان های شیعه و حتی کرد و سنی با یکدیگر به نتیجه و توافق برسند. ما هیچ گاه طرف یک جریان علیه جریان دیگر را نخواهیم گرفت، بلکه همه طرف ها را به همکاری و اتحاد دعوت می کنیم، این وظیفه اسلامی ما است که همه دوستان و همه رهبران سیاسی را به توافق دعوت کنیم اما در نهایت خودشان باید تصمیم بگیرند.

سفیر کشورمان در پاسخ به این سوال که امروز چارچوب هماهنگی ترس این را دارد که اکثریت شیعه را از دست بدهد، آیا شخص آقای مسجدی نگرانی این را دارد که شیعیان منصب نخست وزیری را از دست بدهند، تاکید کرد: چیزی که برای ما مهم است این است که نخست وزیر بر اساس روند قانونی انتخاب شود، هر شخصی که از طریق قانونی انتخاب شود مورد حمایت ما خواهد بود، ممکن است اکنون شرایط پیچیده شده باشد اما ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هیچ چیز ترسی نداریم . ما رهبران را را بسیار دانشمند و فهیم می دانیم که برای حل مشکلات می توانند از این مرحله عبور کنند بنابراین من شخصا هیچ نگرانی ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که در این مهلتی که مقتدی صدر مشخص کردند جریان های شیعه با میانجیگری ایران توان عبور از بن بست سیاسی را دارند، خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که آن ها با موفقیت از این مرحله عبور کنند و راه حل این مساله را توافق می دانیم زیرا هم جریان صدر و هم چارچوب هماهنگی واقعیت های سیاسی کشور عراق هستند و من امیدوار هستم که به نتیجه برسند.

مسجدی در پاسخ به این سوال که آیا شما از طرح اکثریت که مقتدی صدر مطرح کرد دفاع می کنید، تاکید کرد: اگر بخواهند که یک طرف قضیه کنار زده شود و یا غایب باشد این امر شمول و همگانی ایجاد نخواهد کرد بنابراین همه طرف ها باید با یکدیگر توافق کنند. من فکر نمی کنم که شیعیان پست نخست وزیری را از دست بدهند زیرا این سهم شیعیان و متعلق به آن ها است و طبیعتا این مساله نیاز به بحث و مذاکره دارد.

وی در پاسخ به این سوال که از میان شما و آقای دانایی فر شما روابط نزدیک تری با احزاب کرد و سنی و شیعه دارید، چرا آقای دانایی فر نقش میانجیگری را ایفا می کند، گفت: آقای دانایی فر و افراد دیگر و همچنین من و سفارت، همه یک مجموعه هستیم و همه در یک راستا انجام وظیفه می کنیم بنابراین در برخی مسائل ممکن است من ورود کنم و در برخی مسائل دیگر دوستان ورود کنند و این نوعی تقسیم کار است. من مذاکرات زیادی انجام دادم و طبیعتا من و دوستان یک هدف را دنبال می کنیم و آن به توافق رسیدن برادران عراقی است و راه عبور از مشکلات را توافق می دانیم.

مسجدی در پاسخ به این سوال که مقتدی صدر هم پیمان یا دوست ایران است، گفت: آقای صدر و جریان صدر همیشه مورد احترام ایران بوده است، ما نه از امروز بلکه از زمانی که من دانشجو بودم یعنی تقریبا از 45 سال پیش یکی از افتخارات ما شهید بزرگوار محمد باقر صدر بود و بعد از آن محمد صادق صدر بود بنابراین جریان و خانواده صدر مورد احترام و علاقه جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر کشورمان گفت که شما این سوال را می توانید از خود آقای صدر بپرسید ولی ما ایشان را دوست جمهوری اسلامی ایران می دانیم و آقای صدر هیچ گاه موضع منفی علیه ایران اتخاذ نکرده و جمهوری اسلامی نیز هیچ گاه موضع منفی علیه آقای صدر اتخاذ نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که شما در پیام خداحافظی گفته اید که روابط ایران و عراق مورد حسادت و کینه دشمنان است، منظور از دشمنان کدام کشورها هستند، گفت: منظور من به صراحت جریان صهیونیستی و آمریکایی است.

مسجدی در پاسخ به این سوال که این پیام به کشورهای عربی مربوط نمی شود تاکید کرد: ما اکنون درحال مذاکره با کشورهای عربی هستیم و چند روز پیش دور پنجم مذاکرات با سعودی ها را به پایان رساندیم، ممکن است که آن ها مواضع مختلفی داشته باشند اما ما هیچ گاه دشمن اصلی را فراموش نخواهیم کرد و آن رژیم صهیونیستی است، این ها نمی خواهد که میان ما و عراق وحدت ایجاد شود.

سفیر ایران در بغداد در پاسخ به این سوال که گفته می شود برخی طرف های سیاسی در عراق می خواهند وارد پروژه عادی سازی روابط با اسرائیل شوند، موضع ایران در این خصوص چیست، تاکید کرد: بی شک ما عادی سازی روابط از سوی هر کشور با رژیم صهیونیستی را محکوم می کنیم زیرا باید از ملت فلسطین حمایت کرد.

وی در خصوص اینکه برخی ها در عراق به این مسیر روی آوردند و به همین دلیل مقتدی صدر خواستار تصویب قانونی مبنی بر جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: این امر به تصمیم خود عراق بستگی دارد و هر اقدامی که علیه عادی سازی روابط با اسرائیل است مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

ایرج مسجدی در بخشی از گفت و گوی خود تاکید کرد که اهل سنت دشمنان ما نیست و ما در راه آزادسازی مناطق آن ها شهید دادیم، فلسطینی ها سنی هستند اما شما شاهد این هستید که ایران روز جهانی قدس را برپا می کند.

وی در بخش دیگری تاکید کرد که منطقه از بحران آب رنج می برد و کمبود آب برای تمام کشورها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

مسجدی گفت که منبع تنها هفت درصد از آب عراق، ایران است و منابع اصلی رودخانه های عراق، ترکیه است .

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه