ارسال به دیگران پرینت

فناوری| سیارک ها

سیارک های خطرناک یکی از پس از دیگری به سمت زمین می‌آیند

سیارک های خطرناک همواره از اطراف زمین عبور می‌کنند و به گفته محققان ناسا از امروز تا چند هفته آینده دو سیارک از کنار زمین عبور می‌کنند.

سیارک های خطرناک یکی از پس از دیگری به سمت زمین می‌آیند

سیارک های خطرناک همواره از اطراف زمین عبور می‌کنند و به گفته محققان ناسا از امروز تا چند هفته آینده دو سیارک از کنار زمین عبور می‌کنند.

به گفته ناسا یک سیارک غول پیکر با درجه‌بندی «بالقوه خطرناک» که ابعادی دو برابر ساختمان امپایر استیت دارد قرار است در روز پنجشنبه ۲۸ آپریل از کنار زمین عبور کند. این سیارک طول ۱۱۵۰ تا ۲۵۶۰ فوت (۳۵۰ تا ۷۸۰ متر) و سرعت ۲۳۳۰۰ مایل (۳۷۴۰۰ کیلومتر) دارد و انتظار می‌رود که بدون خطر خاصی از کنار زمین عبور کند.

سیارک جدید چقدر خطرناک است؟

این سیارک در نزدیکترین نقطه خود به زمین فاصله‌ای ۲ میلیون مایلی (۳.۲ میلیون کیلومتری) با زمین خواهد داشت که تقریبا هشت برابر فاصله بین زمین و ماه است. گرچه این فاصله یک شکاف بزرگ به نظر می‌رسد اما مطابق استانداردهای ناسا خیلی زیاد نیست.

ناسا هر جرم آسمانی را که در فاصله ۱۲۰ میلیون مایلی (۱۹۳ میلیون کیلومتری) زمین باشد به عنوان «شی نزدیک به زمین» و هر شی متحرکی را که در فاصله ۴.۶۵ میلیون مایلی (۷.۵ میلیون کیلومتری) زمین قرار گیرد به عنوان جسم «بالقوه خطرناک» طبقه‌بندی می‌کند.

سیارک فضایی

زمانی که اجرام طبقه‌بندی می‌شوند اخترشناسان ناسا به دقت آن‌ها را زیر نظر می‌گیرند تا هرگونه انحراف، از مسیر پیش‌بینی شده را در مسیر برخورد به زمین تشخیص دهند.

به گفته مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین ناسا (CNEOS)، این سنگ فضایی به طول 900 متر، اولین بار در 12 ژانویه 2008 توسط نقشه‌برداران سیارک در رصدخانه Mt. Lemmon SkyCenter در آریزونا رویت شد و آخرین بار در 1 مارس 2015 از کنار زمین عبور کرد. به طور کلی این سیارک هر هفت سال یکبار از کنار سیاره ما گذر می‌کند و احتمالا پرواز نزدیک بعدی آن باید در 25 می 2029 اتفاق بیفتد.

سیارک پنجشنبه البته بزرگترین و مهمترین خطری نیست که در هفته‌های آینده از کنار زمین عبور می‌کند چراکه این عنوان به 467460 (2006 JF42) با قطری بین 1247 تا 2822 فوت (380 تا 860 متر) اختصاص دارد که احتمالا در 9 می 2022 از کنار زمین با سرعت 25300 مایل در ساعت (40700 کیلومتر در ساعت) عبور خواهد کرد.

اگر ستاره‌شناسان سیارکی که مستقیما به سمت زمین در حال پرواز است را رصد می‌کنند، آژانس‌های فضایی در سراسر دنیا در حال کار بر روی راه‌هایی برای منحرف کردن این اشیا هستند. پیش از این در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ ناسا یک فضاپیما را به عنوان بخشی از ماموریت آزمایش تغییر جهت سیارک به فضا پرتاب کرد که هدف آن هدایت یک سیارک غیرخطرناک به طور آزمایشی است.

به علاوه چین هم در مراحل اولیه برنامه‌ریزی برای ماموریت‌های تغییر مسیر سیارک‌ها است و قبلا مدعی شده بود که با کوبیدن 23 موشک لانگ مارچ 5 به سیارک بن‌نو (Bennu) می‌تواند زمین را از برخورد بالقوه یک سیارک فاجعه‌بار نجات دهد.

 

منبع : گجت نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه